پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
اصول پیاده و سوار کردن میل لنگ و عیب یابی آن
اصول پیاده و سوار کردن میل لنگ و عیب یابی آن

اصول پیاده و سوار کردن میل لنگ و عیب یابی آن

تبلیغات
اصول پیاده و سوار کردن میل لنگ و عیب یابی آن
از سری مقالات بخش خودرو این بار با مطلب اصول پیاده و سوار کردن میل لنگ و عیب یابی آن با هم همراه می شویم تا با اصول پیاده کردن، اندازه گیری قطر محور، مخروط شدن محور و ویژگی های خودرو آشنا شویم.

    برای پیاده و سوار کردن میل لنگ و انجام تعمیرات باید اصولی را رعایت نمود که مختصراً به بیان مهمترین آن ها می پردازیم :

    اصول پیاده کردن میل لنگ: برای باز کردن میل لنگ باید تسمه ی تایم و دنده ی سر میل لنگ و از طرف دیگر، کلاچ، فلایویل، کارتر و اویل پمپ از روی موتور پیاده شوند. پس از خارج کردن پیستون ها به موارد زیر توجه کنید: در صورت هم اندازه بودن کپه ها، محل آن ها جا به جا نشود. به این منظور روی کپه ها شماره حک می کنند. بعضی از موتور ها دارای کپه هایی هستند که سمت و جهت قرار گیری آن ها مشخص است و با فلش به طرف جلوی موتور نصب می شوند. در صورت مشخص نبودن جهت، شماره ها طوری حک می شود که در یک طرف کپه ها قرار می گیرند و باعث جا به جایی و چرخش کپه در محل خود نشوند. ابتدا نیم دور پیچ ها را شل و سپس آن ها را باز می کنند.

    اصول پیاده و سوار کردن میل لنگ، اندازه گیری و عیب یابی

    عیوب ظاهری میل لنگ : ابتدا ظاهر میل لنگ را مورد بررسی قرار می دهند و در صورت وجود عیب آن را بر طرف می نمایند. سپس سطح محور ها را از نظر وجود ترک، حفره، خوردگی، سایش و خراش شدید کنترل می نمایند. بسته به میزان صدمه، با تراش دادن میل لنگ عیب را بر طرف می کنند.

    اصول پیاده و سوار کردن میل لنگ، اندازه گیری و عیب یابی

    وجود ترک: در صورتی که روی محور ها ترک مشاهده شد میل لنگ را تعویض می نمایند. ولی اگر میل لنگ گران قیمت باشد توسط دستگاه های مخصوص جوشکاری، می توان اقدام به بهسازی میل لنگ نمود.

    اصول پیاده و سوار کردن میل لنگ، اندازه گیری و عیب یابی

    برای کنترل وجود ترک روی بازو ها و وزنه های تعادل از طریق ضربه ی چکش و شنیدن صدای مخصوص آن می توان اقدام نمود .ترک، در اثر حمل و جا به جایی اشتباه و نصب غیر صحیح میل لنگ در هنگام تعمیرات و همچنین در اثر ضربات ناگهانی شاتون ها به وجود می آید. وجود ترک را می توان توسط دستگاه مغناطیسی نیز تشخیص داد.

    اصول پیاده و سوار کردن میل لنگ، اندازه گیری و عیب یابی

    وجود حفره: حفره یا خوردگی در اثر مواد اسیدی و آثار آن روی میل لنگ و یاتاقان ها ایجاد می گردد در صورت وجود حفره میل لنگ را تراش می دهند.

    اصول پیاده و سوار کردن میل لنگ، اندازه گیری و عیب یابی

    وجود خراش : در اثر نفوذ ذرات ریز از طریق هواکش به داخل موتور و انتقال به کارتر و مدار روغن کاری روی محور میل لنگ خط می افتد. خراش روی میل لنگ در اثر تمیز نبودن میز کار هنگام تعمیرات نیز به وجود می آید. در صورتی که میل لنگ خط داشته باشد با تراش و سنگ زدن آن را بر طرف می نمایند، مگر آن که عمق شیار های ایجاد شده زیاد تر از عمق تراش میل لنگ باشد. در این صورت میل لنگ را تعویض می کنند. در صورتی که عیوب فوق مشاهده نشد اندازه های میل لنگ را از نظر تاب داشتن، قطر یاتاقان و محور، سایش، بیضی شدن و لقی طولی کنترل می نمایند.

    اصول پیاده و سوار کردن میل لنگ، اندازه گیری و عیب یابی

    کنترل اندازه های میل لنگ: بررسی تاب داشتن میل لنگ: برای انجام این عمل، میل لنگ را روی دو پایه ی مناسب قرار می دهند. ساعت اندازه گیر را طوری نصب می کنند که شاخص آن روی محور ثابت میانی قرار گیرد. با یک دور چرخش میل لنگ، مقدار انحراف عقربه را مشخص می کنند.

    اصول پیاده و سوار کردن میل لنگ، اندازه گیری و عیب یابی

    این عدد نشان دهنده ی مقدار تاب میل لنگ است. حد نهایی تاب میل لنگ ۰/۰۶ میلی متر است. میزان تابیدگی کم را می توان با تراش میل لنگ بر طرف نمود. پاره ای از موارد به وسیله ی دستگاه پرس، خمیدگی میل لنگ را بر طرف می نمایند. در صورتی که مقدار تاب آن بیش از حد تراش میل لنگ باشد و نتوان با سنگ زدن و یا تابگیری آن را بر طرف نمود، میل لنگ را عوض می کنند.

    اصول پیاده و سوار کردن میل لنگ، اندازه گیری و عیب یابی

    اندازه گیری قطر محور ها : توسط میکرو متر قطر محور های ثابت و متحرک میل لنگ را در دو جهت و در دو نقطه ی هر محور اندازه گیری و آن ها را با اندازه کاتالوگ مقایسه می کنند.

    Mil-Lang-46

    اختلاف اندازه های به دست آمده با عدد کاتالوگ، مقدار سایش محور را نشان می دهد. شاید مقدار سایش محور ها با یکدیگر متفاوت باشند ولی ملاک تراش میل لنگ، شدت سائیدگی آن است. نکته: در این اندازه گیری ها، میکرومتر به طور مستقیم نگه داشته شود.

    اصول پیاده و سوار کردن میل لنگ، اندازه گیری و عیب یابی

    مقدار بیضی شدن محور :میزان اختلاف اعداد اندازه گیری شده یک نقطه در دو جهت، نشان دهنده ی مقدار بیضی شدن محور است. مقایسه ی دو عدد A و C یا B و D مقدار بیضی شدن را نشان می دهد. برای مثال : هرگاه قطر محور در یک جهت ۵۵/۸۶ میلی متر و در جهت دیگر ۵۵/۷۹ میلی متر باشد، میزان بیضی شدن محور میل لنگ ۰/۰۷ میلی متر است.

    اصول پیاده و سوار کردن میل لنگ، اندازه گیری و عیب یابی

    مخروط شدن محور : اگر قطر محور یاتاقان در نقطه ی اول و دوم با یکدیگر اختلاف داشته باشند، میزان مخروط شدن محور را نشان می دهد. یعنی مقایسه دو عدد B و A یا D و C با یکدیگر مقدار مخروط شدن محور است. هنگام سوار کردن میل لنگ اصول زیر باید مورد توجه قرار گیرد: در هر حالت اگر میل لنگ سنگ زده شود، یک دست یاتاقان اندر سایز تهیه می گردد. (کنترل یاتاقان در بخش بعدی ذکر می شود).

    اصول پیاده و سوار کردن میل لنگ، اندازه گیری و عیب یابی

    پس از کنترل و اطمینان از صحت اندازه ها، قطعات را شست و شو می دهند و توسط کمپرس باد خشک می کنند. تمام قطعات توسط پارچه تمیز شوند. پوسته یاتاقان های طرف بلوکه را به دو روش می توان نصب کرد. در تصویر زیر یک روش آن نشان داده شده است.

    اصول پیاده و سوار کردن میل لنگ، اندازه گیری و عیب یابی

    پس از روغن زدن به یاتاقان ها و قرار دادن میل لنگ روی آن، کپه ها را به روغن آغشته می نمایند.

    اصول پیاده و سوار کردن میل لنگ، اندازه گیری و عیب یابی

    کپه ها را به همراه بغل یاتاقانی بر اساس شماره و جهت، در جای خود قرار می دهند و پیچ های آن را تا گشتاور لازم محکم می کنند. لازم است یاد آوری شود که طرف شیار دار بغل یاتاقانی باید به سمت میل لنگ باشد.

    اصول پیاده و سوار کردن میل لنگ، اندازه گیری و عیب یابی

    تبلیغات
    برچسب ها
    منابع
    نویسنده
    فرهنگ نصیری
    فرهنگ نصیری

    فرهنگ در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده و در تیم تولید محتوا فعالیت می کند. زمان آزادش را صرف یادگیری مطالب آموزشی در زمینه استراتژی محتوا و بازاریابی آنلاین می کند.
    مجموع پست ها: 281 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 1
    مطالب مرتبط
    تبلیغات
    سایر آموزش های اتومبیل
    پرسش و پاسخ
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    اضافه کردن آفتامات استارت
    آشنایی با آفتامات (رله) چراغ های بزرگ و اتوماتیک راهنمای خودرو
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    کمک در مورد اتومات استارت
    آموزش باز کردن، بستن و تعمیر استارت خودروی پراید
    ۰ پاسخ
    ۱ امتیاز
    ۰ پاسخ
    ۲ امتیاز
    سوالتان را بپرسید
    تبلیغات
    محصولات آموزشی
    فروشگاه