پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
اجزای مدار قفل مرکزی و وظیفه ی آن ها در خودرو
اجزای مدار قفل مرکزی و وظیفه ی آن ها در خودرو

اجزای مدار قفل مرکزی و وظیفه ی آن ها در خودرو

تبلیغات
اجزای مدار قفل مرکزی و وظیفه ی آن ها در خودرو
از سری آموزش های بخش تعمیر و نگهداری خودرو، این بار با مطلب اجزای مدار قفل مرکزی و وظیفه ی آن ها در خودرو با هم همراه می شویم تا با نحوه عملکرد و ویژگی های آن در خودرو آشنا شویم.

    سیستم قفل های مرکزی از اجزای زیر تشکیل شده است:

    • واحد کنترل الکترونیکی
    • ریموت کنترل یا فرستنده ی دستی
    • عملگر ( کار انداز ) ( پمپ های الکتریکی )
    • میله های رابط
    • بست های اتصال پمپ به بدنه ی خودرو
    • دسته ی سیم های مدار الکتریکی
    • بست اتصال میله های رابط

    تعداد عملگر درها برحسب نوع خودرو دو یا چهار عدد است. در تصویر زیر مجموعه قطعات مدار الکتریکی قفل مرکزی دیده می شود.

    اجزای مدار قفل مرکزی و وظیفه ی آن ها

    واحد کنترل الکترونیکی

    واحد کنترل الکترونیکی سیستم قفل مرکزی، سیگنال های دریافتی از ریموت کنترل ( فرستنده ی دستی ) را رمز گشایی می نماید و رله های تعبیه شده را در مدار الکتریکی راه اندازی می کند. در مدار الکتریکی سیستم قفل مرکزی، برحسب طراحی کارخانه ی سازنده، معمولاً از دو عدد رله چند وضعیتی استفاده می شود. یک مدار الکترونیکی معکوس کننده ی جریان الکتریکی مورد نیاز سیستم قفل مرکزی را تغذیه می نماید. در تصویر زیر، واحد کنترل الکترونیکی سیستم قفل مرکزی، دیده می شود.

    اجزای مدار قفل مرکزی و وظیفه ی آن ها

    ریموت کنترل یا فرستنده ی دستی

    ریموت کنترل سیستم قفل مرکزی خودروها یک فرستنده دستی قابل حمل است؛ که به تعداد دو دستگاه در کنار سایر قطعات و اجزای مدار الکتریکی سیستم قفل مرکزی تولید و ارائه می شود. ریموت کنترل قفل مرکزی در شکل و طرح ظاهری متنوعی طراحی می گردد و تفاوت آن با سایر دستگاه های فرستنده به لحاظ فرکانس و طول موج ارسال به واحد گیرنده است. در تصویر زیر، یک نوع ریموت کنترل سیستم قفل مرکزی، نشان داده شده است.

    اجزای مدار قفل مرکزی و وظیفه ی آن ها

    وظیفه ی ریموت کنترل، ارسال امواج از پیش تعریف شده ای به واحد گیرنده در مدار قفل مرکزی خودرو است و مدار الکتریکی پمپ های نصب شده در داخل درهای خودرو را فعال کنید. روی قاب فرستنده ی دستی ( ریموت کنترل ) دو عدد شستی تعبیه شده است که برای راه اندازی مدار در دو حالت قفل کردن و یا خارج نمودن از وضعیت قفل درها مورد استفاده قرار می گیرد. در اکثر دستگاه های فرستنده ی دستی از دیود نوری روی قاب فرستنده برای نشان دادن فعال شدن دستگاه و عملکرد آن استفاده می شود. در تصویر زیر دیود نوری روی قاب ریموت کنترل با فلش مشخص شده است.

    اجزای مدار قفل مرکزی و وظیفه ی آن ها

    عملگر یا پمپ الکتریکی

    عملگر در داخل در خودرو نصب شده است و با ایجاد حرکت خطی باعث جلو یا عقب رفتن میله ی متصل به اهرم بندی قفل در می شود. با این عمل در خودرو در حالت قفل قرار می گیرد و یا از وضعیت قفل خارج می شود. در تصویر زیر، یک نوع عملگر مورد استفاده در خودروهای سواری، نشان داده شده است.

    اجزای مدار قفل مرکزی و وظیفه ی آن ها

    مکانیزم عملگرها به لحاظ ایجاد حرکت خطی به دو صورت است. برای تولید حرکت، در بعضی از عملگرها از سولفوئید و در نوع دیگر از موتورهای کوچک دی سی ( DC ) تعبیه شده در ساختمان عملگر استفاده می شود. معمولاً اکثر عملگرهای استفاده شده در سیستم قفل مرکزی از نوع موتور دار است. در تصویر زیر دو نوع از عملگرهای الکتریکی مورد استفاده در خودروها دیده می شود. عملگر الکتریکی موتوردار با شماره ( ۱ ) و عملگر الکتریکی سولفوئیدی با شماره ( ۲ ) مشخص شده است.

    اجزای مدار قفل مرکزی و وظیفه ی آن ها

    میله های رابط

    برای اتصال عملگر، به اهرم بندی قفل در خودرو و انتقال حرکت ( مقدار طول جابجایی اهرم عملگر ) از طریق محور عملگر به اهرم بندی از میله های فلزی، که به همین منظور پیش بینی و در مجموعه ی قفل مرکزی قرار داده شده است، استفاده می شود. نوع جنس میله ها به گونه ای است که می توان آنها را فرم دار و درحالت هایی گوناگون و برحسب نیاز به کار برد. در تصویر زیر میله های فلزی مورد استفاده در نصب سیستم قفل مرکزی، نشان داده شده است.

    اجزای مدار قفل مرکزی و وظیفه ی آن ها

    برای اتصال میله ی وسط عملگر به اهرم بندی قفل در خودرو ( پس از تعیین محل نصب عملگر در بدنه )، ابتدا میله ی رابط را به اندازه ی مورد نیاز می برند و سپس ابتدای آن به شکل قلاب فرم داده می شود تا هنگام حرکت محور عملگر از محل اتصال خارج نشود. در تصویر زیر، مورد استفاده ی میله رابط در اتصال عملگر به اهرم بندی قفل در یک نوع خودرو، دیده می شود. میله ی رابط با فلش زرد و اهرم بندی قفل در با فلش قرمز مشخص شده است.

    اجزای مدار قفل مرکزی و وظیفه ی آن ها

    در بعضی از خودروها، اتصال عملگر سیستم قفل مرکزی به اهرم بندی قفل در به دلیل محدودیت محل نصب عملگر امکان پذیر نیست در چنین شرایطی عملگر را با استفاده از بست اتصال به میله ی قفل کن دستی در خودرو متصل می کنند در تصویر زیر نحوه ی اتصال عملگر به میله اهرم قفل دستی، نشان داده شده است. اهرم قفل دستی در خودرو با فلش قرمز رنگ، میله ی اهرم قفل کن با فلش زرد رنگ و عملگر با فلش سبز رنگ مشخص است.

    اجزای مدار قفل مرکزی و وظیفه ی آن ها

    بست اتصال عملگر به بدنه ی خودرو

    بست های اتصال عملگر در روی بدنه در خودرو زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که نصب عملگر در روی در خودرو امکان پذیر نباشد. در تصویر زیر یک بست مورد استفاده در نصب عملگر، نشان داده شده است. این نوع بست های فلزی مشبک اند و می توان با استفاده از آن ها عملگر درهارا در فضای خالی شبکه زیر رودری خودرو نصب نمود.

    اجزای مدار قفل مرکزی و وظیفه ی آن ها

    دسته ی سیم های مدار الکتریکی

    دسته ی سیم های مدار الکتریکی سیستم قفل مرکزی به همراه سایر اجزای مدار در یک مجموعه ارائه می شود، که هنگام نصب قفل مرکزی، ارتباط اجزای مدار الکتریکی را برقرار می سازد.سوکت های اتصال سیم هابه اجزای مدارالکتریکی ( هنگام تولید به دسته ی سیم ها ) متصل می گردد. کد رنگ سیم های به کار رفته در دسته ی سیم ها، مطابق کد رنگ نقشه ی مدار الکتریکی سیستم قفل مرکزی است و برای عیب یابی مدار نقش موثری را ایفا می کند. در تصویر زیر، دسته ی سیم های مدار الکتریکی یک نوع سیستم قفل مرکزی، دیده می شود.

    اجزای مدار قفل مرکزی و وظیفه ی آن ها

    بست اتصال میله رابط

    در خودرو هایی که اتصال عملگر به اهرم قفل در امکان پذیر نیست و عملگر الکتریکی به میله ی قفل کن دستی در متصل می گردد ( مانند درهای عقب خودرو)، از بست های مخصوصی برای ارتباط میله ی رابط عملگر و میله ی اهرم قفل کن دستی استفاده می شوند. در تصویر زیر، یک نوع از این بست ها نشان داده شده است.

    اجزای مدار قفل مرکزی و وظیفه ی آن ها

    در این نوع بست ها سوراخ شکافی در بدنه ی آن ایجاد می شود، به طوری که میله ی رابط عملگر الکتریکی در داخل سوراخ بست و میله ی قفل کن دستی در قسمت شکاف بست قرار داده می شوند و پس از تنظیم موقعیت میله ها نسبت به یکدیگر با استفاده از پیچ های روی بست، آن ها را درون بست ثابت می کنند. با این عمل حرکت میله ی رابط متصل به عملگر الکتریکی به میله ی قفل دستی منتقل می شود و در خودرو در شرایط قفل یا باز شدن قفل قرار می گیرد. در تصویر زیر، مورد استفاده از بست اتصال میله ها به یکدیگر در اهرم بندی روی در یک نوع خودرو نشان داده شده است.

    اجزای مدار قفل مرکزی و وظیفه ی آن ها

    تبلیغات
    برچسب ها
    منابع
    نویسنده
    امیرحسین رضازاده
    امیرحسین رضازاده عضو تیم استپ هلپ

    علاقه مند به برنامه نویسی و خودرو
    مجموع پست ها: 223 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 0
    مطالب مرتبط
    تبلیغات
    سایر آموزش های اتومبیل
    پرسش و پاسخ
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    اضافه کردن آفتامات استارت
    آشنایی با آفتامات (رله) چراغ های بزرگ و اتوماتیک راهنمای خودرو
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    کمک در مورد اتومات استارت
    آموزش باز کردن، بستن و تعمیر استارت خودروی پراید
    ۰ پاسخ
    ۱ امتیاز
    ۰ پاسخ
    ۲ امتیاز
    سوالتان را بپرسید
    تبلیغات
    محصولات آموزشی
    فروشگاه