پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
آشنایی با اجزای تشکیل دهنده دستگاه حرکتی سوپاپ در خودرو
آشنایی با اجزای تشکیل دهنده دستگاه حرکتی سوپاپ در خودرو

آشنایی با اجزای تشکیل دهنده دستگاه حرکتی سوپاپ در خودرو

تبلیغات
آشنایی با اجزای تشکیل دهنده دستگاه حرکتی سوپاپ در خودرو
از سری آموزش های بخش تعمیر و نگهداری خودرو، این بار مرحله به مرحله با مطلب آشنایی با اجزای تشکیل دهنده دستگاه حرکتی سوپاپ در خودرو با هم همراه می شویم تا با قطعات و نحوه فیلرگیری سوپاپ  آشنا شویم.

    دستگاه حرکتی سوپاپ ها، بسته به نوع موتور اجزای متفاوتی دارند که به بعضی از آن ها اشاره می شود :

    فنر سوپاپ: تمام سوپاپ ها فنرهایی فولادی و نسبتاً قوی دارند و وظیفه ی بسته نگه داشتن یا بستن سوپاپ را به عهده دارند. فنرها به صورت مارپیچی می باشند و دو سر آن را سنگ می زنند تا کاملاً صاف و مستقیم در محل خود تکیه نمایند. انحراف فنر به طرفین و خم شدن آن معایبی به همراه دارد. فنر از طرف دیگر، به وسیله ی بشقابک و خار در انتهای سوپاپ استقرار می یابد.

    اجزای سوپاپ خودرو و فیلرگیری

    اسبک و میل اسبک: اسبک قطعه ای است واسطه که به وسیله ی بادامک ها سوپاپ را باز می کند. در موتورهای میل بادامک زیر که سوپاپ ها در سر سیلندر قرار دارد و همچنین در برخی موتورهای میل بادامک رو (OHC) از اسبک استفاده می شود. مجموعه ی اسبک ها روی محوری مفصل بندی می شوند که به آن میل اسبک می گویند.

    اجزای سوپاپ خودرو و فیلرگیری

    معمولاً برای هر سوپاپ یک اسبک وجود دارد ولی تعداد میل اسبک ها به نوع طرح موتور بستگی دارد.

    اسبک در تکیه گاه خود به صورت الاکلنگی عمل می کند و نیروی حاصل از چرخش میل بادامک را به سوپاپ منتقل می نماید. میل بادامک یا به صورت مستقیم و یا توسط میل تایپت، اسبک را به حرکت در می آورد. ولی در هر دو روش طرف دیگر اسبک، سوپاپ است فاصله ی بین سوپاپ و اسبک را، لقی یا فیلر سوپاپ می گویند.

    اجزای سوپاپ خودرو و فیلرگیری

    تایپت: جهت جلوگیری از سایش شدید بادامک ها قطعه ای از جنس فولاد سخت کاری شده روی آن قرار می دهند که شکل استکان دارد و به تایپت معروف است.

    اجزای سوپاپ خودرو و فیلرگیری

    چرخش بادامک موجب حرکت رفت و برگشتی تایپت می شود. در سیستم میل بادامک زیر توسط میله ای که میل تایپت می گویند، این حرکت به اسبک و در نهایت به سوپاپ منتقل می گردد.

    اجزای سوپاپ خودرو و فیلرگیری

    در بعضی از موتور های میل بادامک رو، تایپت وجود ندارد و اسبک مستقیماً روی میل بادامک قرار می گیرد و بالعکس در نمونه هایی دیگر، میل بادامک بدون اسبک استفاده شده است ولی بین سوپاپ و بادامک تایپت قرار دارد.

    در چنین سیستمی که کمترین تعداد قطعات متحرک سوپاپ را دارد فاصله ی بین تایپت و بادامک را فیلر سوپاپ می گویند.

    اجزای سوپاپ خودرو و فیلرگیری

    فیلرگیری: همان طور که ذکر شد، لقی بین سوپاپ و اسبک یا بادامک و تایپت را فیلر سوپاپ می گویند.

    وجود این لقی برای مجموعه سوپاپ الزامی است و جنبه ی حیاتی دارد. زیرا در اثر حرارت حاصل از احتراق، قطعات موتور منبسط می شود و در این بین سوپاپ در معرض حرارت بیشتری قرار دارد. در اثر انبساط سوپاپ ها و قطعات رابط دیگر مثل تایپت و میل تایپت امکان باز ماندن سوپاپ و بروز نشتی در محفظه ی احتراق و در نتیجه سوختن سوپاپ وجود دارد.

    اجزای سوپاپ خودرو و فیلرگیری

    به همین دلیل لقی مجاز بین این قطعات در آزمایشگاه برای هر موتوری محاسبه می شود و به صورت فیلر سوپاپ معرفی می گردد. اندازه ی لقی برای هر دو سوپاپ گاز و دود در نظر گرفته می شود ولی معمولاً فیلر سوپاپ دود به دلیل حرارت بالاتر، بیشتر از فیلر سوپاپ گاز است. تعداد فیلر را، بسته به توصیه ی سازندگان در دو حالت گرم یا سرد بودن موتور تنظیم می کنند. وقتی می توان این لقی را کنترل نمود که سوپاپ بسته و تایپت یا اسبک آزاد باشد.

    اجزای سوپاپ خودرو و فیلرگیری

    برای تنظیم این لقی دو روش وجود دارد:

    استفاده از پیچ و مهره ی تنظیم: در این روش سر اسبک، پیچی با مهره ی ضامن تعبیه شده است که با کم و زیاد کردن ارتفاع پیچ نسبت به سوپاپ، لقی ( فیلر ) بین آن ها تنظیم می گردد.

    اجزای سوپاپ خودرو و فیلرگیری

    با سفت کردن مهره ی ضامن از چرخش بی مورد پیچ و به هم خوردن لقی سوپاپ جلوگیری می کنند.

    استفاده از شیم تنظیم : شیم قطعات کوچک فولادی است با ضخامت های مختلف و استاندارد شده، که زیر تایپت قرار می گیرد و ارتفاع آن را نسبت به بادامک تنظیم می کند. با تغییر دادن شیم ها، فیلر سوپاپ را تنظیم می کنند. با افزایش ضخامت شیم، لقی سوپاپ کم می شود و با کاهش ضخامت آن، لقی زیاد می گردد.

    اجزای سوپاپ خودرو و فیلرگیری

    معایب تنظیم نبودن لقی : اگر لقی کم تر از اندازه باشد، سوپاپ زودتر باز و دیرتر بسته می شود. بنابراین مقدار زمان نشست سوپاپ کم می شود و انتقال حرارت به خوبی صورت نمی گیرد در این صورت، احتمال سوختن سوپاپ افزایش می یابد.

    اگر لقی بیش از اندازه باشد، زمان باز بودن سوپاپ کم می شود و مدت نشستن آن افزایش می یابد. در این شرایط با این که انتقال حرارت به خوبی صورت می گیرد، ولی سر و صدا و سایش در مجموعه ی سوپاپ زیاد می شود و قدرت موتور کاهش می یابد.

    اجزای سوپاپ خودرو و فیلرگیری

    تبلیغات
    برچسب ها
    منابع
    نویسنده
    فرهنگ نصیری
    فرهنگ نصیری

    فرهنگ در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده و در تیم تولید محتوا فعالیت می کند. زمان آزادش را صرف یادگیری مطالب آموزشی در زمینه استراتژی محتوا و بازاریابی آنلاین می کند.
    مجموع پست ها: 281 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 1
    مطالب مرتبط
    تبلیغات
    سایر آموزش های اتومبیل
    پرسش و پاسخ
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    اضافه کردن آفتامات استارت
    آشنایی با آفتامات (رله) چراغ های بزرگ و اتوماتیک راهنمای خودرو
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    کمک در مورد اتومات استارت
    آموزش باز کردن، بستن و تعمیر استارت خودروی پراید
    ۰ پاسخ
    ۱ امتیاز
    ۰ پاسخ
    ۲ امتیاز
    سوالتان را بپرسید
    تبلیغات
    محصولات آموزشی
    فروشگاه