پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
دانستنی های فنی سیستم ترمز خودرو
دانستنی های فنی سیستم ترمز خودرو

دانستنی های فنی سیستم ترمز خودرو

دانستنی های فنی سیستم ترمز خودرو
ترمز از سيستم های بنيادی و اساسی يک خودرو در مباحث ايمنی به شمار می آيد. آگاهی شما از روش عملكرد سيستم ترمز، قطعات تشكيل دهنده آن و نيز دلايل ضرورت تعويض قطعات اين سيستم با قطعات اصلی توصيه شده توسط سازنده خودرو (با توجه به اينكه اين قطعات براي دريافت تاييديه، مراحل بسيار دشوار آزمون های كنترل كيفی را مطابق با استاندارد های ملی و بین المللی پشت سر گذاشته اند)، شما را در مراقبت از خودرو و انتخاب قطعات يدكی مناسب ياری خواهد كرد.
  • ترمز خودرو
    • لنت ترمز
      • سیستم ترمز ABS یا ضد قفل
        • بررسى فنى سيستم ترمز ABS یا ضد قفل
      • تركيبات لنت ترمز
        • لنت های توليد شده با مواد سازگار محيط
        • لنت های توليد شده نيمه فلز - نيمه سينتر
        • لنت های توليد شده فلزى
        • لنت های سراميكی
      • مشكلات متداول در سيستم ترمز و نحوه رفع آن ها
        • وجود حالت اسفنجى و احساس نرمى بيش از حد در زمان فشردن پدال ترمز
        • صداى ترمز
        • بوى بد لنت
        • سفت شدن پدال ترمز (اصطلاحا چوب شدن)
        • كم بودن سطح روغن ترمز در مخزن
        • صداى سايش آهن به آهن و خراشيده شدن از ترمزها
        • پايين بودن پدال ترمز
        • سوت كشيدن ترمز در زمان ترمزگيرى
        • لرزش فرمان و اتاق به هنگام ترمزگيرى
        • انحراف خودرو به يک سمت هنگام ترمزگيرى
        • كورس حركتى زياد پدال ترمز
        • درگير بودن دايمى لنت ترمز با سطح ديسک ترمز

      ترمز خودرو

      هنگامی كه پای خود را بر روی پدال ترمز فشار می دهيد، سيلندر اصلی ترمز اين حركت را به فشار هيدروليكی تبديل می كند. اين فشار از طريق يک مايع تراكم ناپذير به چهار چرخ منتقل می شود. در چرخ هايی كه ترمز ديسكی دارند، فشار هيدروليک، پيستون های موجود در كاليپر را فعال نموده و لنت های ترمز را به ديسک ترمز می فشارد و در چرخ هايی كه ترمزهای كاسه ای دارند فشار هيدروليک، پيستون های موجود در كاليپر را فعال نموده و لنت های ترمز را به كاسه ترمز می فشارد و با اصطكاک ايجاد شده بين لنت و ديسک، سرعت خودرو كاهش می يابد.

      دانستنی های فنی سیستم ترمز خودرو

      نظر به اهميت سيستم ترمز، تمامی اجزا و قطعاتی كه با اين سيستم مرتبط هستند، می بايست با حداكثر دقت، توليد و به دور از هر گونه ملاحظات اقتصادی مصرف شوند. با توجه به نقش حياتی روغن ترمز در سيستم ترمز هيدروليكی، اطلاع داشتن از نحوه عملكرد آن ضروری است. از آنجايی كه مايع ترمز به شدت جاذب رطوبت است، بايد از تماس آن ها با آب و محيط های مرطوب جلوگيری نمود.

      رطوبت موجود در روغن ترمز در حين ترمزگيری و به هنگام داغ شدن چرخ ها و اجزا سيستم ترمز، به بخار تبديل شده و باعث می شود سيستم ترمز به خوبی عمل نكرده و پيستون های ترمز دچار زنگ زدگی شوند. از آنجايی كه تعميرگاه ها و نمايندگی های مجاز به منظور آگاهی از ميزان رطوبت موجود در مايع ترمز از ابزار خاص تست روغن ترمز استفاده می كنند، با مراجعه به نمايندگی های مجاز از ميزان رطوبت آگاه و در صورت خارج بودن از حد استاندارد نسبت به تعويض آن اقدام نماييد.


      توصيه كارشناسان تعويض روغن ترمز حداقل هر دو سال يا 60000 كيلومتر و استفاده از روغن
      ترمزهای توصيه شده توسط شركت خودروساز است.


      روغن ترمزهای مناسب و مرغوب دارای ويژگی های زير هستند:

      • داشتن گرانروی مناسب در دمای پايين.
      • مقاومت در دمای بالا.
      • عدم ايجاد حباب.
      • قابليت روانكاری.
      • سازگاری با فلزات (دارای مواد ضد اكسيداسيون و خوردگی) و قطعات لاستيكی مختلفی كه با آن ها در تماس است.

      روغن ترمز بر اساس سطوح كارايی مورد نياز و نوع خودرو از طرف شركت سازنده خودرو در سطوح کارایی مختلف نظیر DOT4 ،DOT3 توصیه می شوند. روغن ترمزهای DOT4 از دمای جوش بالاتری نسبت به نوع DOT3 برخوردار هستند.


      پيشنهاد می شود به جهت حفظ ايمنی و اطمينان از سلامت خودرو از روغن ترمزهای استاندارد و دارای هولوگرام توصيه شده توسط شركت خودرساز استفاده نماييد.


      لنت ترمز

      يكی ديگر از اجزای مهم مصرفی و حساس سيستم ترمز، لنت و كفشک ها هستند كه می بايست در بازديد های ادواری نسبت به كنترل و بررسی آن دقت لازم را به عمل آورد. به محض روشن شدن چراغ اخطار اتمام لنت ترمز، بايد نسبت به تعويض آن، اقدام لازم را انجام داد. در شرايط بارانی با توجه به خيس شدن سطح ديسک ترمز، كيفيت عملكرد سيستم ترمز كاهش می يابد.

      لذا قبل از ترمز گرفتن ناگهانی در چند مرحله پدال ترمز را فشار دهيد تا سطح ديسک ترمز خشک شود. با توجه به وجود انواع لنت های متفرقه در بازار خصوصاً درمورد لنت های ساخت خارج و عدم وجود آرم استاندارد بر روی آن ها، شناخت قطعه اصلی از نمونه های مشابه دشوار است.
      دانستنی های فنی سیستم ترمز خودرو


      لنت های اصلی را در بسته بندی های معتبر و با برچسب هولوگرام از فروشگاه های مجاز سراسر كشور تهيه نماييد.


      سیستم ترمز ABS یا ضد قفل

      بیشتر خودرو های مدرن امروزی دارای سیستم ABS می باشند که از آن به عنوان سيستم ترمز ضد قفل تعبير می شود، به طورى كه حتى بسيارى از كشورهاى دنيا استفاده از خودرو هاى بدون اين سيستم را ممنوع نموده اند.

      دانستنی های فنی سیستم ترمز خودرو

      بررسى فنى سيستم ترمز ABS یا ضد قفل

      سیستم ترمز ABS در هنگام ترمز شدید و یا ترمز بر روی جاده های لغزنده مانع از قفل شدگی چرخ ها و موجب فرمان پذيری بهتر می شود. عملكرد سيستم ترمز ABS به گونه ای است كه با استفاده از حسگرهای خود ميزان لغزش مجاز لاستيک بر روی جاده های مختلف (خيس، يخی، آسفالت خشک و ... ) از قفل شدن چرخ ها جلوگيری می كند.

      سيستم ترمز ABS در بیان ساده دستگاهی الکترونیکی است كه در هنگام ترمزگيری با كنترل فشار (قطع و وصل كردن فشار ترمز) هيدروليک در كسری از ثانيه ارتباط لنت با ديسک و يا كاسه را برقرار و قطع می كند و تكرار سريع و مداوم اين عمل باعث از بين رفتن حالت بلوکه كردن يا قفل كردن ترمزها می شود. فعال شدن ترمز ABS توسط تکرار ارتعاشات در زمان ترمز در زیر پدال ترمز قابل تشخيص خواهد بود. فرمان پذيری خودرو در هنگام ترمزگيری به خصوص در هنگام ترمزگيری شديد و در سطح لغزنده مانند شرايط بارانی و برفی از مزايای استفاده از اين سيستم می باشد.

      تامين سلامت رانندگان و سرنشينان يک خودرو به همراه تضمين سلامت وسيله نقليه از مسيرهاى گوناگونى قابل كنترل و پيگيرى است. تصور كنيد با سرعت 120 كيلومتر بر ساعت در حال رانندگى هستيد. اين سرعت معادل بيش از 33 متر بر ثانيه است؛ ناگهان عطسه مى كنيد. كه در اين حالت، چشم ها حداقل يک ثانيه بسته می ماند. خوب است بدانيد كه شما بيش از 33 متر راه را با چشم بسته رانندگى كرده ايد.

      اين واقعيت بيانگر اين است كه اگر در همان زمان مانعى بر سر راه پيدا شود، راننده بدون هيچ عكس العملى بيش از 33 متر به مانع نزديک شده و اين به معنى از دست دادن زمان طلايى عکس العمل است. سيستم ترمز ماشين يكى از سيستم هاى بسيار مهم و فوق ايمنى در تامين امنيت جانى سرنشينان خودرو است كه علاوه بر اهميت خود آن، نحوه ترمز گرفتن در هنگام رانندگى و جلوگيرى از بروز تصادفات نيز اهميت ويژه اى دارد. در اين سيستم قطعاتى همچون روغن ترمز، لنت ترمز، ديسک ترمز از اهميت به سزايى برخوردار هستند.

      سيستم ترمز يكى از اجزای بسيار مهم و فوق ايمنى در تامين امنيت جانى سرنشينان خودرو است كه علاوه بر اهميت خود آن، نحوه ترمز گرفتن در هنگام رانندگى به منظور جلوگيرى از بروز تصادفات نيز اهميت ويژه اى دارد.

      در جهت حصول اطمينان از عملكرد صحيح سيستم ترمز، مى بايست اين موارد را مد نظر قرار داد:

      • در زمان ترمز گرفتن، طول مسير ايستادن به اندازه مجذور سرعت افزايش می يابد. به اين معنى كه با دو برابر شدن سرعت خودرو، مسافت لازم براى ترمز كردن چهار برابر مى شود، پس هر قدر مسافت لازم براى انجام عمل ترمز كمتر باشد به همان نسبت ترمز می بايست سريع تر عمل مى كند. پس هميشه سعى كنيد با سرعت مطمئنه و حفظ فاصله ايمنی رانندگی نماييد.
      • بازديد سطح روغن ترمز موجود در مخزن و سرريز روغن در صورت كمبود با روغن سفارش شده و مورد تاييد سازنده خودرو.
      • با توجه به نفوذ بخار و تشكيل قطرات آب و كاهش عملكرد سيستم ترمز ضرورى است، طبق توصيه كارخانه سازنده خودرو پس از 2 سال و يا طى نمودن 40 هزار كيلومتر نسبت به تعويض كامل روغن اقدام و هواگيرى دقيق صورت پذيرد.

      مايع ترمز براى آن كه بتواند به خوبى نقش خود را در سيستم ترمز ايفا كند بايد داراى خواص ذيل باشد:

      • نقطه جوش بالا.
      • نقطه انجماد پايين.
      • خاصيت روغن كارى حتى در فشارهاى زياد.
      • عدم تاثير بر قطعات فلزى و لاستيكی سيستم ترمز.
      • حداقل انبساط در هنگام گرم شدن.

      يكى ديگر از قطعات مهم در سيستم ترمز كه بايد در بازديد هاى دورهاى مورد توجه قرار گيرد، لنت هاى ترمز هستند. سرعت مصرف اين قطعه بسته به نوع قطعه، نحوه رانندگى و شرايط استفاده از خودرو متفاوت است. از علايم نشان دهنده زمان مناسب تعويض لنت ترمز، روشن شدن چراغ اخطار اتمام لنت در جلو آمپر است.

      در صورت عملكرد ضعيف سيستم ترمز يا همان پايين رفتن بيش از حد پدال ترمز، احتمال نشتى روغن در مدار سيستم وجود دارد كه در اين صورت می بايست حتما به نمايندگى هاى مجاز در سراسر كشور مراجعه شود.

      خودرو هاى توليدى جديد، مجهز به سيستم هاى پيشرفته ترمز ضد قفل (ABS) هستند كه يكی از مزاياى آن جلوگيرى از قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمزگيرى شديد بر روى سطوح لغزنده ای همچون جاده هاى برفى و يخ زده است كه اين امر باعث كاهش احتمال تصادفات شديد و عملكرد صحيح سيستم فرمان شده و مانع انحراف خودرو مى شود.

      در صورت بروز ايراد در سيستم ترمز يک لامپ اخطار در جلو آمپر روشن مى شود كه در اين صورت سيستم ترمز ضد قفل به شرايط ترمز معمولى می گردد. در صورت روشن ماندن لامپ اخطار به صورت دايم براى رفع ايراد به شبكه نمايندگى هاى مجاز در سراسر كشور مراجعه نماييد.


      پيشنهاد می شود از لنت ترمزهای استاندارد با بسته بندی های معتبر ايساكو استفاده نماييد.


      سيستم ترمز خودرو به عنوان يكی از سيستم های ايمنی فعال، وظيفه توقف و يا كم كردن سرعت خودرو را به عهده دارد و هر روز با ورود خودرو هاى جديد به بازار اين سيستم ارتقا يافته و به راننده اطمينان خاطر بيشترى می دهد.

      در سيستم ترمز خودرو هاى جديد علاوه بر استفاده از فشار روغن ترمز، سيستم هاى الكترونيكى نيز به كار گرفته شده اند كه باعث ارتقای كيفيت ترمزگيرى می شود (ترمز ضد قفل). اين در حالى است كه در گذشته سيستم ترمز خودرو تنها به لنت ها، كفشک ها و روغن ترمز خلاصه مى شد.

      نكته اى كه در مورد كم شدن قدرت ترمزگيرى وجود دارد اين است كه لنت ها فرسوده شده و با هر بار ترمزگيرى از ضخامت آن ها كاسته مى شود، از اين رو پس از مدتى كاركرد، قدرت ترمزگيرى مناسب را ندارند و ممكن است به دليل استفاده روزمره از خودرو، متوجه ضعيف شدن ترمزها نشويم.

      از اين رو مى توان به مخزن روغن ترمز نگاهى انداخت و از ميزان سطح روغن ترمز موجود در اين مخزن كمک گرفت. بر روی این مخزن حرف Max در بالا و حرف Min در پایین دیده می شود. اگر روغن از حد مجاز خود كمتر شود، ترمزگيرى خودرو دچار اختلال شده در نتيجه عملكرد مناسبى نخواهد داشت.

      برخى از افراد در صورت مشاهده كم شدن روغن ترمز اقدام به اضافه كردن روغن مى كنند تا سطح روغن به حد مجاز برسد. اين كار صحيح نيست؛ چرا كه پايين آمدن سطح روغن ترمز، نشانگر زمان تعويض لنت ترمز بوده و در صورت تعويض آن ها خواهيد ديد كه سطح روغن دوباره بالا مى آيد. البته در برخى از مواقع نيز نشتى شلنگ ها يا سيستم ترمز سبب مى شود كه سطح روغن پايين بيايد كه می بايست سريعاً به نمايندگی های مجاز جهت رفع نشتی سيستم ترمز مراجعه كرد.


      امنيت خانواده و خودروی خود را با انتخاب لنت های اصلی تضمين كنيد.


      تركيبات لنت ترمز

      در گذشته بيشتر لنت ترمزها از ماده اى به نام آزبست ساخته مى شدند. اما امروزه ديگر از آزبست به خاطر سرطان زا بودن، استفاده نمى شود. امروزه لنت ترمز خودرو ها از تركيبات متنوعى ساخته مى شوند. لنت ها از ماده ای با اصطكاک بالا ساخته شده كه به صفحه اى فلزى در پشت آن متصل می شوند.

      دانستنی های فنی سیستم ترمز خودرو

      اين اتصال بسيار محكم و مقاوم است. همچنين جنس اين صفحه آن قدر محكم است كه در برابر فشارهای وارد شده، مقاومت بالايی دارند. هنگامى كه پدال ترمز خودرو را مى فشاريد، سطح لنت ترمز با ديسک ترمز تماس پيدا كرده و سرعت خودرو كم می شود. مواد تشكيل دهنده لنت ترمزهاى امروزى معمولا در يكى از اين موارد قرار مى گيرند:

      لنت های توليد شده با مواد سازگار محيط

      اين لنت ها براى استفاده در شهر بسيار مناسب هستند، چرا كه ميزان ساييده شدن آن ها قابل قبول است، صداى مزاحم و ناهنجار توليد نمی كنند، ديسک ترمز را نمى سايند و ذرات معلق مضر براى سلامتى شما و اطرافيان در فضا پراكنده نمى كنند. اين لنت ها مناسب خودرو هاى شخصى هستند چرا كه به هنگام سرد شدن نيز، به خوبی ترمز مى گيرند.

      البته اين نوع لنت ها به دليل كاهش قدرت ترمزگيری در زمان داغ شدن، مناسب مسابقات رانندگی نيستند. با توجه و دقت به همين نكات ساده و استفاده از لنت های اصلی كه در داخل بسته بندی های دارای هولوگرام شرکت های معتبر هستند، از آسيب های جدی به موتور خودروی خود جلوگيری نماييد.

      لنت های توليد شده نيمه فلز - نيمه سينتر

      اين نوع لنت ها مناسب رانندگی در جاده های برون شهری و پيست های مسابقه ای هستند. عملكرد اين نوع لنت ها وقتى كه سرد هستند به خوبى لنت هاى ارگانيک نيست. بنابراين در اولين ترمزها بايد كمى احتياط كنيد تا لنت ها گرم شود. اين نوع لنت ها هنگامى كه داغ هستند، كارايى بسيار خوبى دارند.

      لنت های توليد شده فلزى

      اين نوع لنت ترمزها مخصوص خودروهای مسابقه ای هستند و در رانندگى در شرايط سخت مورد استفاده قرار مى گيرند. آن ها به شدت ساييده شده و توليد دود، بوی نامطبوع و صوت مى كنند. جنس آن ها سخت بوده و به مرور از ضخامت ديسک ترمز مى كاهند. اين لنت ها وقتى كه سرد هستند به خوبی عمل نمى كنند.

      لنت های سراميكی

      در لنت ترمزهاى سراميكى، فيبرهاى فلزى وجود دارند. اما در آن ها به جاى استفاده از فولاد از مس استفاده شده است. استفاده از مس باعث شده كه ساييدگی لنت كمتر شده و گرما بهتر منتقل شود. اين نوع لنت ها راحت تر خنک مى شوند، عمر بيشتر دارند و بسيار كم صدا هستند چون صدايى كه توليد مى كنند از دامنه فركانس شنوايى انسان خارج است. اما سگ ها از اين صدا ديوانه مى شوند. همچنين گرد و غبار آن تيره نيست و باعث سياه شدن چرخ ها نمى شود.


      مشكلات متداول در سيستم ترمز و نحوه رفع آن ها

      توصيه كارشناسان جهت ايمنی شما و افزايش كارايی خودرو، استفاده از قطعات اصلی شرکت های معتبر در داخل بسته بندی های دارای هولوگرام و مراجعه به نمايندگی های مجاز آن ها در سراسر كشور است.

      وجود حالت اسفنجى و احساس نرمى بيش از حد در زمان فشردن پدال ترمز

      اين حالت زمانى به وجود مى آيد كه هوا در سيستم ترمز وجود داشته باشد. علت وجود هوا در سيستم مى تواند به علت پايين بودن سطح روغن ترمز يا حتى تخليه آن به دليل نشت، وجود روزنه و سوراخ در هر بخشى از سيستم ترمز باشد. همچنين متورم شدن بخشى از لوله لاستيكى انتقال روغن ترمز در حين ترمزگيرى و يا فشار كم سيستم هيدروليک در ترمز نيز از جمله عوامل ديگری است كه موجب اين ايراد می گردد.

      براى بر طرف كردن اين مشكل بايد نسبت به هواگيرى سيستم ترمز و يا تعويض قطعات توسط افراد متخصص اقدام نمود كه البته چگونگی آن نيز در دفترچه تعميرات و نگهدارى هر خودرو ذكر شده است. البته توصيه مى شود به دليل جذب رطوبت توسط روغن ترمز و از دست دادن خاصيت آن، هر 2 سال يكبار، روغن ترمز را تعويض كرده و در نهايت، هواگيرى سيستم انجام شود.

      صداى ترمز

      يكى از مسايل آزاردهنده در ترمزگيرى صداى ناهنجارى است كه در هنگام فشردن پدال ترمز به گوش مى رسد. اين صدا در برخى از اوقات به قدرى بلند و گوش خراش است كه نمىتوان با آن كنار آمد، اما دليل اين صدا را مى توان به پايين بودن كيفيت لنت ها مرتبط ساخت؛ اين در حالى است كه با نصب لنت هاى با كيفيت و ساخت شركت هاى معتبر با اين مشكل مواجه نمى شويم.

      بوى بد لنت

      شايد بارها بوى بد لنت ترمز به مشامتان رسيده باشد. بويى كه در اثر ترمزگيرى زياد از لنت ها بلند شده و موجب مى شود تا ترمزهاى شما كمى ضعيف شوند. دليل اين ضعف و توليد اين بوی نامطبوع، ترمزهاى مكرر و شديد است. در اثر ترمزهاى مكرر و شديد، لنت ها در اثر سايش با ديسک، داغ شده و در نتيجه چسبندگى خود را از دست مى دهند، از اين رو عمل ترمزگيرى به درستى انجام نمى شود؛ حتى ممكن است خودرو متوقف نشود. پس در مسيرهاى سرازيرى بهتر است با دنده سنگين حركت كنيد تا مجبور به استفاده از ترمزهای مكرر نشويد.

      سفت شدن پدال ترمز (اصطلاحا چوب شدن)

      وجود چنين حالتى در زمان فشردن پدال ترمز مى تواند ناشى از كم بودن مقدار خلاء موتور، خرابی بوستر ترمز و يا نشتى شيلنگ مكش باشد. معمولا خرابى در سوپاپ خلاء باعث نشتى در مكش ايجاد شده توسط موتور مى شود و احساس سفت شدن پدال ترمز، كه به آن اصطلاحا چوب شدن گفته مى شود، رخ مى دهد.

      براى بررسى عملكرد سوپاپ خلاء، بايد موتور را روشن كرده و بگذاريم چند دقيقه اى كار كند و مكش درون بوستر به وجود آيد. سپس موتور را خاموش كرده و بعد از چند دقيقه پدال را فشار مى دهيم تا ببينيم آيا هنوز خلاء درون بوستر باقى مانده يا خير. اگر پدال از همان اولين فشار سفت باشد، يعنى بايد نسبت به تعويض سوپاپ مكش اقدام نمود.

      براى تست بوستر ترمز نيز بايد وقتى موتور را خاموش كرده ايم، چند بار پدال ترمز را فشار داده تا خلاء بوستر از بين برود و پدال سفت شود، سپس در حالی كه ترمز را فشار داده ايم موتور را روشن كرده و اگر بوستر سالم باشد بايد پدال ترمز نرم شده و پايين برود. ولى اگر پدال همچنان سفت بود، در صورت سالم بودن مسيرهاى ارتباطى به بوستر، بايد بوستر تعويض شود.

      كم بودن سطح روغن ترمز در مخزن

      در مرحله اول اين حالت مى تواند به دليل كم شدن ضخامت لنت ترمز باشد كه با كم شدن سطح روغن درون مخزن نيز پايين تر مى آيد. ابتدا بهتر است لنت ها بررسی شوند؛ در صورتى كه لنت ها دارای ضخامت كافى هستند، احتمال نشتى در سيستم ترمز وجود دارد و بايد همه قسمت ها اعم از مجموعه نگه دارنده پيستون هاى ترمز روى ديسک، لوله ها و شيلنگ هاى ارتباطى و سيلندر اصلى ترمز چک شوند و قطعه معيوب تعويض شود.

      در صورت وجود نشتى در سيستم از حركت وسيله نقليه جلوگيرى كنيد. كم بودن سطح روغن ترمز معمولا توسط چراغى در پشت آمپر (عموما روش نشدن چراغ ترمز دستى) به راننده اطلاع داده مى شود. اين چراغ دستور خود را از سنسوركنترل كننده سطح روغن در مخزن مى گيرد.

      صداى سايش آهن به آهن و خراشيده شدن از ترمزها

      شنيدن چنين صدايى در هنگام ترمزگيرى، به معناى آن است كه لنت هاى ترمز در حال تمام شدن هستند و دو صفحه فلزى به يكديگر برخورد مى كنند. بهتر است هر چه سريعتر نسبت به تعويض لنت ها اقدام شود چون در صورت عدم تعويض فواصل ترمزگيرى طولانى تر شده و همچنين قسمت آهنى لنتى كه به اتمام رسيده، روى سطح ديسک خراش ايجاد مى كند كه باعث صدمه ديدن ديسک شده و هزينه اى اضافى را براى صاحب خودرو به همراه دارد و ديسک معيوب بايد تعويض گردد.

      پايين بودن پدال ترمز

      در خودرو هايى كه داراى سيستم ترمز كاسه اى براى چرخ هاى عقب هستند، اگر كفشک هاى ترمز زنگ زده و يا به صورت نامنظم سايش داشته باشند، باعث اين ايراد می شوند و ترمز در نقطه اى پايين تر از حالت معمول فعال مى شود. تنظيم كفشک ها به صورت موقتى مى تواند اين مشكل را حل كند ولى براى رفع كامل مشكل، بهتر است كفشک ها تميز و يا تعويض شوند. دليل دوم هم می تواند وجود نشتى در سيستم ترمز باشد كه بايد تمامى سيستم از نظر نشتى بازبينى و در صورت لزوم تعمير شود.

      سوت كشيدن ترمز در زمان ترمزگيرى

      صداى سوت در زمان ترمزگيرى مى تواند علل مختلفى داشته باشد مثلا مى تواند ناشى از لرزش بين لنت هاى ترمز و گيره نگهدارنده پيستون ها و يا تماس بين لنت ها با خود ديسک باشد. لنت هاى ترمز آزبستى در مقايسه با غير آزبستى ها و سراميكى ها صداى بيشترى توليد مى كنند.

      البته معمولا با تعويض لنت هاى قديمى با جديد مشكل حل مى شود. لنت هاى سراميكى از كم صداترين لنت ها در ميان انواع لنت هاى ترمز هستند. در برخى مواقع نيز ديسک كمى لبه دار شده و باعث ايجاد صدا در زمان ترمزگيرى مى شود.

      لرزش فرمان و اتاق به هنگام ترمزگيرى

      اين مشكل زمانى رخ مى دهد كه ديسک هاى ترمز تاب داشته و ديگر سطح آن ها صاف نباشد. از علل تاب برداشتن ديسک ها مى توان به سرد و گرم شدن ناگهانى آن ها، ترمزهای پياپی و همچنين غير يكنواخت بودن سايش در سطح ديسک ها اشاره نمود.
      منظور از سرد و گرم شدن ديسک ها اين است كه به عنوان مثال به دليل ترمزگيرى، سطح ديسک گرم شده و در اين هنگام به صورت ناگهانى آب به سطح آن ها پاشيده و باعث تاب برداشتن سطح ديسک مى شود كه در صورت نياز می بايد نسبت به تعويض اقدام نمود.

      انحراف خودرو به يک سمت هنگام ترمزگيرى

      اگر چنين حالتى در خودرو مشاهده شود، نشان دهنده اين است كه نيروى يكسانى از ترمز به چرخ ها منتقل نمى شود و اين بدان معناست كه ترمز يكى از چرخ ها عملكرد درستى ندارد. در اين حالت خودرو به سمتى كه ترمز قويترى دارد منحرف مى شود. اين مشكل مى تواند ناشى از چرب بودن سطح لنت و ديسک ترمز به دليل ريختن روغن ترمز، گريس و ... بر روى آن، معيوب بودن پيستون ترمز و يا مشكل در انتقال روغن به يكى از كاليپرها باشد.

      ضمناً اگر از لنت هايى با انواع مختلف در هر چرخ استفاده شود به دليل متفاوت بودن جنس لنت و توان ترمزگيرى متفاوت هر كدام از لنت ها نيز اين مشكل بروز مى كند. پس بايد لنت هاى استفاده شده در دو طرف يكسان باشد.

      كورس حركتى زياد پدال ترمز

      اگر در خودرو هاى با سيستم ترمز عقب كاسه اى، كفشک ها تنظيم نباشند، يا لنت ها فرسوده و يا در سيستم، حباب وجود داشته باشد اين حالت رخ مى دهد. وجود چنين حالتى در سيستم خطرناک است زيرا براى به كار بردن حداكثر نيروى ترمز، پدال بايد كورس بيشترى طى كند. در نتيجه زمانى كه ترمزگيرى به ميزان لازم برسد، توليد حباب ها افزايش يافته و مى تواند منجر به بروز حادثه شود.

      درگير بودن دايمى لنت ترمز با سطح ديسک ترمز

      اگر لنت ها به صورت دايمى مقدارى با ديسک ها درگير باشند باعث رفتار نامناسب فرمان، داغ شدن لنت ها، افزايش مصرف سوخت و فرسودگى بيش از حد لنت و ديسک ها و حتى از كار افتادن سيستم ترمز مى شود. اگر لوازم پيستون های ترمز خراب و يا در نوع كاسه اى فنر كفشک ها شكسته شوند، لنت و يا كفشک بيش از حد به ديسک و كاسه چرخ نزديک شده و با آن درگير مى شود.

      برچسب ها
      منابع
      نویسنده
      فرهنگ نصیری
      فرهنگ نصیری

      فرهنگ در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده و در تیم تولید محتوا فعالیت می کند. زمان آزادش را صرف یادگیری مطالب آموزشی در زمینه استراتژی محتوا و بازاریابی آنلاین می کند.
      مجموع پست ها: 281 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 1
      مطالب مرتبط
      سایر آموزش های اتومبیل
      پرسش و پاسخ
      ۰ پاسخ
      ۰ امتیاز
      اضافه کردن آفتامات استارت
      آشنایی با آفتامات (رله) چراغ های بزرگ و اتوماتیک راهنمای خودرو
      ۰ پاسخ
      ۰ امتیاز
      کمک در مورد اتومات استارت
      آموزش باز کردن، بستن و تعمیر استارت خودروی پراید
      ۰ پاسخ
      ۱ امتیاز
      ۰ پاسخ
      ۲ امتیاز
      سوالتان را بپرسید
      محصولات آموزشی
      فروشگاه