پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
دانستنی های فنی ایمنی سرنشینان خودرو
دانستنی های فنی ایمنی سرنشینان خودرو

دانستنی های فنی ایمنی سرنشینان خودرو

ابزارآلات و قطعات
ایربگ ایربگ
ایربگ (کیسه هوا) یک وسیله ایمنی مدرن در برخی از خودروهاست که در زمان تصادف خودرو پر از باد شده و به شکل بالش بین سرنشین و بدنه خودرو در نقش حفاظی نرم قرار می‌گیرد.

برخی از پژوهش ها نشان می دهد که اگر کمربند ایمنی بسته شود کیسه هوا تا ۸ درصد امکان مرگ سرنشین را می کاهد. کیسه های هوا هر ساله در حال ارتقا کارایی می باشد. امروزه کیسه های هوا بعد از برخورد خودرو با موانع سخت در کسری از ثانیه باد شده و بین سر و بدن سرنشینان با اجزاء داخل خودرو حائل می شود. در این میان کمربند ایمنی با ایجاد شتاب منفی روی بدن مسافرین، باعث کاهش یافتن ضربه وارده می شود.


خرید مشاهده
صندلی خودرو صندلی خودرو
صندلی خودرو (Car seat) صندلی است که در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشتر صندلی‌های اتومبیل از مواد ارزان ولی بادوام ساخته می‌شوند که بتوانند تا جای ممکن مقاومت نمایند.


خرید مشاهده
کمربند ایمنی خودرو کمربند ایمنی خودرو
کمربند ایمنی یک وسیله ایمنی کنش‌گیر در وسایل نقلیه است. این وسیله به‌ منظور حفظ ایمنی سرنشین خودرو در برابر جنبش‌های آسیب‌آور که ممکن است در اثر تصادف و یا توقف ناگهانی بوجود آید، طراحی شده‌است.

کمربند ایمنی به صورت تسمه ای متحرک به عنوان بخشی از سیستم ایمنی خودرو، نیم تنه بالای هر یک از سرنشینان را تحت مهار خود قرار می دهد، تا در صورت تصادف و یا توقف ناگهانی خودرو، سرنشینان از صندلی جدا نشده و از برخورد آنان به شیشه جلو یا دیگر اجزای درونی خودرو و یا پرتاب شدن آن ها به خارج جلوگیری شود.


خرید مشاهده
دانستنی های فنی ایمنی سرنشینان خودرو
ایمنی خودروها یکی از مجموعه عوامل مؤثر در جلوگیری از تصادف های جاده ای هستند. که به دو بخش ایمنی فعال و غیرفعال تقسیم می شوند. یک چهارم مرگ و میرهای ناشی از جراحات به خاطر جراحات ترافیک جاده ای است.

کمربند ایمنی خودرو

کمربند ایمنی در هنگام وقوع تصادف، سرنشینان و راننده را در سر جای خود نگه می دارد و همچنین کمربند ایمنی در صورت برخورد یا چپ کردن خودرو، سرنشینان را در صندلی های خود نگه داشته و از خارج شدن و پرت شدن سرنشینان از جای خود جلوگیری می کند. کمربندها دارای جمع کن هایی هستند که حساس به لختی (اینرسی) هستند و در هنگام وقوع تصادف، کمربندی را در جای خود قفل می کنند. مکانیزم و اجزای یک کمر ایمنی در شکل زیر آمده است.

دانستنی های فنی ایمنی سرنشینان خودرو

کمربند ایمنی با سیستم پیش کشنده

این نوع کمربند فقط بر روی خودروهایی که دارای سیستم کیسه هوا می باشند نصب می باشد. وظیفه این سیستم کشیدن کمربندهای ایمنی جلو به گونه ای است که مسافر به سمت صندلی کشیده شود وبه این ترتیب موجب افزایش بازده کمربند ایمنی گردد. هنگامی که این سیستم فعال می شود، قفل کن، کمربند را در محل خود ثابت نگه می دارد. پس از اینکه کمربندها قفل شدند، فقط مقدار کمی حرکت در کمربندها وجود خواهد داشت و حرکت به جلوی سرنشین را در طی برخوردها، بسیار محدود می کند. کمربند ایمنی در هنگام بروز تصادف و یا ترمز ناگهانی و شدید، سرنشینان را محکم نگه داشته و از پرتاب سرنشین به بیرون خودرو جلوگیری می کند.

بنا به دلایل فوق است که بستن کمربند ایمنی برای سرنشینان جلو و عقب ضروری است. این سیستم می بایست پس از هر بار فعال شدن و یا گذشتن 10 سال از عمر مجموعه ایربگ توسط نمایندگی های مجاز تعویض گردد.

اخطار:

هنگامی که سیستم سفت کننده فعال می شود، همراه با صدای بلند و پخش یک دود بی خطر می باشد که هردوی آن ها به علت ترکیدن کارتیج منفجر شونده مخصوص می باشد.

نکاتی درمورد بستن کمربند ایمنی

  1. قلاب و زبانه قفلی کمربند را گرفته و از روی بدن خود عبور دهید. اطمینان حاصل کنید که کمربند گره و یا پیچ نخورده باشد.
  2. زبانه قفل را داخل قلاب فشار داده و آن را محکم کنید. پس از بستن یکبار آن را بکشید مطمئن شوید که به درستی در محل خود قرار گرفته باشد.
  3. قسمتی از کمربند که بر روی شکم بسته می شود، بایستی در پایین ترین محل خود و به بهترین نحو، انجام دهید.
  4. تمامی تنظیمات مربوط به کمربند ایمنی بر روی اجسام سخت و شکستنی موجود در جیب شما قرار نگیرد.
  5. از به کار بردن یک کمربند ایمنی برای بیش از یک نفر اجتناب نمایید.
  6. از نشاندن کودک بر روی پاهای خود در هنگام رانندگی، اجتناب نمایید.

دانستنی های فنی ایمنی سرنشینان خودرو

کیسه هوا و کمربند پیش کشنده

در حال حاضر کمربند ایمنی، پیش کشنده کمربند و کیسه هوا موثرترین سیستم های محافظت در هنگام تصادف شدید به شمار می روند. تحقیقات در مورد حوادث رانندگی نشان داده است که کمربند ایمنی خوبی را تامین می کند. بر اساس بررسی های به عمل آمده پیش بینی می شود که اگر همه خودروها، در سراسر جهان، به کیسه هوا مجهز شوند تعداد مقتولان حوادث رانندگی در هر سال بیشی از 50000 نفر کاهش می یابد.

کیسه هوا، یک وسیله ایمنی مکمل با کمربند ایمنی می باشد و در هنگام وقوع ضربات شدیدی که به جلوی خودرو وارد می شود، عمل می کند. در صورت وقوع چنین حوادثی، وظیفه کیسه هوا این است که با باد شدن از آسیب رسیدن به سر و شانه رانده و همچنین از برخورد سرنشین کنار راننده به داشبورد جلوگیری کند.

توجه:

کیسه های هوای جلو در بسیاری از تصادفات نظیر برخوردهای جانبی، برخورد از عقب و یا واژگون شدن خودرو عمل نخواهد کرد و همچنین به سرعت معینی بستگی ندارد، بلکه به جهت ضربه و شدت ضربه بستگی دارد.

عملکرد سیستم کیسه هوا

در اثر برخورد شدید جلوی خودرو، کیسه هوا باد شده و محفظه خود را بر روی غربیلک فرمان و یا داشبورد باز می کند. کیسه هوا ابتدا ضربه ناشی از پرتاب سرنشینان ب ه جلو را جذب کرده و سپس به سرعت خالی می شود تا دید سرنشین حفظ گردد و همچنین مشکل تنفس برای سرنشین به وجود نیاورد. مواد به کار رفته برای باد کردن در این بالشتک ها ممکن است باعث بروز ناراحتی برای سرنشین گردد. تمامی این مجموعه مراحل طی زمانی در حدود یک دهم ثانیه رخ می دهد.

سیستم شامل قسمت های زیر می باشد:

  • سیستم هوشمند تشخیص ضربه مرکزی و واحد کنترل که سیستم کیسه هوا را در اثر هر گونه ضربه مستقیم و یا نزدیک به آن تحت زاویه مشخص و با شدت کافی فعال می کند.
  • کیسه هوای راننده در زیر قسمت مرکزی غربیلک فرمان قرار دارد.
  • کیسه هوای سرنشین بر روی داشبورد خودرو و زیر روکش قرار دارد. (مطابق تجهیزات خودرو، کیسه هوای مسافر می تواند غیرفعال شود.)
  • یک چراغ هشدار دهنده بر روی داشبورد خودرو که پس از روشن شدن سوییچ موتور به مدت چند ثانیه روشن باقی می ماند و سپس خاموش می شود (نشان بر سالم بودن سیستم می باشد). در صورت روشن ماندن مداوم این چراغ به نمایندگی های مجاز مراجعه نمایید.

دانستنی های فنی ایمنی سرنشینان خودرو

هشدار:

از قرار دادن صندلی مخصوص کودک در صندلی جلوی خودرویی که مجهز به سیستم کیسه هوای مسافر می باشد باید اجتناب کرد.

دانستنی های فنی ایمنی سرنشینان خودرو

برخی خودروهای دارای سیستم غیرفعال سازی کیسه هوای مسافر می باشد که هنگام نصب صندلی مخصوص کودک می توان کیسه هوای مسافر را غیرفعال کرد.

دانستنی های فنی ایمنی سرنشینان خودرو

موارد احتیاطی:

  • از قرار دادن اشیا و یا چسباندن آن ها بر روی غربیلک فرمان اجتناب نمایید، زیرا در صورت فعال شدن سیستم کیسه هوا ممکن است به صورت شما آسیب برساند.
  • هیچ نوع شیئی را بین خود و کیسه هوا قرار ندهید.
  • هرگز با قرار دادن دست های خود در وسط غربیلک فرمان رانندگی نکنید.
  • از قرار دادن ابزار و اشیا بر روی داشبورد اجتناب نمایید، زیرا ممکن است در اثر فعال شدن کیسه هوا به سرنشین مجاور، آسیبی برسد و یا در عملکرد سیستم کیسه هوای راننده خللی وارد کند.
  • اطمینان حاصل نمایید که سرنشین جلو پاهای خود را بر روی داشبورد در حین حرکت خودرو نگذاشته باشد.
  • مسافر و راننده همیشه سعی نمایند که به حالت عمودی قرار گیرند و از دراز کشیدن و یا تکیه دادن به در، در حین رانندگی اجتناب نمایید.

کیسه هوای جانبی جلو

این نوع سیستم در صندلی های جلو جاسازی شده است که هنگام برخوردهای جانی شدید برای محافظت از ناحیه شکم، گردن و سر سرنشینان عمل می کند و تنها سمتی که ضربه جانبی وارد شده فعال می شود. در این نوع خودروها که دارای سیستم کیسه هوای جانبی می باشد هرگز از روکش صندلی نباید استفاده کرد.

دانستنی های فنی ایمنی سرنشینان خودرو

برچسب ها
منابع
نویسنده
امیرحسین رضازاده
امیرحسین رضازاده عضو تیم استپ هلپ

علاقه مند به برنامه نویسی و خودرو
مجموع پست ها: 223 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 0
مطالب مرتبط
سایر آموزش های اتومبیل
پرسش و پاسخ
۰ پاسخ
۰ امتیاز
اضافه کردن آفتامات استارت
آشنایی با آفتامات (رله) چراغ های بزرگ و اتوماتیک راهنمای خودرو
۰ پاسخ
۰ امتیاز
کمک در مورد اتومات استارت
آموزش باز کردن، بستن و تعمیر استارت خودروی پراید
۰ پاسخ
۱ امتیاز
۰ پاسخ
۲ امتیاز
سوالتان را بپرسید
محصولات آموزشی
فروشگاه