پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
دانستنی های فنی کمک فنر خودرو
دانستنی های فنی کمک فنر خودرو

دانستنی های فنی کمک فنر خودرو

ابزارآلات و قطعات
گلگیر گلگیر
گلگیر بخشی از بدنه یک خودرو، موتورسیکلت یا هر وسیله نقلیه دیگر است که بر دُور چرخ‌های آن وسیله قرار دارد. هدف از ایجاد این وسیله جلوگیری از پرتاب شدن شن و ...
مشاهده
جک جک
جک یک ابزار مکانیکی است که برای به کارگیری نیروی زیاد یا بلند کردن اجسام سنگین به کار می‌رود. جک معمولا از رزوه یا سیلندر هیدرولیک برای اعمال نیروی خطی است...
مشاهده
کاسه نمد کاسه نمد
کاسه‌نَمَد (Radial shaft seal) نوعی درزگیر می‌باشد که برای درزبندی شفت دوار و پوسته حاوی سیال استفاده می‌گردد تا از نشت سیال به بیرون از پوسته جلوگیری نمای...
مشاهده
کمک فنر کمک فنر
کمک‌فنر (Shock absorber) وسیله مکانیکی است که در نزدیکی هر چرخ نصب می شود تا نوسانات فنرها را کنترل یا میرا کند. یک سر کمک‌فنر به اتاق یا شاسی خودرو متصل م...
مشاهده
تبلیغات
دانستنی های فنی کمک فنر خودرو
کمک فنر مجموعه کامل و یکپارچه ای است که پس از خراب شدن باید با کمک فنر نو تعویض گردد. هرگز از کمک فنرهای تعمیری که از نظر طول باز و بسته شدن، کاسه نمد و روغن مصرفی غیر استاندارد می باشند استفاده نکنید.

کمک فنر

کمک فنر جزئی از سیستم تعلیق خودرو است که به صورت اتصالی قابل ارتجاع بین اکسل و بدنه خودرو قرار گرفته تا ایمنی و راحتی سرنشینان را از طریق حفظ تماس دایم چرخ ها با جاده و کاهش اثر نیروهای ضربه ای ناشی از ناهمواری ها میسر سازد.

کمک فنرها برای برخورداری از کارایی لازم، از یک سو می بایستی به حد کافی سفت بوده تا از نوسان هایی بدنه خودرو جلوگیری کنند و از سوی دیگر آن قدر انعطاف پذیر باشند که از انتقال ضربه به بدنه و سرنشینان جلوگیری نمایند. بنابراین خودرو سازان با استفاده از پیست های آزمایش و ایجاد شرایط مختلف عوامل بهینه سازی در طراحی کمک فنر را مشخص می نمایند تا علاوه بر ایمنی خودرو، راحتی سرنشینان را نیز فراهم کنند.

اینکه بگوییم کمک فنر چند سال یا چند کیلومتر کار می کند امکان پذیر نیست چرا که عمر کمک فنر بستگی به عوامل مختلفی از جمله وضعیت جاده، آب و هوای منطقه، مقدار و انواع آلاینده سطح جاده، عادت ها و شیوه های رانندگی، وزن خودرو و شرایط سیستم تعلیق و تایرها دارد.

دانستنی های فنی کمک فنر خودرو

تشخیص صدای کمک فنر

برای تشخیص و شناسایی صدای مربوط به کمک فنر ابتدا مسیر کوتاهی را با اتومبیل طی کرده سپس در حالت توقف آن را به شیوه زیر تست کنید:

پیچ سر کمک فنر را با دست نگه داشته و چندین بار اتومبیل را از ناحیه گلگیر به سمت پایین فشار داده و رها کنید اگر کمک فنر صدای مکانیکی یا خلاصی داشته باشد از طریق میله کمک فنر به زیر دست منتقل شده و قابل تشخیص می باشد.

دانستنی های فنی کمک فنر خودرو

جک زدن خودرو

با جک زدن و جدا شدن چرخ ها از زمین، کمک فنر را از محل نزدیک به اتصال گرفته و به جلو و عقب حرکت دهید. هیچ گونه لقی نباید وجود داشته باشد در غیر این صورت نسبت به محکم بودن نقاط اتصال و یا تعویض قطعه معیوب اقدام شود. (فعالیت فوق بایستی در محل نمایندگی مجاز توسط پرسنل آموزش دیده انجام پذیرد)

گلگیر خودرو

گلگیر خودرو را با تمام وزن خود به پایین فشار داده و رها کنید اگر خودرو به راحتی پایین رفت و در بازگشت بیش از دو بار نوسان کرد کمک فنر فرسوده بوده و باید عوض شود.

توجه: خودرویی که کمک فنرهای آن فرسوده است، هنگام تست جاده، بیش از اندازه بالا و پایین و چپ و راست می شود.

در صورت روغن زدگی اگر آثار روغن در کمک فنر کمی پایین تر از گردگیر (نیمه بالایی لوله بدنه) و در مدل های استرات فقط تا نشیمنگاه فنر مشاهده شود کمک فنر هنوز سالم است و نیازی به تعویض ندارد.

در صورتی که روغن ریزی گسترش یافته و نیمه پایینی لوله بدنه کمک فنر را نیز آلوده نماید و در مدل های استرات از نشیمنگاه فنر بگذرد منجر به ایجاد خلاصی در کمک فنر شده لذا تعویض آن خلاصی ضروری است.


روش های ديگر شناسایی كمک فنر معیوب

  • اگر در مواقع ترمزهای ناگهانی، سر خودرو و در موقع شتاب گیری عقب خودرو بیش از اندازه به جاده نزدیک شود کمک فنرها فرسوده است.
  • اگر در هنگام پیچیدن، بدنه خودرو بیش از حد به سمت خارج پیچ متمایل شود، کمک فنر فرسوده است. کمک فنرهای فرسوده خط ترمز اتومبیل را افزایش داده و امکان توقف به موقع را از راننده می گیرد.
  • لاستیک سایی غیر یکنواخت تایر که به صورت بشقابی شکل یا گل گل نمایان می گردد به دلیل عدم تماس مداوم چرخ با جاده بوده و نشانه خرابی کمک فنر می باشد.

دانستنی های فنی کمک فنر خودرو

اگر لاستیک سایی به صورت یکنواخت باشد علت آن به یکی از عوامل زیر مربوط می شود:

  1. عدم تنظیم زوایای چرخ ها.
  2. عدم تنظیم باد چرخ ها.
  3. فرسایش اجزاء و قطعات دیگر سیستم تعلیق.
  4. مناسب نبودن عادت ها و شیوه های رانندگی.

توجه داشته باشید که نه تنها کمک فنر خراب، باعث لاستیک سایی به صورت یکنواخت می شود بلکه عوامل موثر در بروز لاستیک سایی یکنواخت ( ردیف های 1 تا 4 ) باعث خرابی زود هنگام کمک فنر نیز می شوند.

نکته:

  • کمک فنر مجموعه کامل و یکپارچه ای است که پس از خراب شدن باید با کمک فنر نو تعویض گردد. هرگز از کمک فنرهای تعمیری که از نظر نیروی میرایی، طول باز و بسته شدن، کاسه نمد و روغن مصرفی غیر استاندارد می باشند استفاده نکنید.

  • در صورتی که یکی از کمک فنرها معیوب باشد تعویض کمک فنر سمت دیگر ضروری نیست مگر آنکه بیش از 40000 کیلومتر کار کرده باشد . پس از باز و بسته کردن جلوبندی یا تعویض کمک فنرهای جلو حتما خودرو را با دستگاه، تنظیم فرمان کنید.

تبلیغات
برچسب ها
منابع
نویسنده
امیرحسین رضازاده
امیرحسین رضازاده عضو تیم استپ هلپ

علاقه مند به برنامه نویسی و خودرو
مجموع پست ها: 223 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 0
مطالب مرتبط
تبلیغات
سایر آموزش های اتومبیل
پرسش و پاسخ
۰ پاسخ
۰ امتیاز
اضافه کردن آفتامات استارت
آشنایی با آفتامات (رله) چراغ های بزرگ و اتوماتیک راهنمای خودرو
۰ پاسخ
۰ امتیاز
کمک در مورد اتومات استارت
آموزش باز کردن، بستن و تعمیر استارت خودروی پراید
۰ پاسخ
۱ امتیاز
۰ پاسخ
۲ امتیاز
سوالتان را بپرسید
تبلیغات
محصولات آموزشی
فروشگاه