پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
آشنایی با کارت صدا و اجزای آن
تبلیغات
آشنایی با کارت صدا و اجزای آن
تا اواخر دهه ی ۱۹۸۰ در رایانه های شخصی، فقط از ضربه های تک بیتی صفر یا یک ( صدا های بیپ Beep ) که در نتیجه ی امواج مربعی حاصل می شدند، و از بلندگو های داخلی برای اعلان خطا ها و یا پیغام های خاص پخش می شدند، استفاده می شد.

    در نتیجه کاربران رایانه های شخصی در آن زمان، به غیر از شنیدن صدا های بیپ ( Beep )، هیچگونه ارتباط صوتی با سیستم نداشتند، یعنی قادر به ضبط و یا پخش هیچ صدایی به وسیله ی رایانه نبودند. اولین آداپتور و مدار واسط برای این کار در سال ۱۹۸۹ به وسیله ی شرکت Labs Creative به نام Blaster sound فراهم شد.

    آشنایی با کارت صدا و اجزای آن

    موارد استفاده از صدا در رایانه

    موارد مهم استفاده از کارت های صدا عبارت اند از:

    • پخش لوح های فشرده صوتی
    • کنفرانس های صوتی
    • ساخت و پخش آهنگ از رابط دیجیتال آلات موسیقی ( MIDI )
    • ساخت موسیقی
    • نرم افزار های آموزشی
    • رابط کنترل بازی های رایانه ای
    • ضبط صدا
    • سیستم تشخیص صدا
    • تماشای فیلم

    صدا دارای ماهیت آنالوگ است و در تمام ابزار هایی که با صدا مرتبط هستند، از مدار ها و کابل های حامل سیگنال آنالوگ استفاده می شود، مانند تلفن و یا بلندگو. ولی صدا را در سیستم های رایانه ای باید به صورت دیجیتال ذخیره و پردازش کرد. به همین دلیل با استفاده از مدار های واسط مبدل DAC و ADC صدا های آنالوگ را به صورت صفر و یک، در فایل های خاصی ذخیره می کنند و یا فایل های صوتی دیجیتال را به صورت سیگنال های آنالوگ قابل پخش تبدیل می کنند. کارت صدا های معمولی جهت کار با صدا های ساده و پیچیده، قابلیت ها و ابزار هایی را در اختیار کاربر قرار می دهد.

    آشنایی با کارت صدا و اجزای آن

    انواع کارت صدا

    کارت های صدا از نظر محل قرارگیری به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می شوند؛ که نوع داخلی درون کیس قرار می گیرد، اما نوع خارجی در جعبه ای جداگانه است که در بیرون از کیس قرار می گیرد. اغلب سازندگان لپ تاپ با در نظر گرفتن عواملی مانند فضا و کنترل دما، از کارت صدای داخلی به صورت حرفه ای استفاده نمی کنند. بنابراین کاربران در صورت نیاز به کارت صدای حرفه ای باید از یک کارت صدای خارجی استفاده کنند که از طریق درگاه USB و یا FireWire به سیستم متصل می شود.

    آشنایی با کارت صدا و اجزای آن

    کارت های صدای داخلی نیز به دو نوع سر خود و مجزا تقسیم می شوند. امروزه بیشتر کارت های صدا به صورت یک تراشه و سرخود روی برد اصلی عرضه می شوند. در صورت نیاز می توان کارت صدا را به صورت یک کارت جداگانه نیز تهیه کرد. کارت های سر خود برد اصلی قابلیت های محدودی دارند، اما این امکان را به کاربر می دهد تا از شکاف های توسعه ی برد اصلی برای کار های دیگر استفاده کند و برای کاربرانی مناسب است که به صورت حرفه ای با صدا کار نمی کنند. اما کارت های صدای جداگانه، یکی از شکاف های توسعه ی برد اصلی را جهت نصب روی برد اصلی اشغال می کند و در مقابل، کاربر می تواند از کارت های صدا با کیفیت های بالا و امکانات بیشتر استفاده نماید. در هر حالت قسمت های مهم کارت صدای سر خود، یا مجزا و کارت خارجی عبارت اند از:

    • تراشه ی اصلی پردازده ی سیگنال دیجیتال ( DSP )
    • مبدل های دیجیتال به آنالوگ DAC و آنالوگ به دیجیتال ADC
    • درگاه های ( PORT ) ورودی مدار آنالوگ برای اتصال به میکروفن و لوح های فشرده ی صوتی
    • رابط مخصوص برای اتصال به آلات موسیقی دیجیتال ( MIDI )
    • درگاه مخصوص بازی برای اتصال به ابزارهای بازی مانند دسته ی فرمان ( Joystick )
    • درگاه های خروجی آنالوگ برای بلندگو ها

    مبدل های آنالوگ به دیجیتال و دیجیتال به آنالوگ علاوه بر تبدیل سیگنال های آنالوگ و دیجیتال به همدیگر، این امکان را فراهم می سازند تا در زمان فعالیت پردازنده ی صدای دیجیتال بتوان صدا را وارد کارت صدا کرد و یا صدا را از کارت صدا به خارج انتقال داد. نمونه ای از کارت صدا را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

    پردازنده های صدای دیجیتال

    در سیستم رایانه، صدا ها به صورت فایل هایی با قالب های خاص ذخیره می شوند. پردازنده ی صدای دیجیتال باید بتواند این فایل ها را پردازش کند. علاوه بر این، پردازنده ی صدای دیجیتال باید از هرگونه تغییر در صدا ( بم و نازک شدن صدا ) و یا پژواک و تکرار صدا جلوگیری کند. پردازنده های صدای دیجیتال چند نوع دارند:

    • مونو فونیک ( تک کاناله ): صدا را از یک منبع پخش می کند و کیفیت بسیار پایینی دارد.
    • استریو فونیک ( دو کاناله ): صدا را از چند منبع و با کیفیت مطلوب پخش می کند.

    آشنایی با کارت صدا و اجزای آن


    بیشتر بدانید

    کانال چیست؟

    تعداد بلندگو هایی که کارت صدا می تواند از آن ها پشتیبانی کند را کانال می گویند. در هنگام تهیه ی کارت صدا، مشخص نمودن کانال های مورد نیاز کاربر مهم است. در حال حاضر ساده ترین مدل های کارت صدا از نوع ۵/۱ کانال هستند. در واقع می توانند از ۵ بلندگو پشتیبانی کنند که شامل دو بلندگو در عقب، دو بلندگو در جلو و یک Sub-woofer برای تولید فرکانس های کم و صدای بم می شود. با این وجود مدل های ۷/۱ کانال فراگیرتر هستند که علاوه بر بلندگو های نوع ۵/۱ از یک بلندگوی میانی در جلو و یک بلندگوی میانی در عقب نیز پشتیبانی می کند. این ویژگی برای افرادی که از هدفون برای شنیدن صدا استفاده می کنند اهمیت چندانی ندارد.

    فناوری های پردازش صدای دیجیتال

    پردازنده های صوتی نیاز کاربران برای کیفیت پخش واقعی را برطرف نکرده است. از چند سال پیش فناوری های SRS و Q Sound به بازار آمد و صداهای سه بعدی در فناوری چندرسانه ای ظهور کردند. تمام فناوری ها در این زمینه به دنبال بهبود کیفیت صدا های رایانه و جهت بخشیدن به این صدا ها در بلندگو های استریو هستند. این فناوری ها عبارت اند از:

    • SRS: این فناوری به صدا عمق می بخشد و باعث می شود صدای آلات موسیقی در یک فایل صوتی به گونه ای شنیده شود که ظاهراً از نقاطی غیر از بلندگو پخش می شود. SRS باعث افزایش قدرت صدا و جلوگیری از آسیب رساندن به کیفیت صدای خروجی می شود.
    • Ac_3: این فناوری با تکیه بر فناوری DVD بیشتر برای پخش فیلم و موسیقی خانگی مناسب است.
    • Direct Sound sd: بیشتر برای بازی های رایانه ای و به وسیله ی برنامه نویسان استفاده می شود تا بتوانند در یک فضای سه بعدی به صدای مجزا اشاره کنند. به عنوان مثال کاربر در هنگام بازی می تواند صدا های مختلف را از پشت سر و یا کناره ها ( مانند نزدیک شدن دشمن ) بشنود و عکس العمل نشان دهد.

    قالب ذخیره ی صدا

    صدا در رایانه با قالب های خاص ذخیره می شوند که مهم ترین آن ها عبارت اند از:

    • Wave
    • FM Midi
    • Wave Table Midi

    قالب موجی ( Format Wave)

    قالب موجی متداول ترین نوع تبدیل صدا از آنالوگ به دیجیتال می باشد. همان طور که می دانید صدای آنالوگ به صورت یک سیگنال پیوسته است که به موج سینوسی معروف است. برای تبدیل صدای آنالوگ به صدای دیجیتال در این روش از سیگنال آنالوگ آن در هر ثانیه چندین بار نمونه برداری می کنند و برای هر نمونه ( chunk ) توجه به خصوصیات آن یک مقداری اختصاص داده می شود که این مقدار به صورت صفر و یک در یک فایل ذخیره می شود. در روش موجی سرعت نمونه برداری ۴۴/۱ کیلو هرتز است یعنی از هر صدای ورودی در هر ثانیه ۴۴،۱۰۰ نمونه گرفته می شود و هر نمونه با یک عدد ۱۶ بیتی در رایانه ذخیره می شود. با افزایش تعداد نمونه برداری ها، کیفیت صدا افزایش چندانی نخواهد داشت و فقط حجم فایل ایجاد شده بزرگتر خواهد شد. ولی جاهایی که کیفیت صدا خیلی مهم نیست می توان با کاهش فرکانس نمونه برداری حجم فایل ذخیره شده را به مقدار قابل توجهی کاهش داد.

    آشنایی با کارت صدا و اجزای آن

    قالب MIdI

    از آنجا که فایل های صوتی موجی حجم بسیار بالایی را در حافظه اشغال می کنند ( حجم حافظه ی مورد نیاز برای ذخیره ی یک دقیقه صدا به روش موجی برابر ۱۰ میلیون بایت است ) و با توجه به اینکه ذخیره ی موسیقی با این روش مقرون به صرفه نیست، روش MIDI طراحی شده است. در این روش نزدیک به ۱۲۸ آلت موسیقی و ترکیب کننده ها ( سینتی سایزر ) Synthesizer با یکدیگر استفاده می شوند. این استاندارد برای کاربران معمولی مناسب و مفید است و مهم ترین ویژگی آن، حجم بسیار کم فایل ایجاد شده است. در واقع با این استاندارد، فایل های موسیقی برای هر دقیقه به طور معمول ۱۰ کیلوبایت فضا لازم دارند که در مقایسه با ۱۰ میلیون بایت در روش موجی بسیار پایین است. این استاندارد ابزار هایی را برای ویرایش فایل های ایجاد شده در اختیار کاربر قرار می دهد. دو قالب MIDI وجود دارد:

    • FM MIDI
    • Wave Table Midi

    FM MIDI:

    در ابتدا با این روش صدای آلات موسیقی را بر اساس سیگنال های آنالوگ سینوسی شبیه سازی می کردند که کیفیت صوتی و شنوایی مناسبی نداشت. این روش تمام قطعات موسیقی MIDI را با کیفیت نه چندان مطلوب پخش می کند.

    Wave Table Midi:

    قطعات موسیقی ارکستر های بزرگ را تصور کنید که هر کدام، از چندین آلت موسیقی استفاده می کنند. در هر کدام از این موسیقی ها، صداهای ظریف و دقیقی در نواختن هم زمان ده ها آلت موسیقی به وجود می آید. با روش MIDI FM فقط آهنگ شنیده می شود و اجزای آن حذف می شود یا از بین می رود. در روش MIDI جدول موجی نمونه صدا های آلت های موسیقی به صورت واقعی و با قالب موجی ذخیره می شود و در یک جدول نگهداری می شوند. این جدول در داخل حافظه های فقط خواندنی ROM روی کارت صدا ذخیره می شود. هر چه مقدار این حافظه روی کارت صدا بزرگتر باشد می توان صدا های آلات موسیقی زیادی را با کیفیت بالاتر ذخیره کرد. در هنگام پخش MIDI به طور مثال نمونه صدا های شیپور، فلوت، ویلن، گیتار و ... از حافظه ی روی کارت صدا خوانده می شود و پخش می گردد. می توان جدول مورد نظر را به صورت نرم افزاری روی حافظه ی سیستم نیز راه اندازی کرد ولی این کار باعث می شود پردازنده ی مرکزی درگیر پردازش صدا شود و از طرفی می توان به راحتی صدا های جدیدی به جدول اضافه کرد.


    درگاه های ورودی و خروجی کارت صدا

    در مدل های جدید کارت صدا، این درگاه به صورت استاندارد عرضه شده است و برای هر کدام رنگ مخصوصی در نظر گرفته می شود.

    آشنایی با کارت صدا و اجزای آن

    کانکتور Line out یا خروجی صدای استریو: این درگاه برای ارسال سیگنال آنالوگ صدا از کارت صدا به وسایلی مانند بلندگو ( Speaker )، هدفن ( Headphone ) و ... استفاده می شود. کانکتور Line in یا ورودی صدای استریو: می توان صدا های یک سیستم استریوی خارجی را بر روی حافظه ی سیستم با استفاده از این کانکتور ذخیره کرد. کانکتور ورودی mono: برای صدا های غیر استریو یعنی مونو استفاده می شود. این کانکتور برای اتصال میکروفن به سیستم طراحی شده است. کانکتور MIDI: برای اتصال یک یا چند آلت موسیقی به کارت صدا طراحی شده است. در بسیاری از کارت های صدا به دلیل نبود کانکتور MIDI با استفاده از یک تبدیل کننده ی کانکتور دسته فرمان ( Joystick ) به کانکتور MIDI،از کانکتور دسته فرمان به این منظور استفاده می شود. کانکتور ورودی صدای CD Drive: برای استفاده از موسیقی هایی که به شکل Track روی لوح فشرده قرار گرفته اند، بدون درگیر کردن پردازنده و گذرگاه سیستم از یک رابط ۴ پین بر روی کارت صدا و دیسک گردان لوح فشرده استفاده می شود که با یک کابل ۴ سیم این ارتباط را برقرار می کنند. کانکتور دسته فرمان ( جوی استیک ): این کانکتور ۵ پین برای اتصال به ابزار های بازی از قبیل دسته فرمان ( Joystick ) استفاده می شود. جدول زیر انواع اتصال دهنده های صدا را نشان می دهد.

    آشنایی با کارت صدا و اجزای آن


    بیشتر بدانید

    رابط دیجیتالی سونی/فیلیپس

    ( Sony/Philips Digital Interconnect Format S/PDIF )

    به کمک این رابط می توانید بلند گو را از طریق یک کابل نوری ( Optical ) و یا کابل هم محور ( Coaxial ) به کارت صدا وصل کنید و صدا را با کیفیت بالاتری پخش کنید.

    تشخیص جک ( Jack Sensing )

    کارت های صدا که دارای خروجی پخش صدا در چندین کانال ( Surround-Sound ) هستند به تعدادی جک مجهز شده اند که به عنوان رابط های هدفون و میکروفن ( line-in و line-out ) هستند. بسیاری از این جک ها می توانند دو عملکرد مختلف داشته باشند. ( تشخیص جک ) این اجازه را می دهد تا کارت صدا به طور خودکار تشخیص دهد که چه چیزی به جک وصل شده است و سپس عملکرد خود را متناسب با آن تنظیم کند.


    عوامل و شاخص های کارت صدا در زمان انتخاب

    سازگاری: در مورد سازگاری یک کارت صدا می توان عوامل سخت افزاری و نرم افزاری را با هم در نظر گرفت، که عبارت اند از: الف) سازگاری با استاندارد Sound Blaster به عنوان طراح اولین کارت صدای رایانه، که این سازگاری باعث خواهد شد تا صدا در بیشتر نرم افزار هایی که با این استاندارد نوشته اند، سازگار باشد. ب) سازگاری با بازی ها و نرم افزارهای دارای صدا. ج) سازگاری با دیگر سخت افزارهای سیستم از نظر آدرس و ... به طوری که با آن ها تداخل نداشته باشد.

    • قابلیت نصب در شکاف های توسعه ی جدید برای استفاده از قابلیت های آن ها.
    • کیفیت بالای صدای موجی.
    • قابلیت جدول موجی MIDI برای دستیابی به صدای واقعی تر نسبت به ترکیب FM.
    • قابلیت صدای سه بعدی ( ۳D Audio ) برای بازی ها و برنامه های چند رسانه ای.
    • ارتباط دوطرفه برای ارتباطات دو طرفه و کنفرانس های تصویری.
    • داشتن قابلیت ضبط صدای چند کاناله در صورت نیاز.
    • داشتن تقویت کننده ی صدا برای مواردی که از بلندگو استفاده نمی شود.
    • داشتن نرم افزار های راه انداز لازم برای نصب در سیستم عامل مورد نظر کاربر.
    تبلیغات
    برچسب ها
    منابع
    نویسنده
    امیرحسین رضازاده
    امیرحسین رضازاده عضو تیم استپ هلپ

    علاقه مند به برنامه نویسی و خودرو
    مجموع پست ها: 223 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 0
    مطالب مرتبط
    تبلیغات
    سایر آموزش های لوازم دیجیتال
    پرسش و پاسخ
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    اندروید سیستم ریکاوری
    آموزش تصویری ریست فکتوری تبلت های لنوو Lenovo A7-40, A7-50
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    اندروید سیستم ریکاوری
    آموزش تصویری ریست فکتوری تبلت های لنوو Lenovo A7-40, A7-50
    ۱ پاسخ
    ۰ امتیاز
    asus f102 تعویض باتری
    آموزش تعویض باتری لپ تاپ ایسوس Asus X551CA
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    نوع رم برای dell5010?
    آموزش تعویض حافظه RAM لپ تاپ دل Dell Inspiron n5110
    سوالتان را بپرسید
    تبلیغات
    محصولات آموزشی
    فروشگاه