پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
آشنایی با یاتاقان موتور خودرو، انواع و اندازه های آن
آشنایی با یاتاقان موتور خودرو، انواع و اندازه های آن

آشنایی با یاتاقان موتور خودرو، انواع و اندازه های آن

آشنایی با یاتاقان موتور خودرو، انواع و اندازه های آن
از سری آموزش های بخش اطلاعات پایه این بار با مطلب آشنایی با یاتاقان موتور خودرو، انواع و اندازه های آن با هم همراه می شویم تا ضمن معرفی یاتاقان، با خواص، جنس و انواع آن در خودرو آشنا شویم.

    پیستون داخل سیلندر حرکت خطی انجام می دهد و باید جهت به گردش در آوردن چرخ های خودرو، این حرکت پیستون را به دورانی تبدیل نمود. شاتون و میل لنگ این عمل مهم را میسر می سازند. تصویر زیر اتصال شاتون به میل لنگ را نشان می دهد.

    آشنایی با یاتاقان موتور خودرو، انواع و اندازه های آن

    قسمتی از شاتون که روی میل لنگ سوار شده دو تکه است و آن ها را کپه یاتاقان متحرک می نامند. در داخل کپه ها، پوسته هایی به صورت دو نیم استوانه قرار گرفته است که به آن یاتاقان گفته می شود.

    آشنایی با یاتاقان موتور خودرو، انواع و اندازه های آن

    هنگامی که شاتون روی میل لنگ قرار گرفت، کپه یاتاقان توسط پیچ و مهره به شاتون متصل می گردد. برای هر پیستون و شاتون یک یاتاقان متحرک وجود دارد انتهای دیگر شاتون، توسط یک محور کوچک به نام گژن پین ( انگشتی پیستون ) به پیستون متصل می شود. میل لنگ در داخل بلوکه حرکت گردشی انجام می دهد هر جا که حرکت چرخشی نسبی وجود داشته باشد، آن قسمت را یاتاقان بندی می کنند. به یاتاقان هایی که میل لنگ را به بلوکه متصل می کنند، یاتاقان اصلی یا ثابت می گویند.

    آشنایی با یاتاقان موتور خودرو، انواع و اندازه های آن

    معمولاً در موتور های چهار سیلندر، تعداد یاتاقان های ثابت پنج عدد است که ابعاد آن ها بزرگ تر از اندازه یاتاقان های متحرک است.

    آشنایی با یاتاقان موتور خودرو، انواع و اندازه های آن


    خواص یاتاقان

    یاتاقان های ثابت و متحرک به صورت یک پوسته اطراف محور های میل لنگ را می پوشانند و از آن ها محافظت می کنند. بنابراین باید دارای خواص زیر باشند :

    قابلیت جذب ذرات: یاتاقان باید ذرات ریز ناخالصی را جذب نماید تا از خط افتادن به میل لنگ جلوگیری شود. اگرجنس یاتاقان سخت باشد نفوذ ذرات به محور باعث خراش میل لنگ می شود.

    آشنایی با یاتاقان موتور خودرو، انواع و اندازه های آن

    تحمل بار و مقاومت در برابر خستگی : امروزه با افزایش نسبت تراکم موتورها، مقدار نیروی وارده به شاتون و میل لنگ افزایش یافته است. بنابراین، جنس یاتاقان باید تحمل این بار زیاد را داشته باشد، ضمن آن که وارد آمدن بار زیاد در مدتی طولانی به پدید آمدن خستگی در فلزات و در نهایت شکستن آن ها منجر می شود بنابراین یاتاقان باید در مقابل خستگی مقاوم باشد.

    آشنایی با یاتاقان موتور خودرو، انواع و اندازه های آن

    مقاومت در مقابل سائیدگی : ضمن نرم بودن یاتاقان نسبت به محور، باید جنس آن به اندازه ی کافی در برابر سایش مقاوم باشد تا سریع فرسوده نگردد. به این منظور از موادی برای ساخت یاتاقان استفاده می شود که ضریب اصطکاک پایین داشته باشند.

    آشنایی با یاتاقان موتور خودرو، انواع و اندازه های آن

    مقاومت در مقابل خوردگی: اگر یاتاقان در برابر اسید های حاصل از احتراق مقاوم نباشد، لقی آن با میل لنگ زیاد می گردد.

    قابلیت تغییر شکل: یاتاقان باید بتواند خود را به شکل محور در آورد تا بار وارده از طرف موتور را به صورت یکنواخت تحمل نماید.

    آشنایی با یاتاقان موتور خودرو، انواع و اندازه های آن

    ضریب انتقال حرارت بالا: موادی که خواص پنج گانه فوق را داشته باشند، ظرفیت تحمل حرارت زیاد را ندارند. بنابراین، موادی لازم است که بتوانند به خوبی گرما را منتقل کنند و ذوب نگردند.


    جنس یاتاقان

    یاتاقان از یک ورقه ی فولادی که روی آن را آلیاژ هایی با خواص چند گانه فوق می پوشانند تشکیل شده است. پر کاربرد ترین و ارزان ترین آلیاژ بابیت است. بابیت آلیاژی است از مس، قلع، آنتیموان و سرب که مقاومت آن در مقابل سایش و فرسودگی زیاد است.

    آشنایی با یاتاقان موتور خودرو، انواع و اندازه های آن

    از آلیاژ های دیگر می توان مس و سرب یا آلومینیم نام برد. این آلیاژ ها محکم تر از بابیت اند، لیکن قیمت بالاتری دارند. روی یاتاقان مجرایی جهت روغن کاری آن وجود دارد که به مدار روغن محور های میل لنگ مرتبط است.

    آشنایی با یاتاقان موتور خودرو، انواع و اندازه های آن

    مجرای یاتاقان متحرک، جهت روغن کاری گژن پین یا دیواره ی سیلندر ( بسته به نوع موتور )، باید در مقابل مجرای شاتون قرار گیرد. معمولاً لبه های یاتاقان زائده ای دارد که داخل شیار کپه ها قرار می گیرند تا از چرخش یاتاقان جلوگیری شود.

    آشنایی با یاتاقان موتور خودرو، انواع و اندازه های آن

    همچنین هنگامی که پوسته یاتاقان داخل شاتون قرار می گیرد، باید کاملا جذب شاتون شود. به این منظور یاتاقان را به اندازه ی ۰٫۰۲ الی ۰٫۰۴ میلی متر بزرگ تر از کپه می سازند تا روی هم جذب شود و ضمن انتقال حرارت بهتر، فیلم روغن را حفظ نماید.

    آشنایی با یاتاقان موتور خودرو، انواع و اندازه های آن

    یاتاقان اولیه به صورت استاندارد با علامت اس تی دی (STD) یا صفر مشخص می گردد. پس از تعمیر میل لنگ و تراش محور آن، یاتاقان نیز تعویض می شود و با قطر کوچک تر یا ضخامت بیش تر ( اندازه کوچک تر ) به کار می رود.

    آشنایی با یاتاقان موتور خودرو، انواع و اندازه های آن

    معمولاً با هر بار تراش میل لنگ، قطر محور آن ۰٫۲۵ میلی متر کوچک می شود. لذا بیش از سه یا چهار بار نباید به تراش آن اقدام نمود. آخرین اندازه ی یاتاقان تعمیری اکثر موتور ها یک میلی متر است ( چهار تراش ) ولی در بعضی موتور ها حد نهایی اندرسایز ۰٫۷۵ میلی متر است ( سه تراش ).


    نکته
    برخی از شرکت ها برای حفظ استحکام میل لنگ بیش از دو بار تراش را توصیه نمی کنند. مقدار تراش اول ۰٫۳ میلی متر و تراش دوم ۰٫۵ میلی متر است.


    برای معرفی یاتاقان اندر سایز از اعداد ۱۰ ، ۲۰ ، ۳۰ و ۴۰ استفاده می شود. این اعداد به مفهوم ۱۰/۱۰۰۰ و ... و ۴۰/۱۰۰۰ اینچ اند و معادل ۰٫۲۵ ، ۰٫۵ ، ۰٫۷۵ و یک میلی متر، تراش میل لنگ است که به آن سایر یاتاقان می گویند.

    آشنایی با یاتاقان موتور خودرو، انواع و اندازه های آن

    برچسب ها
    منابع
    نویسنده
    فرهنگ نصیری
    فرهنگ نصیری

    فرهنگ در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده و در تیم تولید محتوا فعالیت می کند. زمان آزادش را صرف یادگیری مطالب آموزشی در زمینه استراتژی محتوا و بازاریابی آنلاین می کند.
    مجموع پست ها: 281 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 1
    مطالب مرتبط
    سایر آموزش های اتومبیل
    پرسش و پاسخ
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    اضافه کردن آفتامات استارت
    آشنایی با آفتامات (رله) چراغ های بزرگ و اتوماتیک راهنمای خودرو
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    کمک در مورد اتومات استارت
    آموزش باز کردن، بستن و تعمیر استارت خودروی پراید
    ۰ پاسخ
    ۱ امتیاز
    ۰ پاسخ
    ۲ امتیاز
    سوالتان را بپرسید
    محصولات آموزشی
    فروشگاه