پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
آشنایی با اصول نگهداری خودروی پژو ۴۰۵
آشنایی با اصول نگهداری خودروی پژو ۴۰۵

آشنایی با اصول نگهداری خودروی پژو ۴۰۵

تبلیغات
آشنایی با اصول نگهداری خودروی پژو ۴۰۵
بدون شک خودروهای سواری نیاز به نگهداری دارند تا با گذشت زمان، از کیفیت و کارایی آن ها کاسته نشود. خودروی پژو 405 نیز از این قاعده مستثنا نبوده و سهل انگاری در امر نگهداری این اتومبیل حتی می تواند به قیمت جان مالک و سرنشینان آن تمام شود و تنها با رعایت نکاتی که در این مطلب به آن پرداخته ایم می توان از بروز خسارات مالی و جانی جلوگیری کرد. با اِستپ هِلپ همراه باشید.

هشدار

این راهنما قابل استفاده برای خودروهای زیر است:

  • پژو ۴۰۵ GLX
  • پژو ۴۰۵ GLX دوگانه سوز
  • پژو ۴۰۵ SLX


بازدیدهای منظم دوره ای


آشنایی با اصول نگهداری خودروی پژو ۴۰۵

1. سطح روغن موتور / 2. محل ریختن روغن موتور

سطح روغن موتور

  • سطح روغن موتور باید مرتباً بازدید شده و در بین فاصله تعویض روغن، مقدار کسری آن تکمیل شود.
  • میانگین مصرف روغن در هر هزار کیلومتر حدود نیم لیتر می باشد.
  • روغن موتور باید حداقل سالی یک بار تعویض گردد.
  • سطح روغن موتور، در حالی که در سطح هموار متوقف بوده و موتور نیز سرد می باشد، توسط میله روغن و با توجه به دو علامت حک شده روی آن به طور صحیح اندازه گیری می شود: علامت a: حداکثر، علامت b: حداقل.
  • روغن سوخته: از هرگونه تماس طولانی روغن سوخته با پوست بدن اجتناب شود. روغن سوخته را در مجاری آب یا روی زمین نریزید.
  • برای اطمینان از کارکرد صحیح و طولانی مدت موتور و سیستم کاهش آلودگی اگزوز، نباید هیچگونه مواد اضافی به روغن موتور افزود.

آشنایی با اصول نگهداری خودروی پژو ۴۰۵

انتخاب روغن

روغن موتور قابل استفاده در این خودرو با درجه گرانروی ۱۰ W 40 می باشد.


آشنایی با اصول نگهداری خودروی پژو ۴۰۵

4. فیلتر روغن / 5. سطح آب رادیاتور

فیلتر روغن

فیلتر روغن باید در فواصل معین تعویض شود.

همواره سطح آب موجود در رادیاتور را چک کنید

سطح آب رادیاتور همواره باید از حدی که در عکس نشان داده شده است تجاوز ننماید.

اخطار
هرگز روغن را با مواد افزودنی مخلوط نکنید این عمل می تواند به موتور آسیب جدی برساند.


آشنایی با اصول نگهداری خودروی پژو ۴۰۵

۱. ترمزها

  • سطح روغن ترمز هیچ گاه نباید از خط حداقل (MIN) روی مخزن روغن پایین تر باشد.
  • فقط روغن ترمزهای استاندارد و مورد تأیید استفاده نمایید.
  • در صورت ریزش و کاهش بیش از حد روغن فورا به نمایندگی مجاز مراجعه نمایید. برای اطمینان از کارکرد صحیح و طولانی مدت سیستم ترمز باید روغن ترمز را در فواصل معین تعویض کرد.

آشنایی با اصول نگهداری خودروی پژو ۴۰۵

۲. سیستم خنک کننده

  • همیشه از مایع خنک کننده تأیید شده و مجاز استفاده کنید.
  • در مواقع اضطراری چنانچه تأمین فوری آن ممکن نبود از آب خالص و بدون املاح استفاده شود و در اسرع وقت باید میزان درصد ضدیخ محلول توسط نمایندگی مجاز بررسی شود. چنانچه موتور گرم شده باشد دمای مایع خنک کننده با پنکه برقی تنظیم می شود. نظر به اینکه سیستم خنک کننده نیز تحت فشار می باشد لذا حداقل تا یک ساعت بعد از خاموش کردن موتور از انجام هر نوع کار در محفظه موتور خودداری کنید.
  • این سیستم مجهز به رادیاتور و دو فن الکتریکی می باشد که در درجه حرارت ۹۷ درجه سانتی گراد دور کند و در درجه حرارت ۱۰۵ درجه سانتی گراد دور تند فن ها فعال می گردد.
  • رادیاتور و منبع انبساط این سیستم بصورت یکپارچه بوده و عمل پر کردن و یا جبران کمبود آب سیستم از طریق در رادیاتور انجام می گیرد.
  • چراغ اخطار آب در درجه حرارت ۱۱۸ درجه سانتی گراد روشن می شود.

آشنایی با اصول نگهداری خودروی پژو ۴۰۵

هشدار
چنانچه هر قطعه ای از سیستم خنک کننده (به غیر از در رادیاتور) باز شود، بایستی عمل هواگیری مجدداً توسط نمایندگی مجاز مطابق دستورالعمل انجام پذیرد.

۳. باتری

  • در زمستان مراقب باشید که باتری کاملا شارژ شده باشد.
  • در تابستان (دمای بیش از ۳۰ درجه سانتیگراد) و یا در صورت استفاده زیاد از خودرو همیشه سطح مایع تمامی خانه های باتری را بازدید نموده و در صورت نیاز کسری آن را با آب مقطر تکمیل کنید.
  • برای شارژ کردن باتری از دستگاه شارژ مناسب استفاده کنید.
  • باتری ها بسیار قابل اشتعال هستند؛ لذا باید از جرقه یا شعله آتش دور باشند وگرنه خطر انفجار باتری وجود خواهد داشت.

آشنایی با اصول نگهداری خودروی پژو ۴۰۵

۴. سوئیچ ایمنی اینرسی

در اثر شدت ضربه وارده به خودرو، سوئیچ ایمنی غیرفعال گردیده و باعث قطع سوخت از پمپ بنزین برقی و قطع سنسور دور موتور و نیز قطع برق کوئل می گردد تا آتش سوزی احتمالی خودرو جلوگیری شود و با فشار مجدد دکمه به سمت داخل، سیستم فعال خواهد شد.

آشنایی با اصول نگهداری خودروی پژو ۴۰۵

هشدار

  • هنگام رانندگی، مراقب باشید که ترمز دستی کاملاً خوابیده باشد، ( نشانگر ترمز خاموش ) زیرا احتمال داغ شدن لنت های ترمز وجود خواهد داشت.
  • روغن ترمز سطوح رنگ شده را خراب می کند. روغن را ابتدا با یک پارچه تمیز جمع کنید سپس محل را با آب و شامپوی مخصوص خودرو بشویید.

۵. مخزن روغن فرمان هیدرولیک

  • سطح روغن هیچ گاه نباید از علامت حداقل ( MIN ) در روی مخزن پایین تر باشد؛ بلکه باید تا نزدیک حداکثر ( MAX ) در مخزن روغن وجود داشته باشد.

گیربکس معمولی

  • نیاز به تعویض روغن ندارد. فقط سطح روغن را بازدید کنید.

سطح روغن را بازدید کرده و در صورت نیاز، کسری روغن را جبران نمایید.

آشنایی با اصول نگهداری خودروی پژو ۴۰۵

۶. فیلتر هوا

فیلتر هوا را در فواصل معین تعویض کنید. چنانچه خودرو در محیط دارای گرد و غبار مورد استفاده قرار می گیرد فواصل تعویض فیلتر را به نصف کاهش دهید.

آشنایی با اصول نگهداری خودروی پژو ۴۰۵آشنایی با اصول نگهداری خودروی پژو ۴۰۵

هشدار

روغن هیدرولیک سطوح رنگ شده را خراب می کند. روغن را ابتدا با یک تکه پارچه تمیز جمع کنید سپس محل را با آب و شامپوی مخصوص خودرو بشویید.

اخطار

  • روغن ترمز شدیدا سمی است و باید در ظرف سربسته دور از دسترس کودکان نگه داشته شود. در صورت خوردن روغن ترمز، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
  • از تماس روغن ترمز با دست و چشم جلوگیری کنید. در صورت تماس با پوست، محل را فورا با آب فراوان بشویید و در صورت تماس با چشم پس از شست و شو به پزشک مراجعه کنید.
  • به دلیل احتمال آتش سوزی مراقب باشید، روغن ترمز روی موتور گرم نریزد.
  • روغن فرمان هیدرولیک شدیدا سمی است و باید در ظرف در بسته و دور از دسترس کودکان قرار گیرد. چنانچه اتفاقا از آن خوردید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • محلول ضدیخ سمی و نوشیدن آن کشنده است. آن را در بسته و دور از دسترس کودکان نگاه دارید. چنانچه مشکوک به نوشیدن آن شدید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. از تماس محلول ضدیخ با پوست و چشمانتان جلوگیری کنید. در صورت وقوع، ناحیه تماس را با آب فراوان بشویید.


بررسی محلول خنک کننده

سطح مایع خنک کننده باید هفته ای یکبار هنگامی که خودرو در سطح کاملاً افقی پارک شده و سیستم خنک کننده سرد است، بازرسی شود. سطح مایع باید بین علامت های حداقل (MIN) و حداکثر (MAX) نشانه گذاری شده بر روی دیواره عمودی رادیاتور (سمت در رادیاتور) باشد. در صورت لزوم رادیاتور را پر کنید.

آشنایی با اصول نگهداری خودروی پژو ۴۰۵

پر کردن رادیاتور

در صورت داغ بودن موتور ۱۵ دقیقه صبر کنید تا حرارت موتور به زیر ۱۰۰ درجه سانتیگراد برسد. توسط تکه ای پارچه برای حفاظت از دستان خود، آهسته و با دقت در رادیاتور را تا پله ایمنی آن بچرخانید، تا فشار بخار رادیاتور افت کند.

نکته
اگر به بیش از یک لیتر مایع اضافی برای پر کردن رادیاتور نیاز باشد، سیستم خنک کننده خودرو باید توسط نمایندگی مجاز بازرسی شود. مطمئن شوید در رادیاتور تا دومین پله محکم بسته شده است.

در مواقع اضطراری و تنها هنگامی که ضدیخ توصیه شده در دسترس شما نیست برای پر کردن رادیاتور از آب تمیز استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که این کار باعث کاهش خاصیت ضدیخ مایع خنک کننده خواهد شد. همواره از ضدیخ های با فرمول توصیه شده استفاده کنید. در این مورد با نمایندگی مجاز مشورت کنید.

هشدار
تخلیه و پر کردن دوباره مایع سیستم خنک کننده از عملیات سرویس و نگهداری است که نیاز به دانش کافی دارد و تنها باید توسط افراد مجرب و بر اساس دستورالعمل های کتابچه راهنمای تعمیر انجام پذیرد.

تعویض مایع سیستم خنک کننده موتور هر ۴ سال یک بار ضروری است و همچنین مایع سیستم خنک کننده موتور تا دمای ۳۰- درجه سانتی گراد در مقابل انجماد مقاوم می باشد.

ضدیخ

ضدیخ حاوی ضد خوردگی است. نه تنها در شرایط سرد بلکه در طول سال نسبت ضدیخ به آب موجود در سیستم خنک کننده باید بین ۵۰ تا ۶۰ درصد باشد.

برای اطمینان از خاصیت ضد خوردگی در مایع خنک کننده، محلول ضدیخ خودرو سالی یکبار باید توسط نمایندگی مجاز بازرسی و هر چهار سال یکبار بدون توجه به مسافت طی شده کاملاً تعویض شود.

آشنایی با اصول نگهداری خودروی پژو ۴۰۵


تایرهای پژو ۴۰۵


فشار باد تایرها

فشار باد تایرها را باید هنگامی که تایر سرد است اندازه گیری کرد؛ چرا که تایرهای گرم دارای فشار باد اضافی می باشند. هیچ گاه فشار باد اضافی تایر گرم را خالی نکنید. برای اطلاع از میزان صحیح فشار باد تایرها به برچسب داخل در سمت راننده مراجعه نمایید.

فشار صحیح باد تایرها نتایج زیر را در بر دارد:

  • تسلط بیشتر در راندن خودرو
  • فرمان نر متر دقی قتر در حرکت و پیچیدن خودرو
  • صرفه جویی در مصرف سوخت؛ کمترین تغییر در شکل تایر، اصطکاک چرخشی در جاده را افزایش می دهد.
  • دوام بیشتر تایر

کمبود باد تایرها بر اصطکاک چرخشی تایر افزوده و مقدار مصرف سوخت را بالا می برد.

آشنایی با اصول نگهداری خودروی پژو ۴۰۵

شاخص فرسودگی

در بعضی تایرها علامت فرسودگی در زیر آج تایر قرار داده شده است که پس از ساییدگی تایر مشهود می گردد. در این حالت لازم است تایر تعویض شود.

تایرهای بدون تیوب

این گونه تایرها همیشه باید روی رینگ های بدون برآمدگی (FH)، مجهز به سوزن های مخصوص نصب شوند. نباید تحت هیچ شرایطی آن ها را بدون تیوپ روی رینگ های معمولی نصب کرد. چنانچه تایرهای بدون تیوپ، تعمیر یا تعویض، شوند، توصیه می گردد که سوزن آن ها نیز تعویض شود.

اخطار

  • همواره از لاستیک های با طرحِ رادیال هم نوع و هم جنس برای چرخ های جلو و عقب خودرو استفاده کنید. از لاستیک های با طرح ضربدری استفاده نکنید و لاستیک های جلو را با عقب تعویض نکنید. رینگ های خودروی شما تیوپ خور نیستند. از لاستیک های تیوپ دار استفاده نکنید.
  • هرگز با لاستیک های ساییده شده، پاره و فرسوده، یا لاستیک هایی که باد آنها تنظیم نیست، رانندگی نکنید.
  • لاستیک های کم باد بسرعت ساییده می شوند و اثرات جدی بر ایمنی و کنترل خودرو دارند.
  • لاستیک های معیوب خطرناکند! از رانندگی با لاستیک های معیوب، ساییده و صاف، یا لاستیک هایی که بیش از حد باد شده باشند، خودداری کنید.

نکته

در صورت استفاده از تایر با طرح گل جهت دار (Rotation) لازم به دقت است که تایر باید طوری روی خودرو بسته شود که به هنگام حرکت بر روی سطح خیس، آب از طریق شیارهای روی تایر به سمت خارج تایر هدایت شود تا مشکل کنترل خودرو در جاده های خیس به حداقل برسد. بنابراین اگر از جلوی خودرو به تایر نگاه کنیم باید جهت شیارهای تایر به صورت V باشد.

اخطار

  • تایر کم باد: خطر دو پوستگی یا جدا شدن آج وجود دارد که منجر به خالی شدن و یا ترکیدن تایر می شود. چنانچه فشار باد تایرها کم باشد فشار خیلی به آنها وارد آمده و بیش از حد
    گرم خواهند شد.
  • برخورد با جدول خیابان: تغییر شکل، بریدگی یا برآمدگی روکش تایر وجود دارد که تدریجا به مقدار آن افزوده شده و موجب خالی شدن سریع باد یا ترکیدن تایر می گردد.
  • افتادن در گودال: خطر تغییر شکل رینگ و یا صدمه دیدن تایر وجود دارد. چنین ضربه هایی اغلب باعث بریدگی جداره داخل تایر می شود که از بیرون قابل رؤیت نبوده و مقدار آن با پیمودن مسافت، توسعه یافته و منجر به پارگی روکش می گردد، پارگی روکش باعث ساییدگی غیرعادی آج در یک قسمت از تایر می شود و ممکن است به خالی شدن سریع باد و یا ترکیدن لاستیک بیانجامد.

نشانگر ساییدگی تایر

تایرهایی که روی خودرو سوار شده دارای نشانگرهایی هستند که در چندین نقطه روی محیط تایر بین آج ها قرار گرفته اند. هنگامی که تایرها تا اندازه ای ساییده می شوند که ۱.۶ میلی متر از آج باقی می ماند، نشانگرها نمایان می شوند و در این زمان تایرها باید تعویض شوند.

فشار باد تایرها

باد تایرها حداقل هر ماه یکبار، زمانی که تایرها خنک هستند باید چک شود. کم بودن باد تایر ایجاد حرارت کرده و عمر تایر را کاهش می دهد. باد زیاد نیز موجب اثرات منفی روی راحتی و سواری خودرو می شود.

آشنایی با اصول نگهداری خودروی پژو ۴۰۵

سایز تایرها

سایز تایر خودروی شما بر روی دیواره آن به صورت عبارتی شبیه عبارت زیر حک شده است. ۱۸۵.۶۵ R15 که ۱۸۵ عرض تایر به میلی متر، ۶۵ نسبت ارتفاع به عرض تایر، R معرف ساختار رادیال و ۱۵ قطر رینگ به اینچ می باشد.

چرخش تایرها در خودرو

در خودروهای جلو دیفرانسیل، سایش تایرهای جلو به علت نیروهای ترمزی، رانشی و نیروهای فرمان بیشتر از تایرهای عقب است. لذا به منظور سایش یکنواخت تایرها توصیه می گردد که مطابق طرح زیر بعد از هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر جابجا شوند.

آشنایی با اصول نگهداری خودروی پژو ۴۰۵

آشنایی با اصول نگهداری خودروی پژو ۴۰۵


صرفه جویی در مصرف سوخت


چهار عامل اصلی در مصرف سوخت

  • وضعیت مکانیکی موتور

تنظیم نبودن و بد کار کردن موتور به میزان ده درصد بر مصرف سوخت می افزاید.

فیلتر هوا: فیلتر هوای کثیف و مسدود شده از بازدهی موتور می کاهد. (فیلتر هوا را در فواصل تعیین شده نعویض کنید.)

  • سیستم سوخت رسانی

سیستم انژکتوری، پمپ بنزین و شلنگ ها را از نظر عدم نشتی و ریزش نداشتن وارسی کنید.

بنزین: کیفیت بنزین نه تنها در مصرف سوخت تاثیر دارد، بلکه در دراز مدت بر شرایط مکانیکی و عملکرد خودروی شما نیز تاثیر خواهد داشت.

  • وضعیت خودرو

فشار باد تایر: کم بودن فشار باد تایر به میزان ۳ درصد بر مصرف سوخت می افزاید.

حمل بار: حمل بار ۱۰۰ کیلوگرم در داخل شهر ۳ درصد مصرف سوخت را بالا می برد.

  • مقاومت در برابر باد

رانندگی با خودروی دارای باربند خالی به میزان ۱۰ درصد بر مصرف سوخت می افزاید لذا به محض اتمام استفاده، باربند و باد شکن روی کاروان و نیز آینه های آن را باز کنید. هنگام رانندگی از پایین کشیدن شیشه ها اجتناب کرده، بهتر است از شبکه های تهویه استفاده نمایید.

رانندگی

  • شروع حرکت: به محض روشن کردن موتور نباید با سرعت برانید.
  • به آرامی رانندگی کنید. موتور را در حالت توقف، گرم نکنید بلکه چند کیلومتر اولیه را با سرعت متوسط برانید تا موتور گرم شود.
  • دور موتور: رانندگی با دور موتور خیلی بالا و یا خیلی پایین بر مصرف سوخت می افزاید. برای اجتناب از بالا رفتن بیهوده دور موتور، سریعاً از دنده بالاتر استفاده کنید. همیشه از دنده مناسب با وضعیت جاده و شرایط رانندگی آرام استفاده نمایید. از شتاب گرفتن ناگهانی اجتناب کنید. قبل از کم شدن سرعت در سربالایی و پیش از سبقت و شتاب گرفتن، به دنده پایین تر بروید (بخصوص از دنده ۵).
  • تجهیزات الکتریکی: فقط در صورت نیاز از تجهیزات برقی استفاده کنید.
  • گرمکن شیشه عقب برای رفع بخار گرفتگی و یخ زدگی شیشه ها به میزان ده درصد بر مصرف سوخت می افزاید.

وضعیت جاده و آب و هوا

  • مسیرهای کوتاه: سرد بودن موتور در ۵ کیلومتر اولیه رانندگی به میزان ۲۵ درصد بر مقدار مصرف سوخت خواهدافزود.
  • جاده های پر پیچ و خم یا ناهموار: رانندگی در چنین جاده هایی ده درصد بر مصرف سوخت خواهد افزود.
  • باد: وجود باد در مواقع رانندگی مصرف سوخت را افزایش می دهد. در چنین مواقعی سرعت خودرو را کم کنید.

نکته

بنزین قابل استفاده در موتورهای XU7JPL3 بنزین بدون سرب سوپر با عدد اکتان ۹۵ می باشد. مصرف بهینه سوخت با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت می باشد.

هشدار
هرگز قبل از گرم شدن موتور آن را زیر بار نبرید ( با سرعت حرکت نکنید ). اگر موتور با سوئیچ خاموش نشد، پدال ترمز را فشار دهید، دنده را درگیر کنید و پا را از روی کلاچ بردارید تا موتور خاموش شود.

جهت کاهش مصرف سوخت و دستیابی به کمترین میزان مصرف سوخت خودرو به موارد زیر توجه فرمایید:

  1. همواره با بازدیدهای دوره ای و نگهداری خودرو (تعویض به موقع فیلتر هوا) بر اساس اطلاعات دفترچه راهنما از سلامت موتور اطمینان حاصل کنید.
  2. از تایر مناسب خودرو (طبق کتابچه راهنما) استفاده نموده و همواره باد تایر را تنظیم کنید.
  3. با آرامش رانندگی کنید و از شتاب گیری و ترمزگیری بی مورد هنگام رانندگی پرهیز کنید.
  4. از رانندگی با سرعت بالا در جاده پرهیز کنید. مصرف کمینه (مناسب) سوخت در سرعت ثابت ۹۰ کیلومتر بر ساعت اتفاق می افتد.
  5. بار اضافی را از خودرو خارج کنید.
  6. در توقف های طولانی مدت، وسیله نقلیه خود را خاموش کنید.
  7. سفرهای درون شهری خود را طوری برنامه ریزی کنید که در ساعت/مسیرهای ترافیک سنگین نباشید.
  8. خودروی خود را در محل مناسب در فصول مختلف سال (مکان های مسقف، سایه) پارک نمایید.
  9. هنگام رانندگی در سراشیبی از دنده سنگین مناسب، بدون نیاز به فشردن پدال گاز باشد استفاده کنید.

توصیه های کیفی در فرآیند شستشوی خودرو


1. توصیه می شود شستشوی خودرو در وضعیت عادی هوا هفته ای یکبار صورت پذیرد.

2. حتی المقدور شستشوی خودرو می بایست در سایه انجام شود.

3. توجه داشته باشید که شستشوی را حداقل بعد از نیم ساعت از اتمام کارکرد خودرو شروع کنید.

4. هنگام شستشو / خشک کردن خودرو استفاده از لباس ها یا وسایل تیز و برنده و زبر که منجر به صدمه به رنگ خودرو می شوند مجاز نیست. استفاده از دستکش پلاستیکی در حین شستشو توصیه می گردد. ضمناً جهت محافظت از بدنه خودرو هنگام شستشو، از آب ولرم یا سرد استفاده گردد. آب داغ اکیدا استفاده نشود. همچنین توصیه می گردد از واکس ها و مواد جلا دهنده که ساینده و فرسایشی نیست استفاده گردد.

5. در حین شستشو / خشک کردن خودرو نمی بایست روی رکاب اتومبیل ایستاد یا روی سقف و بدنه خودرو فشار وارد کرد. همچنین توصیه می گردد جهت پاک کردن، برق انداختن و جلوگیری از خط و خش روی بدنه خودرو از دستمال چرمی یا کتانی استفاده گردد.

6. به دلیل این که غبارهای ترمز بسیار خورنده اند، برای شستشوی خودرو ابتدا چرخ ها شسته شده و با تعویض دستمال و ظرف آب، بقیه قسمت های خودرو از بالا به پایین شستشو گردد. همچنین در صورت استفاده از رینگ های آلومینیومی و صفحات فلزی کرومی، جهت شستشو می بایست از یک پارچه نرم و تمیز آغشته به مخلوط آب و صابون ملایم استفاده گردد.

لازم به ذکر است که سطوح رینگ ها مانند سطوح رنگ شده بدنه خودرو حساس بوده و توصیه می گردد، از مواد شیمیایی قوی، شیمیایی و اسیدی و همچنین مواد فرسایشی و خورنده سطوح مانند مواد جلا دهنده کرومی استفاده نشود. مواد جلا دهنده کرومی صرفاً جهت جلا دهی صفحات فلزی کرومی روی رینگهای آلومینیومی استفاده گردد.

7. حداکثر دمای آب مصرفی جهت شستشوی خودرو ۶۰ درجه سانتیگراد، حداکثر فشار bar 65، فاصله بین نازل و محل شستشو ۱۰ سانتیمتر و زاویه پاشش ۲۵ درجه می باشد. این زاویه در واقع زاوی های است که خروجی آب از نازل در دو سوی محور طولی (در امتداد خروج آب) می سازد. مطابق با شکل زیر.

آشنایی با اصول نگهداری خودروی پژو ۴۰۵

۸. ویژگی شوینده مناسب برای شستشوی خودرو:

  • قدرت قلیایی ضعیفی داشته باشد.(۹- PH=7)
  • از روان کنندگی خوب برای حفاظت لایه شفاف از خط و خش و اثرات مارپیچی برخوردار باشد. ترجیحا از شوینده های مایع استفاده گردد.
  • عاری از موادی باشد که پس از خشک شدن روی خودرو اثر می گذارند.
  • حاوی عوامل براق کننده برای حفظ براقیت و خشک شدن سریع باشد.

۹. در مورد خودروهایی با رنگ متالیک و دو پوششه استفاده از کارواش های اتوماتیک که از برس های دوار جهت شستشو استفاده می نمایند. چندان توصیه نمی شود.

۱۰. در صورت مشاهده هرگونه لک های مانند فضله پرندگان، شیره درختان و hellip; به دلیل نفوذ آن در رنگ بدنه، توصیه می گردد بلافاصله نسبت به شستشو و رفع لکه از سطح رنگ اقدام لازم صورت گیرد.

۱۱. در صورت نشت آب به صندوق عقب و قسمت های داخلی خودرو، آن را حتما خشک کنید.

۱۲. از قراردادن و خشک کردن زیرپایی بر روی بدنه خودرو خودداری فرمایید.

استمرار در عمل خشک کردن زیرپایی روی بدنه خودرو در مدت زمان طولانی، منجر به تغییر رنگ بدنه خودرو خواهدگردید.


تدابیر زمستانی


تایرها

  • تایرهای زمستانی: اگر از خودرو در شرایط سخت زمستانی مانند جاده های برفی و یخبندان استفاده می کنید برای انتخاب تجهیزات مورد نیاز با توجه به شرایط، با نمایندگی خودرو مشورت نمایید.
  • تایرهای چهار فصل: برای اینکه در شرایط آب و هوای خوب، بتوان سرعت بیشتری داشت باید هر چهار فصل مجهز شوند تا تعادل خودرو حفظ گردد.
  • زنجیر چرخ: در پژو ۴۰۵ ایران، زنجیر چرخ را باید روی چرخهای جلو نصب کرد.
  • باتری: خصوصاً در زمستان از شارژ بودن باتری اطمینان حاصل کنید.
  • سیستم خنک کننده: در سیستم خنک کننده خودروی شما از مایع خنک کنند های استفاده شده که قادر است مقاومت در برابر یخ زدگی و یا خوردگی شیمیایی داخل سیستم را تضمین نماید. این مایع که باید در چهار فصل سال داخل سیستم وجود داشته باشد، در سرمای تا ۳۰ درجه سانتیگراد زیر صفر از سیستم محافظت می نماید.
  • در هر حال می توان سیستم را تا سرمای ۳۵ درجه سانتیگراد زیر صفر محافظت نمود در این صورت باید با نمایندگی مجاز مشورت گردد.

ایمنی حرکت خودرو

  • ترمز دستی: در سرمای شدید و یخبندان از ترمز دستی برای توقف طولانی خودرو استفاده نکنید. در چنین شرایطی جلوی چرخ ها را به وسیل های مسدود کنید و یا خودرو را در دنده عقب ( در گیربکس اتوماتیک دسته دنده روی N یا P ) قرار دهید.
  • چراغ ها و راهنما: چراغ های جلو و سایر چراغ ها باید همیشه تمیز باشند.

تجهیزات داخل و بیرون خودرو

  • قفل ها و نوار لاستیکی دور درها: از کمی روغن گرافیت برای روغن کاری قفلها استفاده کنید و نوار لاستیکی دور درها را با پارافین چرب کنید.
  • دریچه ورود هوا به داخل خودرو: مراقب باشید که شبکه بیرونی ورودی هوا ( پایین شیشه جلو ) توسط برف، یخ یا برگ به هیچ وجه مسدود نشود.
  • برف پاک کن شیشه جلو: قبل از بکار انداختن برف پاک کن، یخ روی شیشه را پاک کنید.
  • شیشه شوی جلو: برای جلوگیری از یخ زدگی مایع داخل مخزن، مقداری ضدیخ به محلول شیشه شوی اضافه کنید.
  • بدنه: در پایان زمستان، خودرو را کاملاً بشویید و نسبت به شستشوی قسمت تحتانی و زیر گلگیرها توجه بیشتری نمایید.

نگهداری تزئینات داخلی خودرو

  • قسمت های پارچه ای: خشک شویی شوند.
  • قسمت های مشمعی: برای تمیز کردن روکش داشبورد، روکش داخلی درها و سقف فقط از آب و صابون ولرم یا الکل صنعتی استفاده شود و به هیچ وجه استفاده از بنزین توصیه نمی گردد.
  • قسمت های چوبی: فقط آب صابون ولرم استفاده شود و از مصرف هرگونه مواد تمیز کننده حاوی الکل یا هیدروکربور خودداری شود.
  • کمربندهای ایمنی: فقط از آب صابون ولرم استفاده کنید و مراقب باشید که با قطعات فلزی تماس پیدا نکند. هیچ گونه مواد پاک کننده، یا شیمیایی نباید مورد استفاده قرار بگیرد.

نکته

  • برای پاک کردن قیر از روی بدنه خودرو، لطفاً از روغن نباتی استفاده فرمایید.
  • از قرار دادن کف پوش اضافی و ضخیم در زیر پای راننده خودداری شود، زیرا کف پوش غیر استاندارد مانع از طی شدن کامل کورس پدال کلاچ و سهولت در تعویض دنده می گردد.


تمیز کردن لکه ها از روی تزئینات خودرو


  • لکه های چرک، شکلات، هرگونه مواد قندی و شیرینی، شربت و آبمیوه: برای پاک کردن این مواد از روی تودوزی های پلاستیکی یا چرمی می توان از آب صابون استفاده کرد. تودوزی های پارچه ای را باید با آب صابون گرم بعلاوه محلول آمونیاک ۲۵ درصد یا سرکه تمیز کرد.
  • لکه مواد غذایی: باید سریعاً با آب و یا بهتر است که سرکه سفید تمیز شود.
  • لکه خون: فقط از آب سرد برای تمیز کردن استفاده شود.
  • لکه جوهر، جوهر خودکار یا روان نویس: برای هر تودوزی باید از الکل ۹۰ درصد و یا تری کلراتیلن مصرف شود.
  • لکه قیر یا چربی: برای هر نوع تودوزی باید از ترپانتین یا الکل سفید استفاده شود.
  • لکه روغن موتور: برای تمیز کردن همه نوع تودوزی می توان از بنزین، الکل صنعتی، الکل ۹۰ درصد و یا الکل متیلیک استفاده کرد.
  • قیر: برای پاک کردن از بنزین و یا روغن تربانتین استفاده گردد.

نگهداری بدنه خودرو


تدابیر پیشگیرانه در هنگام ساخت

  • استفاده از ورق مناسب با پوشش مخصوص برای سطوحی که بیشتر در معرض آسیب هستند.
  • پوشش محافظ در زیر اسکلت بدنه خودرو
  • غوطه ور کردن بدنه خودرو در حوضچه الکترو فروز برای آستر اولیه
  • عایق کاری مخصوص داخل گلگیرها

یک لایه محافظ در برابر پریدگی های رنگ در روی جداره بیرونی رکاب درها تدابیر فوق باید از طریق نگهداری خودرو متناسب با چگونگی استفاده از آن تکمیل گردد:

  • زنگ زدگی: خراشیدگی های کوچک روی رنگ را بلافاصله برای جلوگیری از هرگونه خوردگی ترمیم کنید.
  • لکه چرک: گِل، چربی، فضولات پرنده یا حشرات و یا روغن سوخته به رنگ صدمه می زنند. مرتباً لکّه ها را بدون ساییدن، با آب شستشو دهید. برای تمیز کردن لکّه قیر از حلال مناسب استفاده کنید تا به رنگ یا قطعات پلاستیکی صدمه ای نزند.
  • گرما یا سرمای شدید: خودرو را در زیر تابش شدید نور آفتاب یا سرمای زیاد شستشو ندهید. در زمستان نباید خودرو را در محیطی که هوای آن خوب تهویه نمی شود و یا درجه حرارت آن بیش از ۱۸ درجه سانتیگراد باشد، قرار داد.
  • شستشو: خودرو را مرتب بشویید بخصوص اگر آن را زیر درختان متوقف می سازید و یا در محیط آلوده حرکت می دهید و یا اینکه در کنار دریا، در برف یا جادّه ای نمک پاشیده شده از آن استفاده می کنید.
  • روغن کاری: هرچند وقت یکبار قفل و لولاهای در موتور، درهای جانبی و در صندوق عقب را روغن کاری کنید.

اخطار
هرگز نباید باتری های مستعمل را در طبیعت رها نمود، آن ها را در اختیار سازمان هایی که مسئولیت جمع آوری و بازیافت اینگونه باتری ها را دارند قرار دهید.

هشدار

  • هنگام یخبندان، اطمینان حاصل نمایید که تیغه های برف پاک کن یخ نزده باشند تا بتوانند حرکت کنند (امکان داغ شدن و سوختن موتور برف پاک کن).
  • وضعیت این تیغه ها را چک نمایید. هنگامی که کارایی آنها پایین می آید، باید آن ها را تعویض نمود. (تقریباً هر سال).
  • هرگز از مخلوط ضدیخ و آب برای مخزن شیشه شوی استفاده نکنید. این کار به رنگ خودرو آسیب می رساند.
  • هرگونه لک را فقط با شامپو فرش و اسفنج از روی پارچه پاک کنید.
  • نوارهای آبی روی زه های آینه های جانبی، شیشه ها سپرهای خودرو و hellip; جدا شوند. در صورت باقی ماندن طولانی مدت، بروز مشکل خواهند کرد.

تبلیغات
برچسب ها
منابع
نویسنده
رضا وجدانی
رضا وجدانی عضو تیم استپ هلپ

نا مشخص
مجموع پست ها: 21 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 0
مطالب مرتبط
تبلیغات
سایر آموزش های پژو 405
پرسش و پاسخ
۰ پاسخ
۰ امتیاز
نحوه نصب رله چراغ بزرگ ال ٩٠
آشنایی با دریچه گاز خودرو
۰ پاسخ
۰ امتیاز
سوالتان را بپرسید
تبلیغات
محصولات آموزشی
فروشگاه