پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
دانستنی های فنی رادیاتور خودرو
دانستنی های فنی رادیاتور خودرو

دانستنی های فنی رادیاتور خودرو

ابزارآلات و قطعات
درب رادیاتور درب رادیاتور
درب رادیاتور سیستم خنک‌ساز پیشرانه، در عین ساده‌ بودن اما دارای کارکرد مهم و موثری است که گاهی مواقع عملکرد نادرست آن می‌تواند پیشرانه را زمین گیر کند. درب...
مشاهده
مخزن انبساط رادیاتور مخزن انبساط رادیاتور
وقتی گرما به مبرد (مایع خنک کننده = آب رادیاتور) می رسد آن را گرم و منبسط می کند به همین جهت اغلب خودروها دارای یک مخرن انبساط (expansion tank) برای نگهدار...
مشاهده
ضدیخ ضدیخ
مایع خنک کننده موتور مایعی با پایه آب است که در سیستم خنک کننده برخی موتورها جریان دارد. در گذشته بیشتر از آب خالص برای انتقال حرارت داخلی موتور به رادیاتو...
مشاهده
آب رادیاتور آب رادیاتور
برای آنکه رادیاتور به درستی کار کند، به آب و مایع خنک کننده (ضد یخ) نیاز دارد. بنابراین باید در فواصل زمانی معین آب رادیاتور را چک کرده و مایع خنک کننده به...
مشاهده
رادیاتور خودرو رادیاتور خودرو
رادیاتور وظیفه‌ی مهم خنک کردن پیشرانه را بر عهده دارد. یکی از متداول ترین ایرادات رادیاتور بروز نشتی است. برخی برای رفع نشتی مواد Stop-Leak را استفاده می ک...
مشاهده
تبلیغات
دانستنی های فنی رادیاتور خودرو
آب در صفر درجه سانتیگراد یخ می زند و در 100 درجه سانتیگراد جوش می آورد اگر از آب داخل رادیاتور به عنوان سیال خنک کننده استفاده شود در دمای کمتر از صفر درجه سانتیگراد یخ می زند و دیگر حالت سیال ندارد پس در موتور گردش نمی کند و موجب جوش آوردن موتور می شود.

ایمنی در هنگام کار بر روی رادیاتور

  1. هرگز در رادیاتور یا منبع انبساط موتوری که گرم شده است را باز نکنید. باز کردن در، ممکن است سبب جوش آمدن ناگهانی آب شود و در نتیجه به شما یا افرادی که در نزدیکی اتومبیل شما هستند آسیب رسانده و دچار سوختگی شوند.
  2. مخلوط آب و ضد یخ سمی است و خوردن آن موجب بیماری شدید و حتی مرگ می شود. اگر مخلوط فوق روی دست ها و پوست شما ریخت بلافاصله شستشو نمایید.
  3. در بعضی مواقع ضد یخ اشتعال پذیر است، مواظب باشید.
  4. در صورتی که موتور خودروی شما جوش آورد. ابتدا با ریختن آب روی رادیاتور نسبت به پایین آوردن دمای سیستم اقدام و سپس موتور خودرو را خاموش نمایید.

بازدید مقدار آب رادیاتور

  1. در صورتی که خودرو دارای منبع انبساط می باشد. از روی گیج منبع انبساط میزان آب را می توان کنترل نمود، بدین صورت که مقدار آب می بایستی بین خطوط min و max باشد.
  2. در صورتی که خودرو دارای منبع انبساط نمی باشد مقدار آب را بایستی از طریق باز کردن در رادیاتور کنترل کرد.

توجه:

برای باز کردن در رادیاتور آن را فشار دهید و آهسته بچرخانید تا به ضامن برسد (طبق تصویر) با این کار فشار سیستم کاهش می یابد سپس دوباره درب رادیاتور را فشار دهید و آن را بچرخانید تا باز شود.

دانستنی های فنی رادیاتور خودرو

عیوب احتمالی رادیاتور

  • سوراخ بودن شبکه و نشت آب.
  • خرابی واشر در رادیاتور و نشت آب.
  • کثیف بودن و گرفتگی شبکه های رادیاتور.
  • خرابی در منبع انبساط رادیاتور.
  • سوراخ بودن منبع انبساط رادیاتور.
  • سوراخ بودن لوله رابط انبساط و رادیاتور.

نکته:

وقتی موتور جوش آورده یا نزدیک به دمای جوش است هرگز درب رادیاتور را باز نکنید ممکن است آب جوش و یا بخار که از در رادیاتور بیرون می زند به شما و اطرافیانتان آسیب برساند.

دانستنی های فنی رادیاتور خودرو

دانستنی های فنی رادیاتور خودرو

در رادیاتور و مخزن انبساط

بیشتر سیستم های خنک کن موتور به وسیله در مخصوصی که روی دهانه رادیاتور بسته می شود درز بندی شده و تحت فشار قرار می گیرد. در نتیجه آب بر اثر تبخیر تلف نمی شود و استفاده از منبع انبساط امکان پذیر می گردد. لذا وقتی سیستم تحت فشار باشد نقطه جوش بالا رفته و در نتیجه بازدهی سیستم افزایش می یابد.

در رادیاتور دارای یک شیر خلا شکن می باشد. این شیر مانع ایجاد خلا در سیستم می شود. وقتی موتور را خاموش می کنیم آب داخل سیستم سرد شده و در نتیجه انقباض آب، کاهش حجم در سیستم خلا ایجاد می شود این خلا قادر است شبکه های رادیاتور را در هم بپیچد. در نتیجه وجود شیر خلا شکن ضروری بوده که با باز شدن آن آب از مخزن انبساط رادیاتور وارد رادیاتور می شود.

همچنین زمانی که خودرو سرد است در نتیجه ی کارکرد موتور، آب در گردش گرم می شود، حجم آن افزایش می یابد و آب اضافی از طریق لوله انتقال آب وارد مخزن انبساط می گردد.

توجه:

  • آب در صفر درجه سانتی گراد یخ می زند و در 100 درجه سانتی گراد جوش می آورد اگر از آب داخل رادیاتور به عنوان سیال خنک کننده استفاده شود در دمای کمتر از صفر درجه سانتی گراد یخ می زند و دیگر حالت سیال ندارد پس در موتور گردش نمی کند و موجب جوش آوردن موتور می شود ضمن اینکه آب هنگام انجماد 9 درصد انبساط پیدا می کند در نتیجه این افزایش حجم باعث ایجاد شکستگی در قسمت های مختلف می شود مانند رادیاتور و بلوک سیلندر، در ضمن بیرون زدن پولکی موتور را در پی خواهد داشت.
  • استفاده از مخلوط آب و ضد یخ متداول ترین راه برای پایین آوردن نقطه انجماد و بالا بردن نقطه جوش می باشد. مخلوط 50 درصد آب و 50 درصد ضد یخ برای مصرف در تمام طول سال در بیشتر موتورها توصیه می شود.

نتایج استفاه از ضد یخ

  1. نقطه انجماد سیال خنک کننده تا 37- درجه سانتیگراد پایین می رود.
  2. نقطه جوش سیال تا 108 درجه سانتیگراد بال می رود.
  3. به حفاظت از قطعات فلزی سیستم خنک کننده در برابر رسوب ها و خوردگی کمک می کند.

نکته:

  • توصیه می گردد هر دو سال یکبار مخلوط آب و ضد یخ تعویض گردد زیرا خاصیت مکمل های ضد کف و ضد خوردگی و ... ممکن است از بین برود.
  • کارکرد موتور در دمای پایین و جوش برای موتور زیان بار خواهد بود، لذا بهترین دما که دارای بیشترین بهره وری می باشد 91 تا 93 درجه سانتیگراد می باشد.
تبلیغات
برچسب ها
منابع
نویسنده
امیرحسین رضازاده
امیرحسین رضازاده عضو تیم استپ هلپ

علاقه مند به برنامه نویسی و خودرو
مجموع پست ها: 223 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 0
مطالب مرتبط
تبلیغات
سایر آموزش های اتومبیل
پرسش و پاسخ
۰ پاسخ
۰ امتیاز
اضافه کردن آفتامات استارت
آشنایی با آفتامات (رله) چراغ های بزرگ و اتوماتیک راهنمای خودرو
۰ پاسخ
۰ امتیاز
کمک در مورد اتومات استارت
آموزش باز کردن، بستن و تعمیر استارت خودروی پراید
۰ پاسخ
۱ امتیاز
۰ پاسخ
۲ امتیاز
سوالتان را بپرسید
تبلیغات
محصولات آموزشی
فروشگاه