پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
درباره استفاده از ضدیخ چقدر اطلاعات دارید؟
درباره استفاده از ضدیخ چقدر اطلاعات دارید؟

درباره استفاده از ضدیخ چقدر اطلاعات دارید؟

تبلیغات
درباره استفاده از ضدیخ چقدر اطلاعات دارید؟
از سری مقالات اطلاعات پایه بخش خودرو این بار با مطلب درباره استفاده از ضدیخ چقدر اطلاعات دارید؟، با هم همراه می شویم تا با خواص، نحوه انتخاب، توصیه هایی درباره پر کردن و سرویس سیستم خنک کننده و نکات مهم در مورد ضدیخ خودرو آشنا شویم.

    خواص ضروری مایعات خنک کننده

    1. ضدیخ باید قادر به پایین آوردن نقطه انجماد آب تا حداقل دمای ممکن در زمستان باشد.
    2. از نظر شیمیایی و کارکرد، پایداری کافی داشته باشد.
    3. از نقطه جوش بالایی برخوردار باشد و در دمای بالا رسوب نکند.
    4. روی لاستیک مصرفی در سیستم تأثیر نامطلوب نداشته باشد.
    5. حرارت را به خوبی منتقل کرده و هیچ گونه اثر نامساعدی روی تبادل حرارتی در سیستم خنک کننده نداشته باشد.
    6. دارای کمتری اثر سمی باشد.
    7. آتش گیر نباشد.
    8. بوی نامطلوب نداشته باشد.
    9. دارای کف جزئی باشد.
    10. ضریب انبساط حرارتی پایین داشته باشد.
    11. در دما پایین گرانروی کم و قابل قبول داشته باشد.
    12. بیشترین حفاظت را از خوردگی فلزات مورد استفاده در سیستم خنک کننده داشته باشد.
    13. روی رنگ بدنه خودرو اثر نامطلوب نداشته باشد.

    لازم به ذکر است بر خلاف عقیده بعضی ها، با قرار دادن ضدیخ در فریزر نمی توان به مرغوبیت آن پی برد، از این طریق فقط خاصیت ممانعت از انجماد ضدیخ سنجیده می شود و وجود مواد افزودنی بازدارنده خوردگی در این روش سنجیده نمی شود، همچنین نمی توان دریافت که سیال اصلی ضدیخ از نوع گلیکول های مرغوب است یا از دی متیل متانول، که سمی و آتش گیر است. از آنجایی که ضدیخ خالص در ۵- تا ۱۸- منجمد می شود اگر ضدیخ خالص در فریزر قرار داده شود و در دمایی پایین تر از ۱۸- منجمد شود نشان دهنده مخلوط شدن آن با آب و نامرغوب بودن آن است. حال این سوال مطرح است که ضدیخ مناسب بر چه اساسی انتخاب می شود؟ بهترین معیار برای انتخاب ضدیخ خودرو یا موتور های متحرک توصیه سازنده موتور است. در غیر اینصورت باید با توجه به دارا بودن علامت استاندارد، ضدیخ مناسب را شناسایی و خریداری کرد پس از انتخاب و خرید ضدیخ مناسب چنانچه از نوع خالص باشد می توان آن را بر اساس جدول اختلاط مشخص شده بر روی برچسب ظرف (که یکی از الزامات نشانه گذاری این فرآورده می باشد) با آب دی یونیزه رقیق کرد. نمونه ای از جداول به شکل ذیل می باشد:

    نسبت آب به ضدیخ درصد ضدیخ در آب نقطه انجماد نقطه جوش
    ۱۰۰۰ ۱۰۰ ۱۸- ۱۷۰
    ۱ به ۱ ۵۰ ۳۴- ۱۰۸
    ۱ به ۲ ۳۳ ۱۴- ۱۰۵
    ۱ به ۳ ۲۵ ۱۰- ۱۰۳

    برخی از مصرف کنندگان تصور می کنند با افزودن مقدار ضدیخ می توان به نقطه انجماد پایین تری رسید این تصور کاملاً اشتباه است و غلظت های بیشتر از ۶۸ درصد حجمی ضدیخ در آب توصیه نمی شود زیرا در غلظت ۶۸ درصد حجمی (۶۸ درصد ضدیخ و ۳۲ درصد آب) مخلوط پایین ترین نقطه انجاد را خواهد داشت (۶۹- درجه سیلسیوس) و اگر غلظت ضدیخ از این مقدار بیشتر شود نقطه انجماد محلول بالاتر می رود و زودتر منجمد می شود این پدیده به عنوان نقطه اتکتیک شناخته می شود.

    انتخاب ضدیخ

    درباره استفاده از ضدیخ چقدر اطلاعات دارید؟

    مشابه هر ترکیب شیمیایی دیگر، ضدیخ از عناصر و مواد گوناگونی تشکیل یافته است که با گذشت زمان و محدودیت های زیست محیطی و قوانین وضع شده در این زمینه، روز به روز شرایط سخت تری برای تولیدکنندگان این ترکیب به وجود می آید. امروزه فرآورده (ضدیخ، ضدجوش) تولیدکنندگان معتبر، عاری از فلزات سنگینی همچون باریم و ترکیبات مضری از قبیل بوراکس می باشد که مصرف کنندگان در هنگام خرید بایستی به این نکات به دقت توجه داشته باشند. می توان گفت که نوع خنک کننده قابل استفاده بر اساس نوع نیازمندی سازندگان تجهیزات اصلی (OEMs) تعیین می شود. اغلب ضدیخ های موجود، پایه اتیلن گلیکول و پروپیلن گلیکول دارند و از این لحاظ طبقه بندی خاصی از نظر نوع ترکیبات وجود ندارد و تنها از نظر درصد ترکیبات، تفاوت هایی در انواع ضدیخ وجود دارد. ضدیخ مایعی است سمی و چون منواتیلن گلیکول به خودی خود بی رنگ و بی بو است، در طول فرآیند تولید به آن رنگ مخصوص اضافه می شود تا به این ترتیب ضدیخ از مایعات مشابه مانند آب، قابل تشخیص شود. منواتیلن گلیکول به دلیل دارا بودن OH در ساختمان خود به راحتی در آب حل می شود و بر اثر مرور زمان دو فازی نمی شود. منو اتیلن گلیکول به شدت خورنده است و در دمای بالا نزدیک سیلندر و حتی در داخل رادیاتور می تواند ایجاد خوردگی، سوراخ و پوسیدگی کند، به همین دلیل از مواد ضدخوردگی (Anti Oxidant) در آن استفاده می کنند تا در مقابل اکسید شدن فلزات مختلف موجود در طول مسیر جریان آب خنک کننده، مقاومت ایجاد کند. این مواد به طور کلی به دو دسته آلی و غیرآلی تقسیم می شوند. مواد آلی شامل آمین ها، آمیدها، بنزوات ها، مرکاپتان ها، تری آزول ها و مواد غیرآلی شامل بورات ها، نیترات ها، فسفات ها، سیلیکات ها و کربنات ها می باشند. این مواد بازدارنده مرغوبیت محصول تولید شده را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

    توصیه هایی در مورد پر کردن سیستم خنک کننده و سرویس ضروری آن

    1. قبل از تعویض و استفاده از محلول جدید ضدیخ، مسیر و مجاری سیستم خنک کننده، باید بازرسی و در صورت نیاز سرویس شود.
    2. هنگامی که موتور داغ است هرگز درپوش رادیاتور را بر ندارید زیرا سیستم خنک کننده تحت فشار است هنگامی که موتور سرد شد درپوش را با احتیاط به اندازه یک دور باز کنید چنانچه در این هنگام مایع خنک کننده سرریز شد بلافاصله درپوش را محکم کرده و پس از اینکه سیستم خنک کننده سردتر شد آن را باز کنید.
    3. قبل از استفاده از ضدیخ خالص به نسبت مساوی با آب دی یونیزه (آب با سختی پایین) مخلوط کرده و سپس اضافه کنید.
    4. بهترین نسبت اختلاط یک به یک است.
    5. وضعیت و مایع سطح مایع خنک کننده کنترل شود.
    6. آزمون فشار برای شناسایی نشت انجام گیرد. (هنگامی که موتور سرد است انجام شود)
    7. درپوش فشار و دهانه پرکننده رادیاتور بررسی شود.
    8. در صورتی که هنگام کار، موتور خیلی سرد و یا گرم می شود ترموستات بررسی و در صورت لزوم با ترموستات پیشنهاد شده توسط تولید کننده تعویض شود.
    9. استفاده از محلول ضدیخ مناسب و نصب ترموستات مناسب و سالم در تمام طول سال ضروری است.

    نکات مهم در مورد ضدیخ

    درباره استفاده از ضدیخ چقدر اطلاعات دارید؟

    1. رنگ ضد یخ ربطی به کیفیت آن ندارد.
    2. هم رنگ بودن ضدیخ ها دلیلی بر یکسان بودن کیفیت آن ها نیست و نباید به هم اضافه شوند.
    3. در مورد رقیق سازی باید به اطلاعات روی ظرف ضدیخ عمل نمود.
    4. آب مصرفی در ضدیخ باید دارای سختی بسیار پایینی (دی یونیزه) باشد.
    5. ضدیخ ها معمولاً کف تولید نمی کنند. (مشاهده کف می تواند به علت ورود هوا به سیستم مکش واتر پمپ باشد، در این صورت باید رادیاتور را کاملاً تخلیه کرده و تمامی لوله های رابط و واشر ها بررسی و نسبت به تعمیر قطعات معیوب اقدام کرد.)
    6. سطح سیال باید کنترل شود.

    معمولاً کار های زیر در اول هر بهار و پاییز باید انجام شود:

    1. غلظت ضدیخ، ضدجوش را کنترل کنید که از حداقل ضروری (متناسب با تغییرات دمای هوا) کمتر نباشد.
    2. اندازه و شرایط ضدیخ را بررسی نمایید. در صورت کثیف بودن یا داشتن مواد ناشی از زنگ زدن فلزات آن را عوض کنید.
    3. دستگاه را برای اطمینان از عدم وجود نشتی، تحت فشار (ترجیحاً وقتی ضدیخ سرد است) آزمایش کنید.
    4. درپوش و لوله متصل به درپوش رادیاتور را بازرسی کنید.
    5. لوله ها را بازبینی کرده و محل اتصال لوله ها را محکم کنید.
    6. تسمه پروانه ها را از لحاظ سالم بودن و کشش صحیح، کنترل کنید.
    7. در صورتی که دمای آب رادیاتور بیش از حد گرم یا سرد می شود، ترموستات را کنترل کنید.


    نکته

    • آب مصرفی جهت رقیق سازی مایع خنک کننده باید سختی کمی داشته تا رسوب نگیرد.
    • هر ۱۰۰۰ کیلومتر یا هفته ای یک بار باید سطح سیال خنک کننده بازدید شود.
    • زمان تعویض سیال خنک کننده در شرایط عادی معمولاً سالانه و یا پس از طی مسافت ۳۰۰۰۰ کیلومتر است، اما زمان های تعویض سیال در شرایط سخت رانندگی و بسته به شرایط، انجام می شود.
    • شرایط سخت عبارتند از: بکسل کردن، یدک کشیدن کمپ، استفاده از باربند در مسافت های طولانی، حرکت در جاده های نمک پاشیده شده، خاکی، غبارآلود، طی کردن مکرر مسافت های کوتاه (کمتر از ۸ کیلومتر در هر نوبت رانندگی)، طی کردن مسافت های طولانی با سرعت های یکنواخت و پایین و دوره طولانی عدم استفاده از خودرو.




    تبلیغات
    برچسب ها
    منابع
    نویسنده
    فرهنگ نصیری
    فرهنگ نصیری

    فرهنگ در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده و در تیم تولید محتوا فعالیت می کند. زمان آزادش را صرف یادگیری مطالب آموزشی در زمینه استراتژی محتوا و بازاریابی آنلاین می کند.
    مجموع پست ها: 281 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 1
    مطالب مرتبط
    تبلیغات
    سایر آموزش های اتومبیل
    پرسش و پاسخ
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    اضافه کردن آفتامات استارت
    آشنایی با آفتامات (رله) چراغ های بزرگ و اتوماتیک راهنمای خودرو
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    کمک در مورد اتومات استارت
    آموزش باز کردن، بستن و تعمیر استارت خودروی پراید
    ۰ پاسخ
    ۱ امتیاز
    ۰ پاسخ
    ۲ امتیاز
    سوالتان را بپرسید
    تبلیغات
    محصولات آموزشی
    فروشگاه