پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
آشنایی با میل لنگ خودرو، انواع و ویژگی ها
آشنایی با میل لنگ خودرو، انواع و ویژگی ها

آشنایی با میل لنگ خودرو، انواع و ویژگی ها

تبلیغات
آشنایی با میل لنگ خودرو، انواع و ویژگی ها
از سری مقالات اطلاعات پایه بخش خودرو این بار با مطلب آشنایی با میل لنگ خودرو، انواع و ویژگی ها با هم همراه می شویم تا با انواع، جنس، تراش و ویژگی های خودرو آشنا شویم.

    محور اصلی موتور را که در طول آن قرار داشته و توسط چند یاتاقان به بلوکه متصل شده است میل لنگ می گویند. حرکت دورانی میل لنگ از طریق کلاچ به گیربکس منتقل می گردد. اینک با میل لنگ بیشتر آشنا می شویم :

    میل لنگ به صورت یک پارچه ساخته می شود. به یاتاقان هایی که میل لنگ را روی بلوکه محکم می کنند، یاتاقان ثابت یا اصلی و به محور های آن نیز محور ثابت می گویند.

    میل لنگ و یاتاقان

    تمام پیستون ها توسط شاتون به میل لنگ متصل می گردند. پس به ازای هر سیلندر یک محور متحرک روی میل لنگ وجود دارد. در موتور های ردیفی، تعداد محور ثابت معمولاً یکی بیشتر از محور متحرک میل لنگ است. محور های متحرک میل لنگ به وسیله ی بازو های لنگ به محورهای اصلی آن متصل می گردد در نتیجه برای هر محور متحرک دو بازوی لنگ طراحی می شود. گفتنی است که به مجموعه ی محور متحرک و دو بازو، لنگ میل لنگ می گویند.

    میل لنگ

    مثال: در یک موتور چهار سیلندر ردیفی ۴ عدد محور متحرک، ۵ عدد محور ثابت، ۸ عدد بازوی لنگ و ۴ عدد لنگ وجود دارد. میل لنگ از نظر کارکرد باید بدون نوسان و لرزش و به صورت متعادل کار کند. فلایویل حرکت میل لنگ را یکنواخت می کند، اما برای بالانس بودن میل لنگ در مقابل هر لنگ، از وزنه های تعادل استفاده می کنند.

    فلایول میل لنگ

    وزنه های تعادل به صورت مجزا یا یک پارچه یا میل لنگ ساخته می شوند. بعضاً برای بالانس نمودن میل لنگ، روی وزنه های تعادل، سوراخ یا وزنه ی اضافه مشاهده می گردد.

    شکل هندسی میل لنگ، بسته به طراحی موتور، تعداد سیلندر و ردیفی یا V شکل بودن آن، تغییر می کند. برای نمونه زاویه ی لنگ در موتور های ۲ و ۴ سیلندر ۱۸۰ درجه، در موتور های ۶ سیلندر ۱۲۰ درجه و در موتور های ۸ سیلندر Vشکل ۹۰ درجه است.

    شکل هندسی میل لنگ

    یا اینکه در موتور های V شکل دو عدد شاتون کنار یکدیگر بر روی یک محور متحرک قرار می گیرند.

    در جلوی میل لنگ به کارگیری میل بادامک، واتر پمپ، دینام، کولر و ... موجب ارتعاش میل لنگ می شود. برای کاهش این ارتعاشات در بعضی از موتور ها از ارتعاشگیر استفاده می کنند ( برای نمونه در موتور ۶ سیلندر ).

    ارتعاشگیر، فلایویل نسبتاً کوچکی است که حرکت جلوی میل لنگ را یکنواخت می کند.

    ارتعاش گیر میل لنگ

    همچنین در جلوی میل لنگ، جهت قرار گرفتن چرخ دنده و پولی های آن، جای یک یا دو عدد خار وجود دارد. قسمت عقب میل لنگ نیز فلانچی جهت متصل شدن فلایویل طراحی می گردد.

    جنس میل لنگ

    میل لنگ ها را از آلیاژ کردن فولاد با منگنز، وانادیوم، کرم، مولیبدن و یا منیزیم تولید می کنند. روش تولید میل لنگ بیشتر به صورت ریخته گری است. اما میل لنگ را به روش آهنگری نیز می سازند. میل لنگ آهنگری شده بسیار مقاومتر از نوع ریختگی آن است، بنابراین ابعاد آن را کوچکتر در نظر می گیرند. در حالی که میل لنگ های ریختگی دارای اندازه هایی بزرگترند. تصویر زیر تفاوت های ظاهری دو میل لنگ ریختگی و آهنگری را نشان می دهد.

    میل لنگ ریختگی و آهنگری

    روش تولید هر چه باشد، قسمت هایی از میل لنگ نیاز به سخت کاری دارد.

    میل لنگ را به روش های حرارتی، سمانتاسیون و هم چنین آب کاری، سخت می نمایند. ابتدا روی آن عملیات حرارتی انجام می دهند. سپس سطوح محور ها را توسط روش القایی یا سمانتاسیون، تا عمق معینی سخت کاری می نمایند. پس از سنگ زنی و صاف کردن سطوح، آن ها را آب کاری می کنند و برای صیقلی کردن و کاهش اصطکاک، محور ها را پولیش می زنند. امروزه سخت کاری سطحی میل لنگ با روش های جدید تری صورت می گیرد. ( عملیات سمانتاسیون روی میل لنگ های ریختگی انجام می شود )

    سخت کاری سطحی میل لنگ

    در روش اول محور میل لنگ را در مجاورت گاز نیترات با دمای ( f deg;۱۰۰۰ ( c deg; ۵۸۳ قرار می دهند. هنگامی که نیتروژن جذب فولاد گردد عمق کمی از سطح آن بسیار سخت می شود. ( تقریبا ۰٫۰۵ میلی متر ) که به آن لایه سفید می گویند و بسیار شکننده است.

    برای افزایش استحکام میل لنگ، دمای داخلی آن را در حد کم نگه می دارند و سپس سطح قطعه پولیش زده می شود.

    پولیش کاری میل لنگ

    در روش دوم سطح میل لنگ را در معرض نمک مذاب قرار می دهند که به رنگ خاکستری در می آید و تا عمق ۰٫۰۳ میلی متر سخت می گردد. سخت کاری با کرم یا نیکل نیز صورت می گیرد.

    شرایط کاری میل لنگ

    شاید به جرأت بتوان گفت مهم ترین و پیچیده ترین قطعه ی موتور از نظر طراحی، میل لنگ است زیرا تمام بار وارد شده به موتور، روی میل لنگ اعمال می گردد. این محور تحت تنش های پیچشی و برشی، فشار، سایش و حرارت قرار دارد و در چنین شرایطی گشتاور و موتور را منتقل می نماید.

    میل لنگ

    اگر بتوانیم در تمام شرایط برای میل لنگ اصطکاک روغنی ایجاد کنیم تا در قشری از روغن شناور باشد از اصطکاک خشک و سایش شدید آن جلوگیری کرده ایم. در این صورت عمر میل لنگ افزایش می یابد و از هزینه ی تعمیرات موتور کاسته می شود. روی میل لنگ مجراهایی برای روغن کاری یاتاقان ها وجود دارد. معمولاً محور های ثابت توسط کانال اصلی روغن کاری می شوند و در ادامه روغن از مجرای محور اصلی به یاتاقان متحرک راه می یابد و محور متحرک را روغن کاری می نماید.

    روغن کاری میل لنگ

    می دانیم که مقداری لقی مجاز، بین محور و یاتاقان آن در نظر می گیرند تا عمل روغن کاری به درستی انجام شود. هنگامی که موتور خاموش باشد، میل لنگ با تأثیر پذیری از وزن خود روی یاتاقان تکیه می زند، در حالی که قشری از روغن وجود ندارد.

    روغن کاری میل لنگ و یاتاقان

    در ابتدای روشن شدن موتور به دلیل اینکه زمان نیاز است تا فشار روغن به حد لازم برسد، تماس محور با یاتاقان به وجود می آید که با سر و صدای میل لنگ همراه است. در ضمن موجب سایش محور و یاتاقان می گردد. پس از مدت کوتاهی، فشار روغن به حد لازم می رسد و در فضای خالی بین قطعات نفوذ می کند.

    روغن کاری میل لنگ و یاتاقان

    در چنین شرایطی روغن به صورت گوه ای شکل میل لنگ را از محل خود بلند می کند و شناور می سازد.

    بنابراین اصطکاک خشک به اصطکاک تر ( روغنی ) تبدیل می شود و در نتیجه، سایش به حداقل خود می رسد.

    این لایه ی نازک روغن را فیلم روغن می گویند.

    فیلم روغن

    دور موتور نیز نقش به سزایی در روان کاری یاتاقان دارد. اگر دوران میل لنگ کمتر از حد باشد احتمال شکستن فیلم روغن و برخورد محور با یاتاقان وجود دارد، ولی هر چه دور میل لنگ بیشتر باشد فیلم روغن قوی تر می شود و محور در داخل یاتاقان کاملاً شناور خواهد شد.

    روغن کاری میل لنگ و یاتاقان

    تراش میل لنگ

    در اثر کار کردن زیاد یا روغن کاری غیر صحیح، محور های ثابت و متحرک میل لنگ فرسوده می شوند. هر چند که یاتاقان ها وظیفه دارند از فرسودگی و سایش میل لنگ جلوگیری نمایند، اما در اثر شرایط نامناسب میل لنگ معیوب می گردد.

    فرسودگی و سایش میل لنگ

    در چنین شرایطی میل لنگ را تراش می دهند و از یاتاقان ضخیم تر با قطر کوچک تر به نام اندر سایز استفاده می شود ( رجوع به جنس یاتاقان ).

    معمولاً با هر تراش میل لنگ ۰٫۲۵ میلی متر از قطر محور آن کاسته می شود.

    میل لنگ و یاتاقان استاندارد را با علامت ( STD ) می شناسند. تعداد تراش های میل لنگ معمولاً ۴ بار است. در نتیجه پس از تراش چهارم قطر محور یک میلی متر کوچک خواهد شد و از یاتاقان با چنین وضعیتی ( اندر سایز ۴۰ و یا ۱ میلی متر ) استفاده می شود.

    امروزه تعداد تراش و مقدار آن در کاتالوگ هر خودرو توصیه می شود تا استحکام میل لنگ حفظ شود.

    تصویر زیر دستگاه تراش میل لنگ را نشان می دهد.

    دستگاه تراش میل لنگ

    برای نمونه، در خودرویی بیش از سه بار تراش برای میل لنگ توصیه نمی شود یا از طرف سازندگان موتوری دیگر، مقدار تراش اول میل لنگ ۰٫۳ میلی متر و تراش دوم که آخرین تراش آن نیز باید باشد ۰٫۵ میلی متر ذکر شده است.

    تبلیغات
    برچسب ها
    منابع
    نویسنده
    فرهنگ نصیری
    فرهنگ نصیری

    فرهنگ در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده و در تیم تولید محتوا فعالیت می کند. زمان آزادش را صرف یادگیری مطالب آموزشی در زمینه استراتژی محتوا و بازاریابی آنلاین می کند.
    مجموع پست ها: 281 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 1
    مطالب مرتبط
    تبلیغات
    سایر آموزش های اتومبیل
    پرسش و پاسخ
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    نحوه نصب رله چراغ بزرگ ال ٩٠
    آشنایی با دریچه گاز خودرو
    ۰ پاسخ
    ۱ امتیاز
    سوالتان را بپرسید
    تبلیغات
    محصولات آموزشی
    فروشگاه