پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
آشنایی با شاتون، گژن پین، بوش شاتون و خارهای آن
آشنایی با شاتون، گژن پین، بوش شاتون و خارهای آن

آشنایی با شاتون، گژن پین، بوش شاتون و خارهای آن

تبلیغات
آشنایی با شاتون، گژن پین، بوش شاتون و خارهای آن
از سری مقالات اطلاعات پایه بخش خودرو این بار مرحله به مرحله با مقاله آشنایی با شاتون، گژن پین، بوش شاتون و خارهای آن با هم همراه می شویم تا به طور مختصر با این قطعات در خودرو آشنا شویم.

    پس از آشنایی با پیستون اینک با شاتون، اجزا و طریقه ی اتصال آن آشنا می شویم. شاتون اهرم رابط جهت انتقال حرکت از پیستون به میل لنگ و بالعکس است. شاتون یا دسته ی پیستون باید بتواند بارهای وارده ی احتراق را تحمل نماید و استحکام لازم را داشته باشد.از طرف دیگر بخشی از شاتون، که به پیستون متصل است، حرکت رفت و برگشتی دارد و قسمتی که به میل لنگ وصل می شود، حرکتش دورانی است. بنابراین، شاتون باید سبک باشد.

    شاتون

    جنس شاتون از فولاد است و محل نصب یاتاقان ها و بوش گژن پین را ماشین کاری می کنند. در روش آهنگری شاتون محکم تر و در روش ریختگی، شاتون سبک تر است. روش دیگر تهیه ی شاتون، استفاده از پودر فلزات است.

    جنس شاتون

    پودر آهن، گرافیت و مس را داخل قالب هایی تحت حرارت بالا، مخلوط و سپس توسط دستگاه پرس آهنگری می کنند. در نهایت، شاتونی با کارایی مشابه ولی وزن کم تر تولید می شود. امروزه حتی شاتون از جنس آلومینیم به روش آهنگری، در بعضی از خودرو های مسابقه ای به دلیل سبک بودن به کار رفته است.

    جنس شاتون

    سطح مقطع شاتون به شکل ( I ) یا تیر آهن است که با حداقل جرم، استحکام زیادی دارد. در نتیجه تنش های پیچشی، خمشی و برشی را تحمل می کند. بسته به طرح شاتون، روی آن دو مجرای روغن می تواند وجود داشته باشد: - مجرای میانی که از محل یاتاقان میل لنگ به گژن پین مرتبط است. - مجرای کناری که سمت چپ قرار دارد و دیواره ی سیلندر را روغن کاری می کند.

    شکل شاتون

    قسمت یاتاقان شاتون به صورت دو نیمه است و توسط پیچ و مهره به یکدیگر متصل می گردد و پوسته ی یاتاقان ها به صورت دو نیم دایره بین آن ها قرار می گیرد.

    یاتاقان شاتون

    قطر پیج شاتون بزرگتر از سوراخ کپه است، زیرا کپه بدون لقی در محل خود با تنظیم دقیق قرار گیرد. محور کوچکی که اتصال مفصلی پیستون و شاتون را بر قرار می سازد، گژن پین نام دارد. جنس آن از آلیاژ فولاد است که سطح بیرونی آن را ضمن سخت کاری ( سمانتاسیون )، پرداخت نیز می نمایند. این محور به صورت تو خالی ساخته می شود تا وزن کمی داشته باشد.

    گژن پین

    انواع اتصال شاتون به پیستون

    اتصال شاتون به پیستون به چند روش متفاوت صورت می گیرد :

    bull; گژن پین قفل شده روی شاتون : در این روش گژن پین در پیستون آزاد است و روی شاتون توسط پیچ محکم می گردد.

    گژن پین قفل شده روی شاتون

    bull; گژن پین قفل شده روی پیستون : گژن پین این خودرو ها روی شاتون آزاد است و داخل پیستون توسط پیچ ثابت می شود.

    گژن پین قفل شده روی پیستون

    bull; گژن پین داخل پیستون پرس شده : در این مدل، گژن پین داخل شاتون آزاد است و روی پیستون پرس می گردد. به این منظور پیستون را حرارت می دهند و سپس گژن پین را به وسیله ی پرس جا می زنند.

    گژن پین داخل پیستون پرس شده

    bull; گژن پین داخل شاتون پرس شده: در پیستون های آلومینیمی از این طرح زیاد استفاده می شود. گژن پین داخل پیستون آزاد است و با حرارت دادن شاتون، گژن پین را توسط پرس داخل آن جا می زنند. ( تصویر زیر a )

    bull; گژن پین آزاد یا شناور : در بعضی موتور ها، گژن پین داخل پیستون و شاتون آزاد است ( با لقی بسیار ناچیز ) و برای جلوگیری از خارج شدن آن از محل خود، به وسیله ی دو عدد خار حلقوی، روی پیستون محدود می گردد. ( تصویر زیر b )

    گژن پین

    احتمال خارج شدن گژن پین تمام شناور و برخورد با دیواره ی سیلندر وجود دارد. بنابراین، برای جلوگیری از خسارت، طرفین پیستون دو عدد خار حلقوی قرار می دهند. برای خارج کردن گژن پین و شاتون، ابتدا خار حلقوی را به وسیله ی خار جمع کن باز می کنیم و سپس گژن پین به راحتی و یا با فشار کم از جای خود خارج می گردد.

    گژن پین و شاتون

    هنگامی که گژن پین در داخل شاتون آزاد باشد یک بوش برنزی در نقش یاتاقان، قسمت بالای شاتون پرس می گردد.

    گژن پین و شاتون

    از این بوش به منظور جلوگیری از فرسوده شدن سریع شاتون و گژن پین، استفاده می شود. سه نوع بوش وجود دارد : - بوش درز دار - بوش یک پارچه - بوش دو پارچه نوع دو پارچه، طوری داخل شاتون قرار می گیرد که بین دو بوش، فضایی برای مجرای روغن کاری باقی بماند. در صورت به وجود آمدن لقی بین گژن پین و بوش توسط پرس، بوش کهنه را خارج و بوش جدید را نصب می کنند.

    شاتون

    تبلیغات
    برچسب ها
    منابع
    نویسنده
    فرهنگ نصیری
    فرهنگ نصیری

    فرهنگ در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده و در تیم تولید محتوا فعالیت می کند. زمان آزادش را صرف یادگیری مطالب آموزشی در زمینه استراتژی محتوا و بازاریابی آنلاین می کند.
    مجموع پست ها: 281 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 1
    مطالب مرتبط
    تبلیغات
    سایر آموزش های اتومبیل
    پرسش و پاسخ
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    اضافه کردن آفتامات استارت
    آشنایی با آفتامات (رله) چراغ های بزرگ و اتوماتیک راهنمای خودرو
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    کمک در مورد اتومات استارت
    آموزش باز کردن، بستن و تعمیر استارت خودروی پراید
    ۰ پاسخ
    ۱ امتیاز
    ۰ پاسخ
    ۲ امتیاز
    سوالتان را بپرسید
    تبلیغات
    محصولات آموزشی
    فروشگاه