پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
دانستنی های فنی ضد یخ، ضد جوش و ضد زنگ خودرو
دانستنی های فنی ضد یخ، ضد جوش و ضد زنگ خودرو

دانستنی های فنی ضد یخ، ضد جوش و ضد زنگ خودرو

ابزارآلات و قطعات
ضدیخ ضدیخ
مایع خنک کننده موتور مایعی با پایه آب است که در سیستم خنک کننده برخی موتورها جریان دارد. در گذشته بیشتر از آب خالص برای انتقال حرارت داخلی موتور به رادیاتو...
مشاهده
تبلیغات
دانستنی های فنی ضد یخ، ضد جوش و ضد زنگ خودرو
اكثر سيستم های خنک كننده خودرو ها دارای يک سيال هستند كه با گردش در اطراف موتور، بخش اعظم گرمای ايجاد شده را جذب و به بيرون منتقل می سازند. اين سيال، مخلوطی از آب و ماده ضديخ با فرمول شيميايی خاص است كه علاوه بر پايین آوردن دمای انجماد سيال، موجب افزايش نقطه جوش و نيز جلوگيری از خوردگی و زنگ زدگی می شود. لذا برخی از سازندگان، محصول خود را «ضد یخ، ضد جوش، ضد زنگ» می نامند

خواص مايع سيستم خنک كننده موتور

  • اين مايع بايد قادر به پايين آوردن نقطه انجماد آب تا حداقل دمای ممكن در فصل زمستان باشد.
  • از نظر شيميايی و كاركرد در دمای پايين، پايداری كامل داشته باشد (تجزيه و ته نشين نشود).
  • از نقطه جوش بالايی برخوردار بوده و در دماهای بالا، تجزيه نشود.
  • بر روی قطعات موتور، لوله های ارتباطی، شيلنگ های رادياتور و ساير قطعات اثر نامطلوب نداشته باشد.
  • از خاصيت انتقال حرارت مناسب برخوردار و دارای كمترين اثرات سمی باشد.
  • آتش زا نبوده و ضريب انبساط پايين داشته باشد.
  • بيشترين حفاظت را از خوردگی فلزات سيستم خنک كننده داشته و بر روی رنگ بدنه خودرو اثر نامطلوب نداشته باشد.

دانستنی های فنی ضد یخ، ضد جوش و ضد زنگ خودرو

نكات مهم در هنگام استفاده از مايع خنک كننده موتور

  1. عمر مفيد مايع خنک كننده بستگی به نوع ضد يخ دارد. زمان مناسب تعويض مطابق اطلاعات مندرج در دفترچه راهنمای مشتری خودرو، توصيه می شود.
  2. رنگ ضد يخ با كيفيت آن مرتبط نيست و سازندگان برای مشخص كردن محصولات خود از رنگ های گوناگونی استفاده می نمايند.
  3. هم رنگ بودن ضد يخ ها دليلی بر كيفيت يكسان آن ها نيست، بنابراين از مخلوط كردن آن ها بايد اجتناب كرد.
  4. در مورد نسبت صحيح رقيق سازی نيز بايد به دستورالعمل سازندگان توجه كرد. اگر غلظت ضد يخ بيش از مقدار توصيه شده باشد، امكان خرابی واتر پمپ و افزايش خوردگی وجود دارد. همچنين اگر غلظت ضد يخ كمتر از حد توصيه شده باشد، موجب افزايش نقطه انجماد و يخ زدن آن در مجاری سيستم رادياتور می شود.
  5. كيفيت آب استفاده شده در رقيق سازی ضد يخ، مهم است و حتی المقدور بايد از آب با املاح كم استفاده كرد.
  6. ضد يخ ها معمولا كف توليد نمی كنند. مشاهده كف می تواند به علت وارد شدن هوا به سيستم خنک كننده موتور باشد. در اين صورت بايد رادياتور را كاملاً تخليه كرده و تمامی لوله های رابط، واشرها، بست ها و ترموستات را بررسی و نسبت به تعمير قطعات معيوب اقدام كرد.
  7. پيش از افزودن ضد يخ در سيستم خنک كننده بايد از سلامت و كارايی قسمت های مختلف سيستم خنک كاری مانند ترموستات، پمپ آب، شيلنگ ها و درب رادياتور مطمئن شد. با باز كردن بست اتصال خروجی از ترموستات و شيلنگ لاستيكی بايد تمام مسير گردش ضد يخ، با آب يا محلول های ويژه تميز شود و بدنه بيرونی رادياتور نيز به وسيله برس پلاستيكی نرم و با محلول آب و صابون شست و شو داده تا عبور هوا از ميان پره های رادياتور بهتر انجام شود.
  8. با توجه به اين كه اين محلول ها درجه جوش مايع خنک كننده موتور را نيز بالا می برند، لذا از تخليه و جايگزينی با آب معمولی در فصول گرم سال، جداً خودداری نماييد.

با توجه به آسيب پذير بودن موتور خودرو نسبت به سرما، پيشنهاد می گردد از مايع خنک كننده با كيفيت كه در فروشگاه های مجاز عرضه می شود، استفاده نماييد.

دانستنی های فنی ضد یخ، ضد جوش و ضد زنگ خودرو

تبلیغات
برچسب ها
منابع
نویسنده
فرهنگ نصیری
فرهنگ نصیری

فرهنگ در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده و در تیم تولید محتوا فعالیت می کند. زمان آزادش را صرف یادگیری مطالب آموزشی در زمینه استراتژی محتوا و بازاریابی آنلاین می کند.
مجموع پست ها: 281 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 1
مطالب مرتبط
تبلیغات
سایر آموزش های اتومبیل
پرسش و پاسخ
۰ پاسخ
۰ امتیاز
اضافه کردن آفتامات استارت
آشنایی با آفتامات (رله) چراغ های بزرگ و اتوماتیک راهنمای خودرو
۰ پاسخ
۰ امتیاز
کمک در مورد اتومات استارت
آموزش باز کردن، بستن و تعمیر استارت خودروی پراید
۰ پاسخ
۱ امتیاز
۰ پاسخ
۲ امتیاز
سوالتان را بپرسید
تبلیغات
محصولات آموزشی
فروشگاه