پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
راهنمای تصویری باز کردن، بستن و تعمیر آلترناتور پراید
راهنمای تصویری باز کردن، بستن و تعمیر آلترناتور پراید

راهنمای تصویری باز کردن، بستن و تعمیر آلترناتور پراید

تبلیغات
راهنمای تصویری باز کردن، بستن و تعمیر آلترناتور پراید
از سری آموزش های بخش تعمیر و نگهداری خودروی پراید ، این بار مرحله به مرحله با راهنمای تصویری باز کردن، بستن و تعمیر آلترناتور پراید با هم همراه می شویم تا با نحوه پیاده و سوار کردن و همچنین عیب یابی و رفع عیب آلترناتور آشنا شویم.

    ترتیب پیاده و سوارکردن آلترناتور

    ترتیب پیاده و سوارکردن آلترناتور

    ۱ - کابل منفی باطری را قطع کنید.

    ۲ - کلیه سیم ها را از آلترناتور جدا کنید.

    ۳ - پیچ ها را باز نمائید.

    ۴ - قطعات ذیل را باز کنید.

    الف تسمه ۷ شکل

    ب آلترناتور

    ۵ - برای سوار کردن آلترناتور از روش عکس پیاده کردن استفاده کنید.

    ترتیب پیاده و سوارکردن آلترناتور

    ۶ - میزان سفتی و کشش تسمه شکل 7 را آزمایش کنید.

    انحناء تسمه نو : ۹ ~ ۸ میلیمتر

    تسمه کهنه : ۱۰ ~ ۹ میلیمتر

    میزان سفتی : پیچ A : ۱/ ۳ ~ ۹/۱ کیلوگرم متر | پیچ B : ۴/۷ ~ ۳/۸ کیلوگرم متر

    ترتیب باز کردن آلترناتور

    ترتیب بازکردن آلترناتور

    ۱- پیچ (مرحله ۳ نامبرده در بالا) ۲ - مهره قفلی ۳ - آرمیچر و درپوش جلو آلترناتور ۴ - درپوش عقب آلترناتور ۵ - پولی ۶ - نگهدارنده ذغال ۷ - یکسو کننده ۸ - بالشتک


    مرحله ۱

    به وسیله هویه ۲۰۰ واتی و بمدت ۳ تا ۴ دقیقه و درجه حرارت ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتی گراد محفظه بلبرینگ را گرم کند.

    بازکردن آلترناتور پراید

    اکنون ۳ پیچ را بیرون کشیده و پیچ گوشتی دو سو را بین بالشتک و درپوش جلو آلترناتور فرو کرده و آنها را از یکدیگر جدا کنید.

    بازکردن آلترناتور پراید

    توجه :

    الف در صورت گرم نشدن محفظه بلبرینگ نخواهید توانست بلبرینگ را بیرون بکشید چرا که درپوش عقب آلترناتور و بلبرینگ عقب خیلی محکم روی هم قرار گرفته اند.

    ب دقت کنید که روی پیچ گوشتی دو سو فشار زیادی وارد نکنید در غیر این صورت به بالشتک خراش وارد خواهد شد.


    مرحله ۲ قسمتهای جلو و عقب را از یکدیگر جدا کنید. دقت کنید فنر نگهدارنده که در اطراف بلبرینگ عقب قرارمی گیرد گم نشود.

    بازکردن آلترناتور پراید


    مرحله ۳

    آرمیچر را روی گیره قرار داده و مهره پولی را شل کنید. سپس پولی، آرمیچر و درپوش آلترناتور را باز کنید.

    بازکردن آلترناتور پراید


    مرحله ۴

    بلبرینگ جلو را عوض کنید. یک واسطه مناسب روی کنس بیرونی بلبرینگ قرار داده و پایه جلو با دقت فشار دهید. می توانید فشار لازم را به کمک گیره واسطه وارد کنید.

    بازکردن آلترناتور پراید


    مرحله ۵

    بلبرینگ عقب را عوض کنید. می توانید با استفاده از بلبرینگ کش، بلبرینگ عقب را بلبرینگ کش بیرون آورید. فشار لازم را تا زمانی به آن وارد کنید که شیارهای اطراف بلبرینگ، بغل حلقه های آرمیچر قرار گیرد.

    بازکردن آلترناتور پراید


    مرحله ۶

    مهره ترمینال B و بوش در پوش عقب را باز کنید.

    مرحله ۷

    پیچهای نگهدارنده یکسو کننده و پیچ های نگهدارنده جا ذغالی را باز کنید.

    مرحله ۸

    بالشتک و درپوش عقب آلترناتور را جدا کنید.

    بازکردن آلترناتور پراید


    مرحله ۹

    برای جدا کردن لحیم از یکسو کننده ( دیود ) و سیم بالشتک از هویه استفاده کرده و سپس آفتامات را باز کنید.

    بازکردن آلترناتور پراید

    احتیاط

    کار قطع کردن را سریع انجام داده و هنگام استفاده از هویه دقت کنید که آن را بیش از ۵ ثانیه به کار نبرید. زیرا گرم شدن زیاد از حد دیودها، باعث آسیب دیدگی آنها خواهد شد.
    مرحله ۱۰ ذغالها را عوض کنید. برای این کار لحیم آب شده از روی دسته سیم را برداشته و ذغال را بیرون بیاورید.

    بازکردن آلترناتور پراید


    مرحله ۱۱

    هنگامی که ذغال را لحیم می کنید، لحیم سرسیم را نیز آب کنید بطوری که حدود ۳ ~ ۲ میلیمتر از ذغال بیرون بیاید.

    بازکردن آلترناتور پراید

    بازدید آرمیچر

    1 - سیم های آسیب دیده : الف با استفاده از اهم متر میزان مقاومت بین حلقه های آرمیچر آلترناتور را اندازه بگیرید. ب اگر میزان مقاومت در حد استاندارد آن نمی باشد آرمیچر را عوض کنید. میزان استاندارد مقاومت ۵ ~ ۴/۴ اهم

    بازدید آرمیچر

    ۲ - اتصال بدنه شدن سیم آرمیچر : الف با استفاده از اهم متر، اتصال کوتاه بین حلقه های آرمیچر و مرکز آن را امتحان کنید. ب در صورت لزوم آرمیچر را عوض کنید.

    ۳ - سطح حلقه های آرمیچر : در صورت زبر بدودن سطح حلقه های آرمیچر با استفاده از سوهان و یا کاغذ سنباده، آن را صاف کنید.

    بازدید آرمیچر

    بالشتک

    1 - آسیب دیدگی سیم ها : الف با استفاده از اهم متر قطع نبودن سیمهای بالشتک را آزمایش کنید. ب در صورت قطع بودن سیم ها، بالتشتک را عوض کنید.

    بالشتک

    ۲ - اتصال بدنه بودن بالشتک. الف با استفاده از اهم متر ارتباط بین سیمهای بالشتک و بدنه را امتحان کنید. ب در صورتی که اتصال وجود دارد بالشتک را عوض کنید.

    بالشتک

    ذغال

    در صورت سائیدگی و یا فرسودگی ذغال، آن را تعویض کنید.

    ذغال

    فنر ذغال با استفاده از نیرو سنج، نیروی فنر ذغال را اندازه بگیرید. اگر میزان نیرو در حد ۲ نیوتن و یا ۲۱۰ گرم و یا کمتر بود، فنر را عوض کنید. هنگام اندازه گیری با استفاده از نیروسنج ذغال را به نگهدارنده ذغال فشار دهید تا نوک آن حدود ۲ میلی متر بیرون بزند. در این لحظه میزان نیرو را اندازه بگیرید.

    فنر ذغال

    توجه

    میزان نیروی یک ذغال نو معادل ۴۴۰ ~ ۳۰۰ گرم می باشد.

    بلبرینگ

    1- هر گونه عیب و نقص از قبیل صداهای غیرعادی، شل بودن، روغن کاری کم و مواردی از این قبیل را امتحان کنید.

    ۲ - در صورت لزوم بلبرینگها را عوض کنید.

    بلبرینگ

    یکسو کننده

    1- با استفاده از اهم متر اتصال کوتاه بین هر یک از دیودها را آزمایش کنید.

    یکسو کننده

    یکسو کننده

    یکسو کننده

    ۲- در صورت لزوم آن را عوض کنید.

    ترتیب بستن آلترناتور

    برای بستن آلترناتور از روش عکس بازکردن آن استفاده کنید در ضمن در این قسمت، محلی که احتیاج به روغن کاری داشته باشد، وجود ندارد. الف فنر متوقف کننده را در شیار خارج از مرکز بلبرینگ عقب جا بیاندازید. ب - لازم است که قسمت برآمده فنر به گودترین قسمت شیار فرو رود. در ضمن برای آسان تر کردن کار خود دقت کنید، قسمتی که دارای شکاف است گودترین لبه شیار است.

    ترتیب بستن آلترناتور

    توجه

    اگر فنر متوقف کننده را به این ترتیب جا اندازید میزان برآمدگی کاهش یافته و در نتیجه نصب آن آسان تر می گردد. به علاوه فشار بیشتری روی فنر وارد آمده و تأثیر متوقف کنندگی آن بیشتر می شود.


    1 - جا انداختن ذغال : قبل از نصب، با فشار انگشت خود ذغال را وارد نگهدارنده ذغال کرده و سپس سیمی به قطر ۲ میلی متر و طول ۵۰ ~ ۴۰ میلی متر را مطابق شکل داخل سوراخ مورد نظر کرده و ذغال را در جای خود محکم کنید.

    ترتیب بستن آلترناتور

    توجه

    دقت کنید که بعد از اتمام کار سیم را بیرون بکشید.

    2- قبل از پرس بلبرینگ عقب روی درپوش عقب آلترناتور درپوش را گرم کنید.

    ۳ - بعد از نصب، پولی را با دست چرخانده و میزان چرخش آلترناتور را امتحان کنید.

    ترتیب بستن آلترناتور

    تبلیغات
    برچسب ها
    منابع
    نویسنده
    مهران ابن الدین
    مهران ابن الدین عضو تیم استپ هلپ

    دغدغه ایجاد منبع آموزشی که راهگشای بسیاری از مشکلات روزمره مردم و تاثیرگذار در ایجاد و توسعه کسب و کارهای فنی و تجربی باشد، ایده StepHelp و راه اندازی آن را سبب شد. هدفی که هر روز برای بهبود و اثربخشی بهتر آن تلاش می کنم.
    مجموع پست ها: 338 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 5
    مطالب مرتبط
    تبلیغات
    سایر آموزش های پراید
    پرسش و پاسخ
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    اضافه کردن آفتامات استارت
    آشنایی با آفتامات (رله) چراغ های بزرگ و اتوماتیک راهنمای خودرو
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    کمک در مورد اتومات استارت
    آموزش باز کردن، بستن و تعمیر استارت خودروی پراید
    ۰ پاسخ
    ۱ امتیاز
    ۰ پاسخ
    ۲ امتیاز
    سوالتان را بپرسید
    تبلیغات
    محصولات آموزشی
    فروشگاه