پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
دانستنی های فنی کاتالیست و تاثیر آن بر آلایندگی خودرو
دانستنی های فنی کاتالیست و تاثیر آن بر آلایندگی خودرو

دانستنی های فنی کاتالیست و تاثیر آن بر آلایندگی خودرو

ابزارآلات و قطعات
سنسور اکسیژن سنسور اکسیژن
سنسور اکسیژن یا سنسور لامبدا یک قطعه الکترونیکی است که نسبت اکسیژن موجود در یک گاز یا مایع را اندازه‌گیری می‌کند. این نسبت به نام نسبت لامبدا خوانده می‌شود...
مشاهده
اگزوز اگزوز
اگزوز قطعه‌ای در خودرو و دیگر وسایل نقلیه است که دود حاصل از واکنش شیمیایی را که در سیلندر ایجاد می‌شود به خارج از خودرو انتقال می‌دهد. این تعریف اگرچه بیا...
مشاهده
مبدل کاتالیست مبدل کاتالیست
کاتالیست تا ۹۰٪ گازهای سمی را بی‌اثر می‌کند به‌گونه‌ای که هیدروکربن‌های نسوخته که از موتور خارج می‌شوند را به آب و دی اکسید کربن تبدیل می‌کند. علاوه بر این...
مشاهده
تبلیغات
دانستنی های فنی کاتالیست و تاثیر آن بر آلایندگی خودرو
آشنایی اجمالی با مبدل کاتالیستی، که با قرار گرفتن در اگزوز و تبدیل گازهای پر خطر حاصل از احتراق بنزین در سیلندرها به گازهای کم خطر، از آلایندگی خودروها می کاهند.

آشنایى اجمالى با کاتالیست (مبدل کاتالیتیکی)

دانستنی های فنی کاتالیست و تاثیر آن بر آلایندگی خودرو

امروزه میلیون ها خودرو در سرتاسر جهان در حال تردد می باشند که هر کدام یک منبع آلودگى محسوب مى شود. این مسئله خصوصا در شهرهاى بزرگ به یک معضل لاینحل تبدیل شده و خودرو سازان از سال ها پیش در جستجوى راه حلى براى کنترل آلایندگى خودروها بوده اند. مونوکسید کربن (CO)، اکسید هاى نیتروژن (NOx) و هیدروکربن ها (HC) از آلاینده هاى اصلى خودرو مى باشند که هر کدام به نوبه خود تأثیرات مخربى روى محیط زیست دارند.

از دیگر عوارض این گازها سرطان خون و آسیب به سیستم تنفسى انسان مى باشد. CO گازى بى بو، بى رنگ، سمى و خطرناک است. NOx از عوامل بارش باران هاى اسیدى است که می تواند عوارض پوستى شدیدى براى انسان به همراه داشته باشد.

HC نیز از تبخیر سوخت باقى مانده از احتراق ناقص به وجود مى آید و در هوا معلق مى شود. یکى از راه هاى ابداع شده جهت کنترل آلایندگى خودرو استفاده از کاتالیست (مبدل کاتالیتیکى) در مسیر دود خروجى اگزوز مى باشد. کاتالیست ها با انجام واکنش هاى شیمیایى گازهاى سمى و آلاینده را به دى اکسید کربن و بخار آب تبدیل مى کنند. اگر کاتالیست فقط در جهت کاهش میزان HC و CO عمل کند، دوراهه و اگر NOx را نیز مورد پالایش قرار دهد سه راهه (TWC) خوانده مى شود.

دانستنی های فنی کاتالیست و تاثیر آن بر آلایندگی خودرو

اکثر خودروهاى مدرن امروزى به (TWC) مجهز مى باشند. در یک کاتالیست سه راهه از یک کاتالیست کاهنده و یک کاتالیست اکساینده استفاده مى شود. در اولین مرحله پالایش، کاتالیست کاهنده با استفاده از پلاتین و رودیوم اکسید هاى نیتروژن را کاهش مى دهد و در مرحله دوم کاتالیست اکساینده هیدروکربن هاى نسوخته و مونوکسید کربن را در دماى بالا و در مجاورت پلاتین و پالادیوم مى سوزاند.

جهت اندازه گیری و کنترل میزان آلایندگی خودرو از سنسور اکسیژن (لامبدا) استفاده می شود که می تواند میزان گازهای آلاینده تولید شده توسط موتور را قبل از کاتالیست اندازه گیری و به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) اطلاع رسانی کند. این واحد در صورت تشخیص افزایش آلایندگی موتور، با تغییر در پارامترهای تحت کنترل خود از جمله نسبت هوا به سوخت اقدام به اصلاح وضع موجود می کند.

در برخی از خودروهای جدید از سنسور اکسیژن دیگری بعد از کاتالیست استفاده می شود که با مقایسه اطلاعات ارسالی این سنسور و سنسور اکسیژن اول می توان به میزان اثر بخشی کاتالیست در پالایش آلایندگی موتور پی برده و در صورت بروز عیب در عملکرد مجموعه کاتالیست، هشدار لازم جهت رفع عیب یا تعویض کاتالیست از سوی واحد کنترل الکترونیک به مالک داده می شود.

دانستنی های فنی کاتالیست و تاثیر آن بر آلایندگی خودرو

در استفاده از خودروهای مجهز به کاتالیست موارد زیر را رعایت فرمایید:

  • از بنزین بدون سرب استفاده کنید. چرا که رسوبات سرب باعث آسیب به فلزات گران قیمت کاتالیست و گرفتگی آن می شود.
  • سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی خودرو را همواره در شرایط استاندارد و توصیه شده کارخانه سازنده نگه دارید.
  • از اضافه نمودن مکمل های بنزین به جز در موارد توصیه کارخانه سازنده خودرو خودداری فرمایید.
  • در لحظه خاموش کردن خودرو گاز ندهید.
  • از آنجا که کاتالیست در دمای بالا کار می کند بعد از رانندگی طولانی مدت، از توقف روی علفزار خشک و بلند و یا دیگر مواد آتشگیر خوددارى کنید.
  • گاهاً از کاتالیست خودروهاى نو بوی گوگرد مانندی (شبیه به بوى تخم مرغ گندیده) متصاعد می شود که بعد از طی چند صد کیلومتر یا بیشتر به تدریج مرتفع می گردد.
  • پیاده کردن کاتالیست به بهانه افزایش قدرت و شتاب خودرو، کارى غیر فنى و غیر اخلاقى است.
  • از روشن کردن خودرو به وسیله هل دادن خودداری نمایید.
تبلیغات
برچسب ها
منابع
نویسنده
امیرحسین رضازاده
امیرحسین رضازاده عضو تیم استپ هلپ

علاقه مند به برنامه نویسی و خودرو
مجموع پست ها: 223 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 0
مطالب مرتبط
تبلیغات
سایر آموزش های اتومبیل
پرسش و پاسخ
۰ پاسخ
۰ امتیاز
اضافه کردن آفتامات استارت
آشنایی با آفتامات (رله) چراغ های بزرگ و اتوماتیک راهنمای خودرو
۰ پاسخ
۰ امتیاز
کمک در مورد اتومات استارت
آموزش باز کردن، بستن و تعمیر استارت خودروی پراید
۰ پاسخ
۱ امتیاز
۰ پاسخ
۲ امتیاز
سوالتان را بپرسید
تبلیغات
محصولات آموزشی
فروشگاه