پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
آموزش باز کردن و تعمیر هواکش با موتور تک فاز قطب چاکدار
آموزش باز کردن و تعمیر هواکش با موتور تک فاز قطب چاکدار

آموزش باز کردن و تعمیر هواکش با موتور تک فاز قطب چاکدار

تبلیغات
آموزش باز کردن و تعمیر هواکش با موتور تک فاز قطب چاکدار
از سری آموزش های بخش لوازم خانگی این بار مرحله به مرحله با راهنمای تصویری باز کردن و تعمیر هواکش با موتور تک فاز قطب چاکدار با هم همراه می شویم تا با نحوه باز و بسته کردن اجزا و عیب یابی و رفع عیب هواکش آشنا شویم.

    ابزار، تجهیزات و مواد مصرفی مورد نیاز

    1. هواکش با موتور تک فاز قطب چاکدار مشابه تصویر زیر، یک عدد

    ۲. قطعات و وسایل یدکی جهت تعویض، به تعداد مورد نیاز

    ۳. نقشه ی مدار الکتریکی هواکش با موتور تک فاز قطب چاکدار، یک برگ

    هواکش

    نکات ایمنی

    مانند تصویر بالا قبل از شروع کار عملی سیم های رابط هواکش را کاملاً از برق جدا کنید. هنگام بازکردن قاب هواکش، دقت کنید تا خار پلاستیکی نگهدارنده ی قاب آسیب نبیند.

    قاب هواکش

    هنگام بازکردن هواکش از پیچ گوشتی مناسب مشابه تصویر زیر استفاده کنید.

    قاب هواکش

    در صورت کهنه بودن موتور هواکش، ابتدا محل تماس بوش و محور و قسمت بیرونی محور را به وسیله ی روغندان روغن کاری کنید.

    موتور هواکش

    پس از روغن کاری محور و محل تماس بوش و محور، قسمت بیرونی محور موتور را با پارچه ی بدون پرز کاملاً تمیر کنید تا بوش نصب شده روی درپوش به راحتی از محور بیرون بیاید.

    موتور هواکش

    محل قرار گرفتن درپوش ها را در طرفین موتور با ماژیک علامت گذاری کنید تا هنگام بستن جا به جا نشود.

    موتور هواکش

    هنگام بیرون آوردن روتور از داخل استاتور، دقت کنید تا عایق و سیم پیچ بالشتک ها آسیب نبینند.

    موتور هواکش

    پس از تعمیر موتور هواکش، ابتدا به وسیله ی اهم متر اتصال بدنه ی استاتور را آزمایش کنید. مقاومت عایقی بالشتک ها مطابق تصویر زیر بایستی ۱۰ مگا اهم و یا بیشتر از آن باشد.

    موتور هواکش

    هنگام تعویض بوش درپوش، دقت کنید که زایده یا خار فلزی نگهدارنده ی بوش آسیب نبینند.

    بوش هواکش

    هنگام تعویض بوش هواکش، دقت کنید تا اجزا و قطعات نگهدارنده ی بوش به ترتیب روی درپوش سوار شوند و قطعات را قبل از نصب کاملاً تمیز کنید.

    بوش هواکش

    هنگام بستن و سوار کردن اجزا و قطعات هواکش از خم کردن سرپیچ های نگهدارنده ی قطعات جداً خودداری کنید.

    هواکش

    پس از تعمیر هواکش و قبل از نصب آن، ابتدا هواکش را آزمایش کنید و در صورتی که هواکش بدون اشکال کار می کند و جهت حرکت پروانه ی هواکش صحیح است، دستگاه را در محل آن نصب کنید.

    نکات ایمنی

    ۱. قبل از شروع کار عملی نکات ایمنی گفته شده در ابتدای آموزش را به دقت مطالعه کنید و به خاطر بسپارید.

    ۲. در تمام مراحل کار، موارد ایمنی مربوط به دستگاه و حفاظت شخصی را رعایت کنید.

    ۳. به هشدار های کار با دستگاه توجه کنید.

    روش بازکردن قاب جلوی هواکش

    قبل از شروع این مرحله مطمئن شوید که سیم های رابط هواکش به برق اتصال ندارد.

    قاب هواکش

    مطابق تصویر زیر خار پلاستیکی نگهدارنده ی قاب رویی هواکش را آزاد کنید.

    قاب هواکش

    روش باز کردن هواکش از روی قاب شیشه ای

    مطابق تصویر زیر به وسیله ی آچار تخت ۷ میلی متری، یا آچار مناسب دیگر، مهره ی پیچ محکم کننده ی قطعات هواکش را از یک طرف محکم بگیرید.

    قاب هواکش

    هم زمان با نگه داشتن مهره ی پیچ مطابق تصویر بالا از یک طرف، از طرف دیگر هواکش با پیچ گوشتی تخت پیچ محکم کننده ی دو قاب هواکش را در جهت خلاف حرکت عقربه های ساعت باز کنید.

    قاب هواکش

    قاب پلاستیکی نگهدارنده ی هواکش را مطابق تصویر زیر به آرامی به سمت بالا حرکت دهید تا از محل خود روی قاب جدا شود. توجه داشته باشید که این قاب برای نصب هواکش روی شیشه یا در منظور شده است.

    قاب هواکش

    تصویر زیر قاب پلاستیکی را نشان می دهد که از قاب بدنه ی هواکش جدا شده است.

    قاب هواکش

    پس از بیرون آوردن قاب پلاستیکی، قاب شیشه ای را مطابق تصویر زیر به آرامی به طرف بالا حرکت دهید تا از قاب پلاستیکی بدنه ی هواکش جدا شود.

    قاب هواکش

    در تصویر زیر قاب های هواکش، پیچ محکم کننده و قاب شیشه ای نگهدارنده ی هواکش را مشاهده می کنید.

    اجزای هواکش

    روش باز کردن موتور از قاب بدنه ی هواکش

    به وسیله ی پیچ گوشتی چهار سوی مناسب، پیچ های نگهدارنده ی موتور به قاب بدنه را مطابق تصویر زیر باز کنید.

    قاب هواکش

    مجموعه موتور و پروانه ی هواکش را مطابق تصویر زیر از قاب بدنه ی دستگاه بیرون بیاورید.

    قاب هواکش

    سیم رابط موتور هواکش را مطابق تصویر زیر به آرامی از قاب پلاستیکی بدنه ی دستگاه بیرون بیاورید.

    قاب هواکش

    در تصویر زیر موتور با پروانه ی مکنده ی هوا، قاب پلاستیکی بدنه و پیچ های محکم کننده ی دستگاه هواکش را مشاهده می کنید.

    قاب هواکش

    موتور را مطابق تصویر زیر با یک دست محکم بگیرید و با دست دیگر پروانه ی هواکش را در جهت فلش از محور موتور بیرون بکشید.

    IMG-432-24

    در تصویر زیر موتور قطب چاکدار و پروانه ی مکنده ی هوا را مشاهده می کنید.

    پروانه هواکش

    تصویر زیر محل نصب پروانه روی محور موتور را نشان می دهد. در این محل شیار ها و فنری که جهت نصب محکم پروانه روی محور مشاهده می شود.

    پروانه هواکش

    روش باز کردن اجزای موتور و آزمایش بالشتک های استاتور

    تصویر زیر موتر قطب چاکدار و دو قطب هواکش تصویر بعدی را نشان می دهد.

    موتور قطب چاکدار

    قاب هواکش

    مطابق تصویر زیر به وسیله ی پیچ گوشتی چهار سوی مناسب پیچ های نگهدارنده ی درپوش ها و استاتور را باز کنید.

    موتور قطب چاکدار

    محل تماس محور موتور و بوش درپوش و قسمت بیرونی محور را با روغندان و روغن مناسب روغن کاری کنید.

    موتور قطب چاکدار

    به وسیله ی پارچه ی بدون پرز، قسمت بیرونی محور موتور و محل تماس محور و بوش را کاملاً تمیز کنید.

    موتور قطب چاکدار

    طرف دیگر بوش درپوش و قسمت بیرونی محور موتور را مطابق تصویر زیر روغن کاری کنید.

    موتور قطب چاکدار

    به وسیله ی پارچه ی نرم بدون پرز محور و محل تماس محور و بوش با درپوش موتور را کاملاً تمیز کنید تا بوش به راحتی از درپوش بیرون بیاید.

    موتور قطب چاکدار

    به وسیله ی ماژیک درپوش سمت محور را با حرف F مشخص کنید تا هنگام بستن قطعات درپوش ها جا به جا نشوند.

    موتور قطب چاکدار

    توجه

    این نکته بسیار مهم است و حتماً باید مورد توجه قرار کیرد.


    درپوش عقب موتور را با حرف B مشخص کنید.

    موتور قطب چاکدار

    مطابق تصویر زیر درپوش سمت محور را از محل آن بیرون بیاورید.

    موتور قطب چاکدار

    درپوش سمت عقب موتور را مطابق تصویر زیر از محور موتور به آرامی بیرون بیاورید.

    موتور قطب چاکدار

    توجه

    در این مرحله باید محل قرار گرفتن سر روتور و ته روتور را در داخل استاتور علامت گذاری کنید.


    پس از باز کردن درپوش های موتور، مطابق تصویر زیر روتور را به آرامی به سمت بالا فشار دهید و دقت کنید تا روتور هنگام بیرون آمدن از استاتور به بالشتک ها و عایق آن ها آسیب نرساند.

    موتور قطب چاکدار

    در تصویر زیر روتور از داخل استاتور بیرون آمده است.

    موتور قطب چاکدار

    مطابق تصویر زیر مقاومت اهمی دو سر بالشتک ها را با اهم متر اندازه گیری کنید. مقدار مقاومت اهمی بوبین های استاتور موتور هواکش در تصویر زیر، ۴۰۹ اهم اندازه گیری شده است.

    موتور قطب چاکدار

    هشدار

    مقادیر اندازه گیری شده تحت تاثیر تولرانس های قطعات، دستگاه های اندازه گیری و شرایط محیط قرار دارد.


    مقاومت عایقی بین سر سیم یکی از بالشتک ها را با بدنه ی استاتور، مطابق تصویر زیر با اهم متر اندازه گیری کنید. این مقاومت باید ۱۰ مگا اهم یا بیش تر از ۱۰ مگا اهم باشد.

    موتور قطب چاکدار

    توجه

    در صورتی که مقاومت عایقی بین سر سیم یکی از بالشتک ها و بدنه ی استاتور حدود چندین کیلو اهم بود، بایستی نسبت به تعویض استاتور یا موتور اقدام کنید.


    در تصاویر زیر قسمت های چاکدار دو طرف استاتور را مشاهده می کنید.

    موتور قطب چاکدار

    تصویر زیر اجزا و قطعات موتور قطب چاکدار هواکش را نشان می دهد.

    موتور قطب چاکدار

    روش بازکردن و تعویض بوش ها با نگهدارنده ی پیچی

    مطابق تصویر زیر پیچ های بست فلزی نگهدارنده ی بوش روی درپوش را با پیچ گوشتی تخت مناسب باز کنید.

    تعویض بوش

    پس از بازکردن دو پیچ محکم کننده و برداشتن بست فلزی، نگهدارنده ی فنری روی بوش را مطابق تصویر زیر با دم باریک بردارید.

    تعویض بوش

    مطابق تصویر زیر بوش روی درپوش را با دم باریک از محل آن بیرون بیاورید.

    تعویض بوش

    مطابق تصویر زیر نمد دور بوش را با دم باریک از روی درپوش بردارید.

    IMG-432-46

    در تصویر زیر اجزای نگهدارنده ی بوش، بوش و درپوش موتور هواکش را مشاهده می کنید.

    تعویض بوش

    در تصویر زیر بوش خراب هواکش را مشاهده می کنید. در اثر کار مداوم هواکش و عدم روغن کاری بوش، لقی بوش و محور زیاد شده و بایستی آن را تعویض کرد.

    تعویض بوش

    پس از تعویض بوش و قبل از بستن اجزا و قطعات موتور، بوش و نمد دور بوش را با روغندان روغن کاری کنید.

    تعویض بوش

    روش بازکردن و تعویض بوش با نگهدارنده ی خاری

    در تصویر زیر درپوش، بوش و بوش نگه دار یک نوع دیگر هواکش را نشان می دهد که نگهدارنده ی بوش آن از نوع خاری است.

    تعویض بوش

    مطابق تصویر زیر خار بوش نگه دار را با کمک انبردست و دم باریک به آرامی از نگهدارنده خار آزاد کنید.

    تعویض بوش

    پس از برداشتن نگهدارنده ی بوش که خار دو طرف آن آزاد شده، نمد دور بوش را با دم باریک از محل آن بردارید.

    تعویض بوش

    پس از برداشتن بوش نگه دار و نمد دور بوش، به وسیله ی دم باریک بوش خراب را از محل نصب آن بردارید.

    تعویض بوش

    در تصویر زیر بوش، نگهدارنده ی بوش، نمد دور بوش، بوش خراب و درپوش موتور را مشاهده می کنید.

    تعویض بوش

    پس از تعویض و نصب بوش نو، خار های دو طرف بوش نگه دار را به آرامی به وسیله ی دم باریک زیر نگه دارنده ی خار قرار دهید.

    تعویض بوش

    پس از نصب بوش نو و قبل از بستن اجزا و قطعات موتور هواکش به وسله ی روغندان، بوش و نمد دور بوش را روغن کاری کنید.

    تعویض بوش


    توجه

    ۱. عملیات بستن قطعات و اجزای دستگاه برعکس حالت باز کردن آن است. دقت کنید تا تمام قطعات و اجزا به ترتیب و به طور صحیح در محل خود قرار گیرند.

    ۲. برای بستن قطعات دستگاه باید از آخرین مرحله ی بازکردن آن شروع کنید تا به ابتدای آن برسید.

    ۳. هنگام سوار کردن قطعات، از نقشه ی مونتاژ مدار الکتریکی که در مراحل باز کردن دستگاه ترسیم کرده اید، استفاده کنید.

    ۴. هنگام جمع کردن موتور، حتماً بوش های آن را با روغن مخصوص بوش موتور های کوچک روغن کاری کنید.

    ۵. در هواکش هایی که موتور قطب چاکدار دارند، سر و ته شدن استاتور باعث می شود که جهت گردش روتور و پروانه ی هواکش عوض شود. بنابراین هنگام مونتاژ موتور قطب چاکدار هواکش حتماً با این نکته مهم توجه کنید.

    نکات مهم

    ۱. پس از بستن هواکش، دوشاخه ی سیم رابط آن را به پریز برق وصل کنید و از صحت عملکرد آن مطمئن شوید.

    ۲. چنان چه دستگاه بدون اشکال کار کند و شدت جریان آن هنگام کار و تغذیه با ولتاژ نامی در حد جریان نامی آن باشد و سرعت چرخش پروانه و صدای آن عادی باشد، دستگاه سالم است و می توان آن را مورد استفاده قرار داد.

    جدول عیب یابی، روش های رفع عیب، تعمیر و راه اندازی هواکش

    روش های رفع عیب، تعمیر و راه اندازی علت نوع عیب
    فیوز اصلی منزل را کنترل کنید. در صورتی فیوز عمل کرده است، پس از رفع عیب شبکه برق منزل فیوز را وصل کنید. برق منزل قطع است. هواکش به برق وصل است اما اصلاً کار نمی کند.
    کلید را مورد بازدید قرار دهید. در صورتی که اتصال ها سیم رابط هواکش به کلید قطع است، اتصال ها را برقرار کنید و در صورت معیوب بودن آن کلید را تعویض کنید. کلید روشن و خاموش هواکش که روی دیوار منزل نصب شده معیوب است.
    سیم رابط معیوب را با اهم متر مورد آزمایش قرار دهید، در صورت نیاز نسبت به تعویض آن اقدام کنید. سیم رابط معیوب است.
    کلید معیوب را تعویض کنید. کلید قطع و وصل روی هواکش معیوب است.
    موتور را تعمیر یا تعویض کنید. موتور معیوب یا سوخته است.
    اتصال ها را درست برقرار کنید و قطع شدگی مدار را برطرف کنید. اتصال ها شل شده اند یا مدار قطع است.
    گیر پروانه را بر طرف کنید. پروانه ی هواکش گیر دارد. موتور صدا می کند و پروانه ی هواکش نمی چرخد.
    سیم رابط معیوب را به وسیله اهم متر شناسایی و در صورت نیاز تعویض کنید. سیم رابط داخل دستگاه معیوب است.
    خازن را تعویض کنید. خازن معیوب است.
    بوش ها یا یاتاقان های معیوب را تعویض کنید. بوش ها یا یاتاقان ها معیوب هستند.
    موتور را تعمیر یا تعویض کنید. سیم پیچ اصلی یا کمکی قطع است.
    موتور را باز و رفع گریپاژ کنید. موتور گریپاژ است.
    گیر پروانه را بر طرف کنید. در صورت معیوب بودن پروانه آن را تعویض کنید. پروانه گیر می کند یا پروانه معیوب است. هواکش هنگام کار صدای ناهنجار تولید می کند.
    بوش یا یاتاقان های معیوب را تعویض کنید. بوش ها یا یاتاقان ها موتور خراب است.
    موتور را تعویض کنید. موتور نیم سوز است.
    موتور را باز و جسم خارجی را از داخل موتور بیرون بیاورید. جسم خارجی بین روتور و استاتور وجود دارد.
    هواکش را فوراً خاموش کنید. ولتاژ اعمال شده به موتور زیاد است (به جای فاز و نول، برق دو فاز به موتور اعمال شده است). موتور هنگام کار دود می کند.
    موتور را تعویض یا تعمیر کنید. موتور نیم سوز است.
    خازن را تعویض کنید. خازن معیوب است.
    جهت چرخش موتور را با تغییر سر بندی موتور اصلاح کنید. جهت چرخش موتور بر عکس است. پروانه ی هواکش هنگام راه اندازی باز می شود.
    پیچ را روی محور محکم ببندید. پیچ نگهدارنده پروانه روی محور شل شده است.
    سیم رابط معیوب را به وسیله ی اهم متر شناسایی و نسبت به تعویض آن اقدام کنید. سیم رابط هواکش اتصال کوتاه شده است. هنگام وصل کلید هواکش فیوز عمل می کند.
    قبل از اصلاح ولتاژ، هواکش را راه اندازی نکنید. ولتاژ مدار تغذیه ی هواکش به جای فاز و نول، دو فاز است.
    موتور را تعویض یا تعمیر کنید. موتور سوخته است.
    تبلیغات
    برچسب ها
    منابع
    نویسنده
    فرهنگ نصیری
    فرهنگ نصیری

    فرهنگ در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده و در تیم تولید محتوا فعالیت می کند. زمان آزادش را صرف یادگیری مطالب آموزشی در زمینه استراتژی محتوا و بازاریابی آنلاین می کند.
    مجموع پست ها: 281 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 1
    مطالب مرتبط
    تبلیغات
    سایر آموزش های لوازم خانگی
    پرسش و پاسخ
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    موتور ۱۲ولت بزرگ سشوار
    انواع موتور الکتریکی سشوار و طرز کار آن ها
    ۱ پاسخ
    ۰ امتیاز
    فاصله لباسشويي تا فاضلاب
    شرایط نصب، راه اندازی و سرویس و نگهداری ماشین لباسشویی اتوماتیک
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    قوی ترین هواکش کدام است؟
    معرفی انواع هواکش و کاربرد آن ها
    سوالتان را بپرسید
    تبلیغات
    محصولات آموزشی
    فروشگاه