پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
دانستنی های فنی سیستم کلاچ خودرو
دانستنی های فنی سیستم کلاچ خودرو

دانستنی های فنی سیستم کلاچ خودرو

تبلیغات
دانستنی های فنی سیستم کلاچ خودرو
سيستم كلاچ به عنوان يكى از مهمترين مجموعه ها در خودرو مطرح است و عملكرد صحيح آن، تاثير مستقيم در كاركرد خودرو دارد. در صورت بروز اشكال در اين سيستم حتى به شكل جزيى راندمان خودرو با مشكل مواجه خواهد شد. كلاچ بخشی از سيستم انتقال نيرو بوده كه عملكرد آن قطع و وصل نيروی انتقالی از موتور به جعبه دنده است. با كلاچ كردن می توان ارتباط بين موتور و جعبه دنده را براى مدت كوتاهى قطع و پس از رها كردن كلاچ، دوباره آن را برقرار نمود.

در خودرو هاى مدرن امروزى، دستگاه كلاچ بايد دارای ويژگى هاى زير باشد:

  • امكان انتقال قدرت مطمئن را فراهم آورد.
  • حركت بدون لرزش وسيله نقليه را امكان پذير نمايد.
  • در مقابل تغييرات دور موتور، دوام كافى داشته باشد.
  • حتی الامكان سبک بوده و به راحتى به كار بيفتد.
  • در وسايل نقليه سنگين، قادر به انتقال گشتاورهاى زياد بوده و دوام و استحكام كافى داشته باشد.

دانستنی های فنی سیستم کلاچ خودرو

وضعيت كلاچ در حالت نيم كلاچ

در حالت نيم كلاچ كردن، صفحه كلاچ در وضعيت نيمه آزاد، مابين فلايويل و صفحه فشارى ديسک قرار مى گيرد تا بتواند بدون وارد آوردن فشار زياد به موتور، گشتاور پيچشى زيادى را منتقل كند. در صورتى كه چرخ ها به گشتاور بالايى براى حركت نياز داشته باشند و موتور جوابگوى آن نباشد، باز هم بكس و باد كردن لنت ها سبب قطع ارتباط ناقص شده و از خاموش شدن موتور جلوگيرى مى نمايد. اين وضعيت را هنگام شروع به حرکت كردن خودرو نيز مى توان مشاهده كرد.

دانستنی های فنی سیستم کلاچ خودرو

طراحى و ساخت قطعات سيستم كلاچ براى حصول اطمينان از وجود مقدار لازم نيروى گيرش و جدايش مورد نياز عملكرد سيستم و نيز پايايى آن انجام مى گيرد، به همين دليل توجه ويژه به پارامترهاى ابعادى و عملكردى قطعات كليدى سيستم، از اهميت ويژه اى برخوردار است تا بتواند ارتباط مناسبى بين موتور و جعبه دنده پديد آورد.

در ادامه به شرح مختصری از علل خرابی و موارد قابل حل توسط كارشناسان اشاره می شود:

عدم كشش خودرو

  • علايم: چرب و روغنى بودن سطح صفحه ديسک و صفحه كلاچ.
  • علت: نشتی روغن و يا گريس كاری نامناسب.
  • روش رفع ايراد: تعويض كيت كامل كلاچ و رفع منشاء روغن ريزی و يا گريس.

اتمام لنت كلاچ

كنترل پله فلايويل (برای خودرو پژو 405 بين 4 و 6 ميليمتر است).
روش رفع ايراد: تعويض فلايويل و در صورت وجود آثار درگيری غير يكنواخت (پله ای) بر روی ديسک و صفحه، تعويض كيت كامل انجام پذيرد.

لرزش كلاچ در شروع حركت

علايم: تخت شدن فنرهای بالشتكی مابين دو لنت صفحه كلاچ (كنترل چشمی).
نحوه رفع ايراد: تعويض صفحه كلاچ.

پايين بودن نيروی فشاری ديسک

نحوه رفع ايراد: تعويض ديسک كلاچ.

تابيدگی صفحه

(برای صفحات غير پری دمپر) با اثر درگيری غير يكنواخت بر روی ديسک و صفحه.
نحوه رفع ايراد: تعويض قطعات معيوب.

لرزش و يا سرخوردن (بکس و باد) كلاچ در شروع حركت

  • علايم: مشاهده گريس ذوب شده و چرب بودن در سطح تماس صفحه كلاچ با ديسک
  • علت: استفاده گريس بيش از حد و يا نامناسب بر روی قيفی، هزارخاری و يا كائوچويی و بلبرينگ و روغن ريزی از كاسه نمد های ته ميل لنگ و يا گيربكس.
  • روش رفع ايراد: تميزكاری سطوح گريس كاری و گريس كاری مجدد و يا تعويض كاسه نمد.
    منشاء روغن ريزی - تعويض كيت كامل كلاچ.

صدای غير عادی

  • علايم (1): صدای درجا (لق لق) كه به علت خلاصی های صفحه بوده.
    روش رفع ايراد: تعويض صفحه.
  • علايم (2): صدای اضافی كه با فشردن كلاچ افزايش می يابد.
  • روش رفع ايراد: تعويض بلبرينگ كلاچ.

حركت پله ای پدال كلاچ

  • علايم (1): عدم سايش و وجود گرد و غبار بر روی اجزای داخلی كلاچ و مكانيزم تعويض دنده.
  • روش رفع ايراد: نقاط مورد نياز گریس كاری شود.
  • علايم (2): درگيری يک طرفه بلبرينگ با قيفی و دوپهن شدن.
  • روش رفع ايراد: بلبرينگ بايد تعويض گردد.
  • علايم (3): ساييدگی قيفی اين قطعه.
  • روش رفع ايراد: تعويض قطعه و كنترل نهايی محل قرارگيری بلبرينگ پس از تعويض قطعات.

لرزش پدال كلاچ در كاركرد درجا

  • علايم (1): هم راستا نبودن شاخک های خورشيدی.
  • روش رفع ايراد: تعويض ديسک و در صورت لزوم بلبرينگ.
  • علايم (2): كنترل لقی اهرم دو شاخه كلاچ.
  • علايم (3): خوردگی شاخک های خورشيدی در صورت عدم مشاهده آثار سوختگی در سطح ديسک و صفحه.
  • علايم (4): خوردگی شاخک های خورشيدی با اثر سوختگی.
  • روش رفع ايراد: تعويض كيت كلاچ كامل.

سفتی پدال كلاچ

  • علايم (1): اتمام لنت.
  • روش رفع ايراد: در صورت عدم وجود آثار سوختگی صفحه كلاچ تعويض شود.
  • علايم (2): درگيری يک طرفه بلبرينگ با قيفی در صورت دو پهن شدن و خوردگی دندانه های داخلی و شكستگی.

قطر داخلی

  • روش رفع ايراد: تعويض بلبرينگ انجام شود و در صورت خراشيدگی قيفی اين قطعه نيز تعويض شود. نیروی ماکزیمم و RELEASE LOAD دیسک کلاچ بالاتر از حد مجاز باشد. این پارامتر در انبار داغی اندازه گیری می شود.
    مسير كابل كلاچ بر روی خودرو كنترل شود (به ويژه خودروی روآ).
  • نحوه رفع ايراد: تعويض قطعات معيوب. كنترل اهرم بندی كلاچ - كابل کلاچ و گريس كاری محل های مربوط انجام شود.
تبلیغات
برچسب ها
منابع
نویسنده
فرهنگ نصیری
فرهنگ نصیری

فرهنگ در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده و در تیم تولید محتوا فعالیت می کند. زمان آزادش را صرف یادگیری مطالب آموزشی در زمینه استراتژی محتوا و بازاریابی آنلاین می کند.
مجموع پست ها: 281 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 1
مطالب مرتبط
تبلیغات
سایر آموزش های اتومبیل
پرسش و پاسخ
۰ پاسخ
۰ امتیاز
اضافه کردن آفتامات استارت
آشنایی با آفتامات (رله) چراغ های بزرگ و اتوماتیک راهنمای خودرو
۰ پاسخ
۰ امتیاز
کمک در مورد اتومات استارت
آموزش باز کردن، بستن و تعمیر استارت خودروی پراید
۰ پاسخ
۱ امتیاز
۰ پاسخ
۲ امتیاز
سوالتان را بپرسید
تبلیغات
محصولات آموزشی
فروشگاه