پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
آموزش تصویری باز و بستن و تعمیر شاتون، گژن پین خودرو
آموزش تصویری باز و بستن و تعمیر شاتون، گژن پین خودرو

آموزش تصویری باز و بستن و تعمیر شاتون، گژن پین خودرو

تبلیغات
آموزش تصویری باز و بستن و تعمیر شاتون، گژن پین خودرو
از سری آموزش های بخش خودرو این بار مرحله به مرحله با راهنمای تصویری باز و بستن و تعمیر شاتون، گژن پین خودرو ، با هم همراه می شویم تا با پیاده و سوار کردن، عیب یابی و تعمیر آن ها با ابزار مخصوص در خودرو آشنا شویم.

    قبل از مشاهده این آموزش نیاز است به مطالعه راهنماهای زیر بپردازید:


    ابزار های مورد نیاز ابزار مخصوص گژن پین دستگاه پرس فیکسچر کنترل شاتون شابلن اندازه گیر فیلر میکرومتر ساعت یا اندازه گیر تلسکوپی هیتر

    نکات ایمنی

    • هنگام کار با دستگاه پرس مراقب باشید به پیستون صدمه وارد نشود. موقع جا زدن شاتون و گژن پین از دستکش مناسب استفاده کنید. مقدار داخل رفتن گژن پین را، در حالتی که شاتون گرم است، کنترل نمائید. به دلیل آن که شاتون و گژن پین در معرض حرارت، فشار، ضربه و انواع تنش های مختلف قرار دارند، احتمال بروز عیب در آن ها وجود دارد. بنابراین، باید آن ها را بررسی نمود.

    شاتون و گژن پین

    در این موتور اتصال شاتون به پیستون به صورت پرس گژن پین روی شاتون است. بنابراین خار حلقوی وجود ندارد. لذا برای جدا کردن شاتون و گژن پین به ترتیب زیر عمل کنید :

    مرحله ۱

    اگر پیستون شماره ندارد، شماره ی شاتون را روی پیستون علامت بزنید.

    مرحله ۲

    مجموعه ی پیستون را زیر دستگاه پرس قرار دهید.

    مجموعه ی پیستون خودرو

    مرحله ۳

    در صورتی که ابزار مخصوص دارید، مجموعه را روی آن سوار کنید.

    مجموعه ی پیستون خودرو

    توجه

    در این حالت، زائده ی روی پیستون کنار گژن پین، به طرف بالا باشد.

    مرحله ۴

    زیر پیستون، قطعه ی مناسبی قرار دهید تا به آن صدمه وارد نگردد. توسط یک میله ی واسطه و فشار دستگاه پرس، گژن پین را خارج کنید. با خارج شدن گژن پین، شاتون آزاد می گردد. تصویر زیر زائده ی کنار گژن پین را نشان می دهد.

    زائده ی کنار گژن پین

    مرحله ۵

    عیوب ظاهری شاتون یعنی ترک و صدمه را بررسی و در صورت وجود عیب آن را عوض کنید.

    عیوب ظاهری شاتون ترک و صدمه

    بیشترین عیوبی که در شاتون ایجاد می شود خمیدگی و پیچیدگی شاتون است. برای کنترل شاتون از نظر خمیدگی، آن را به دستگاه فیکسچر مخصوص ببندید، ( در حالیکه گژن پین روی آن سوار است ).

    دستگاه فیکسچر

    مرحله ۶

    شابلن را روی گژن پین قرار دهید. در این حالت اگر یکی از شاخص های بالا یا پائین شابلن با صفحه ی قائم فاصله دارند، با فیلر آن را اندازه بگیرید. وجود این فاصله نشانه ی تابیدگی شاتون است.

    تابیدگی شاتون

    مرحله ۷

    برای کنترل پیچش شاتون، شابلن را روی گژن پین قرار دهید و با فیلر فاصله ی احتمالی شاخص های سمت راست یا چپ شابلن را با صفحه قائم مشخص کنید. در صورتی که یکی از آن ها از صفحه ی قائم فاصله داشته باشد، نشانه ی پیچیدگی شاتون است. در صورت نداشتن شابلن، فاصله ی لبه های گژن پین با صفحه قائم را به وسیله ی فیلر تعیین نمائید.

    کنترل پیچش شاتون

    پیچیدگی و خمیدگی شاتون موجب کج کار کردن پیستون و شاتون می شود و به موتور صدمات زیادی وارد می آورد. شاتون معیوب را به روش سرد اصلاح می نمایند ولی تعویض آن بهتر است.

    پیچیدگی و خمیدگی شاتون

    مرحله ۸

    اگر عیوب ظاهری در گژن پین مشاهده شد آن را عوض کنید. در صورتی که عیبی وجود نداشت، قطر گژن پین را اندازه بگیرید و با اعداد کاتالوگ یا قطر داخلی سوراخ پیستون مقایسه نمائید.

    عیب طاهری گژن پین

    اگر لقی زیاد باشد دو حالت وجود دارد :

    • گژن پین کهنه است، آن را تعویض کنید.
    • گژن پین نو است، پیستون را تعویض کنید.

    اگر لقی کمتر از حد باشد، محل گژن پین در پیستون را برقو بزنید.

    پس از عیب یابی و تعمیر ، مراحل زیر را انجام دهید :

    مرحله ۹

    اگر از شاتون و پیستون قبلی استفاده می کنید شماره ی آن دو را کنترل نمائید. سمت و جهت قرارگیری شاتون مهم است. بنابراین با توجه به علامت روی پیستون، مجرای روغن جانبی شاتون ( از دید جلوی موتور ) طرف چپ آن قرار می گیرد.

    مجرای روغن جانبی شاتون

    مرحله ۱۰

    شاتون ها را حرارت دهید تا آماده باشند. دمای لازم حدود ۲۵۰ درجه سانتیگراد است. اگر هیتر مخصوص در اختیار دارید تمام شاتون ها را روی آن قرار دهید و آن ها را به ترتیب شماره به کار ببرید.

    هیتر حرارت دادن شاتون

    مرحله ۱۱

    پیستون را در ابزار مخصوص یا زیر دستگاه پرس محکم کنید، به طوری که علامت آن به طرف پائین باشد. گژن پین را روغن بزنید و پس از گرم شدن شاتون، مجموعه را با توجه به جهت صحیح، روی پیستون قرار دهید و گژن پین را با فشار جا بزنید.

    پرس شاتون و گژن پین

    مرحله ۱۲

    میزان داخل رفتن گژن پین را کنترل و در صورت نیاز آن را اصلاح نمائید. تمام شاتون ها را به همین ترتیب به پیستون متصل کنید.

    مرحله ۱۳

    اینک صحت اتصال را کنترل نمائید. به این ترتیب که مجموعه ی پیستون و شاتون را به صورت افقی بگیرید و شاتون را رها کنید. شاتون باید با تأثیر پذیری از وزن خود، پائین بیاید. اگر شاتون سفت باشد، گژن پین و یا اتصال آن مناسب نیست.

    سفتی شاتون

    اتصال گژن پین را مجدداً کنترل یا آن را تعویض نمائید.

    تبلیغات
    برچسب ها
    منابع
    نویسنده
    فرهنگ نصیری
    فرهنگ نصیری

    فرهنگ در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده و در تیم تولید محتوا فعالیت می کند. زمان آزادش را صرف یادگیری مطالب آموزشی در زمینه استراتژی محتوا و بازاریابی آنلاین می کند.
    مجموع پست ها: 281 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 1
    مطالب مرتبط
    تبلیغات
    سایر آموزش های اتومبیل
    پرسش و پاسخ
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    اضافه کردن آفتامات استارت
    آشنایی با آفتامات (رله) چراغ های بزرگ و اتوماتیک راهنمای خودرو
    ۰ پاسخ
    ۱ امتیاز
    کمک در مورد اتومات استارت
    آموزش باز کردن، بستن و تعمیر استارت خودروی پراید
    ۰ پاسخ
    ۱ امتیاز
    ۰ پاسخ
    ۲ امتیاز
    سوالتان را بپرسید
    تبلیغات
    محصولات آموزشی
    فروشگاه