پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
آشنایی با رینگ پیستون خودرو، انواع و کاربرد آن
آشنایی با رینگ پیستون خودرو، انواع و کاربرد آن

آشنایی با رینگ پیستون خودرو، انواع و کاربرد آن

تبلیغات
آشنایی با رینگ پیستون خودرو، انواع و کاربرد آن
از سری مقالات بخش خودرو این بار مرحله به مرحله با مقاله آشنایی با رینگ پیستون خودرو، انواع و کاربرد آن با هم همراه می شویم تا ضمن آشنایی با انواع و جنس پیستون ها با رینگ جمع کن نیز آشنا شویم.

    بین پیستون و سیلندر مقداری لقی وجود دارد تا در اثر حرارت، پیستون به دیواره ی سیلندر نچسبد. از طرف دیگر، این لقی را باید با وسیله ای مناسب آب بندی نمود این وظیفه ی مهم را رینگ به عهده دارد. رینگ ها در یک نقطه دارای بریدگی هستند و هنگامی که داخل سیلندر قرار می گیرند مقدار کمی جمع می شوند، به طوری که فاصله ی دهانه ی رینگ به حداقل می رسد. رینگ ها در داخل شیار پیستون با لقی کمی قرار می گیرند و دیواره ی سیلندر را جارو می کنند. حالت فنریت رینگ موجب می شود که همیشه به دیواره ی سیلندر بچسبد و از آن فاصله نگیرد. بنابراین عمل آب بندی را به خوبی انجام می دهد در ضمن رینگ، فشار احتراق و حرارت بالا را به خوبی تحمل می کند.

    رینگ پیستون

    به طور کلی، دو نوع رینگ در پیستون وجود دارد:

    رینگ پیستون کمپرسی
    این رینگ وظیفه دارد که از نشت فشار تراکم و احتراق به کارتر جلوگیری نماید. معمولاً در پیستون موتور ها دو عدد رینگ کمپرس وجود دارد، ولی پیستون با سه رینگ کمپرس نیز طراحی شده است. محل قرار گیری آن ها بالای پیستون است و هر یک به صورت یک پارچه ساخته می شوند.

    رینگ پیستون کمپرسی

    رینگ پیستون روغنی این رینگ وظیفه دارد از نشت روغن به اتاق احتراق جلوگیری کند و روغن دیواره ی سیلندر را بتراشد و به کارتر باز گرداند. به طور کلی رینگ روغن، در پایین رینگ های کمپرس قرار دارد، ولی اگر در پیستون، دو رینگ روغن وجود داشت، یکی از آن ها در زیر قسمت گژن پین نصب می گردد.

    رینگ پیستون روغنی

    محل قرار گیری رینگ های روغن در پیستون دارای شیار هایی است تا از آن قسمت روغن به کارتر باز گردد. رینگ روغن معمولاً به صورت سه پارچه بوده، شامل دو تیغه ی نازک در بالا و پایین و یک رینگ انبساط دهنده در وسط است. رینگ انبساط دهنده وظیفه دارد در همه حال تیغه های نازک را به دیواره ی سیلندر بچسباند.

    رینگ پیستون روغنی

    البته رینگ های روغن یک پارچه نیز در موتور ها کاربرد دارند. در این نوع رینگ عموماً یک فنر در قسمت میانی رینگ قرار می گیرد تا به آن حالت فنری مناسب بدهد.

    فنر رینگ پیستون روغنی

    جنس رینگ های پیستون خودرو

    رینگ های کمپرس
    رینگ های کمپرس با جنس های متنوعی وجود دارند جنس رینگ ها، معمولاً از چدن خاکستری است ولی در ساختمان بعضی از آن ها، فولاد نیز استفاده می شود. امروزه اکثر رینگ های کمپرسی را از چدن با روکش کادمیوم، کرم یا مولیبدن می سازند.

    رینگ پیستون کمپرس

    روکش کرم بسیار سخت است و معمولاً از آن در رینگ کمپرس بالایی که در معرض حرارت شدید قرار دارد، استفاده می شود. چنین تصور می شود که روکش سخت کرم، موجب سائیدگی دیواره ی سیلندر می شود، لیکن آزمایش ها نشان داده به دلیل سطح بسیار صیقلی رینگ، سایش سیلندر، حتی کمتر هم شده است.

    روکش کرم رینگ پیستون

    رینگ های روغن رینگ روغن یک پارچه، از فولاد پرس شده ساخته شده و جنس نوع سه پارچه آن تماماً از فولاد است.

    رینگ های پیستون روغن

    شکل رینگ مقطع رینگ ها به شکل مستطیل ساده، ذوزنقه، مستطیل با پخ داخلی یا خارجی، مستطیل با پله ی داخلی و خارجی و هم چنین با سطح قوس دار بیرونی و طرح های متنوع دیگر ساخته می شود. هر یک از رینگ های فوق به طریقی روی پیستون نصب می شوند. اگر رینگ دارای علامت یا کلمه ی (TOP) باشد به طرف بالا قرار می گیرد. در غیر این صورت مطابق شکل روی پیستون سوار می شوند.

    شکل رینگ پیستون

    رینگ جمع کن

    می دانید دهانه ی رینگ های نصب شده روی پیستون برای قرار گیری داخل سیلندر، باید مقداری جمع شوند بنابراین هنگام جا زدن پیستون به طریقی باید رینگ های آن را جمع کرد و سپس پیستون را به داخل سیلندر هدایت نمود. رینگ جمع کن وسیله ای است که این وظیفه را انجام می دهد. این ابزار دارای چند لایه ورق فلزی استوانه شکل است و توسط آچار و کشش تسمه ی اطراف آن، قطر ورق ها تغییر می یابد بنابراین، برای پیستون های مختلف می توان از آن استفاده نمود. پیستون مورد نظر را داخل رینگ جمع کن قرار می دهند و سپس دهانه ی رینگ جمع کن را با آچار، کوچک می کنند تا پیستون داخل آن محکم شود.

    رینگ جمع کن پیستون

    در این حالت دهانه ی رینگ جمع کن تقریباً با قطر پیستون و سیلندر برابر است و رینگ ها کاملاً جمع شده هستند.

    رینگ جمع کن پیستون

    حال پیستون را به داخل سیلندر هدایت می کنند.

    رینگ جمع کن پیستون

    تبلیغات
    برچسب ها
    منابع
    نویسنده
    فرهنگ نصیری
    فرهنگ نصیری

    فرهنگ در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده و در تیم تولید محتوا فعالیت می کند. زمان آزادش را صرف یادگیری مطالب آموزشی در زمینه استراتژی محتوا و بازاریابی آنلاین می کند.
    مجموع پست ها: 281 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 1
    مطالب مرتبط
    تبلیغات
    سایر آموزش های اتومبیل
    پرسش و پاسخ
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    اضافه کردن آفتامات استارت
    آشنایی با آفتامات (رله) چراغ های بزرگ و اتوماتیک راهنمای خودرو
    ۰ پاسخ
    ۱ امتیاز
    کمک در مورد اتومات استارت
    آموزش باز کردن، بستن و تعمیر استارت خودروی پراید
    ۰ پاسخ
    ۱ امتیاز
    ۰ پاسخ
    ۲ امتیاز
    سوالتان را بپرسید
    تبلیغات
    محصولات آموزشی
    فروشگاه