پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
آموزش تصویری باز و بسته کردن و تعمیر سر سیلندر خودرو
آموزش تصویری باز و بسته کردن و تعمیر سر سیلندر خودرو

آموزش تصویری باز و بسته کردن و تعمیر سر سیلندر خودرو

تبلیغات
آموزش تصویری باز و بسته کردن و تعمیر سر سیلندر خودرو
از سری آموزش های بخش تعمیر و نگهداری خودرو، این بار مرحله به مرحله با راهنمای تصویری باز و بست ه کردن و تعمیر سر سیلندر خودرو با هم همراه می شویم تا با نحوه عیب یابی، رفع عیب و پیاده و سوار کردن سرسیلندر آشنا شویم.

    ابزار های مورد نیاز : ابزار های عمومی آچار آلن بوکس ستاره ای اهرم "L" شکل چکش پلاستیکی


    نکات ایمنی

    • هیچ گاه سر سیلندر را در حالت داغ باز نکنید.
    • از آچار مناسب استفاده کنید تا به قطعات ضربه وارد نشود.
    • به اندازه ی واشر های زیر پیچ ها و ترتیب باز کردن آن ها دقت شود.



    برای باز کردن پیچ های سر سیلندر دو روش وجود دارد :

    روش ضربدری : در این روش پیچ ها مطابق تصویر زیر باز می شود.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    روش حلزونی: تصویر زیر روش حلزونی را نشان می دهد که امروزه در تعمیرات رایج تر است.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    دلیل انتخاب روش مناسب باز یا بستن سر سیلندر، جلوگیری از تاب برداشتن آن است. سر سیلندر را از موتوری که روی اتاق سوار است نیز می توان باز کرد ولی رعایت چند نکته الزامی است :

    • حتماً اجازه دهید موتور کاملاً سرد شود. در غیر این صورت، سر سیلندر تاب بر می دارد.
    • کابل منفی باتری را جدا نمائید مانند تصویر زیر.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    • آب خنک کاری موتور را تخلیه کنید .
    • کلیه اتصالات مربوط به سر سیلندر و متعلقات آن ( نظیر سیم حرارت سنج، کلیه اتصالات برقی، شلنگ های رابط سوخت رسانی، اگزوز و ....) را باز نمائید .
    • قطعاتی را که در معرض ضربه هستند ( مثل دلکو، کویل، وایرها و پمپ بنزین ) جداکنید .
    • تسمه تایم را باز کنید ( توجه به تایمینگ سوپاپ ها الزامی است ).
    • پیچ اتصال لوله ی گیج روغن به سر سیلندر را باز کنید.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    • توسط آچار به روش حلزونی پیچ های سر سیلندر را ابتدا شل و سپس باز کنید.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    برای باز کردن سر سیلندر موتوری که از روی خودرو پیاده شده است به روش زیر عمل کنید :

    مرحله ۱

    مطابق آنچه در سایر آموزش های موجود در سایت آمده است قطعات روی سر سیلندر را باز نمائید.

    مرحله ۲

    لوله ی گیج روغن را باز کنید.

    مرحله ۳

    پیچ های سر سیلندر را به روش حلزونی مطابق تصویر زیر باز نمائید.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    مرحله ۴

    با استفاده از دو عدد اهرم مخصوص مطابق تصویر زیر سر سیلندر را از بلوکه جدا نمائید.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    در صورتی که اهرم در اختیار ندارید، با وارد کردن چند ضربه چکش پلاستیکی، سر سیلندر را از محل خود جدا کنید مانند تصویر زیر.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    مرحله ۵

    پس از باز کردن سر سیلندر آن را روی میز، در محلی عاری از گرد و غبار و کاملاً صاف، قرار دهید تا آسیبی به آن وارد نشود .

    نکته پیچ روی محفظه ی واتر پمپ دارای یک بوش است، که هنگام بستن پیچ آن را فراموش نکنید.

    مرحله ۶

    واشر سر سیلندر را از روی بلوکه بردارید.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    مرحله ۷

    مجموعه بوش های سیلندر را به وسیله ی بوش بند روی بلوکه مهار نمائید تا در جای خود تکان نخورند.

    تعمیر سر سیلندر خودرو


    عیوب و قطعات تفکیک شده سر سیلندر و رفع عیب



    سر سیلندر و قطعات آن در معرض تنش های حرارتی زیادی قرار می گیرند. بنابراین، امکان تغییر شکل و ترک خوردن آن ها وجود دارد.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    این عیب ها به تخریب واشر های آب بندی و بروز نشتی در قطعات می انجامد و در نتیجه روی کارکرد موتور تاثیر منفی می گذارد. حتی وجود برخی عیوب در سر سیلندر از روشن شدن موتور جلوگیری می کند یا ممکن است به دیگر قطعات ضربه بزند. بنابراین، تک تک قطعات را به همراه سر سیلندر با دقت زیاد عیب یابی و بررسی می کنند .قطعات تفکیک شده ی سر سیلندر عبارت اند از سوپاپ، فنر، بشقابک و خارهای آن و مجموعه ای از دیگر قطعاتی که پیش از این در راهنمای تصویری شناخت سر سیلندر خودرو شرح داده شده اند.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    در این بخش عیوب قطعات یاد شده کامل تر بیان می شود، از جمله برخی از عیوب سرسیلندر را ذکر می کنیم.

    کربن گرفتگی سر سیلندر :برای آن که بتوان سر سیلندر را مورد ارزیابی قرار داد، ابتدا باید آن را کاملاً تمیز نمود زیرا احتمال کربن گرفتگی اتاق احتراق و سر سوپاپ ها، وجود دارد بنابراین باید رسوب زدایی گردد . وجود رسوبات در اتاق احتراق یک عیب محسوب می شود، چرا که موجب بروز احتراق پیش رس یا همراه خود سوزی می شود و ضمن کاستن قدرت موتور، به قطعات آن نیز شدیداً ضربه می زند.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    سر سیلندر را به وسیله ی دستگاه پاشش ماسه تمیز می نمایند.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    در صورتی که دستگاه در اختیار ندارید، برای سر سیلندر های چدنی و فولادی می توانید از برس سیمی دستی یا ماشینی استفاده نمائید مانند تصویر زیر.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    پس از کربن زدایی سر سیلندر، آن را شست و شو دهید و توسط کمپرس باد خشک نمائید .

    وجود ترک در سر سیلندر: ترک در سر سیلندر از جمله عیوبی است که در اثر تنش های حرارتی زیاد یا عدم خنک کاری صحیح ایجاد می شود.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    برای اصلاح ترک در سر سیلندرهای فولادی، دو طرف شکاف را سوراخ می زنند و از پیشرفت آن جلوگیری می کنند. پس از قلاویز کردن سوراخ ها، پیچ های مخصوص کورکن را با چسب سرامیکی آغشته می کنند و داخل حفره ها می بندند. سر پیچ ها را کمی برش می دهند و سپس آن ها را با ضربه ی چکش جدا می کنند مانند تصویر زیر.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    سپس به وسیله ی دریل سوراخ بعدی را طوری می زنند که حدود یک سوم از قطر سوراخ قبلی را پوشش دهد و به داخل آن نیز پیچ می بندند. به همین ترتیب تا آخر ترک پوشانده می شود.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    توصیه توصیه می گردد که زاویه ی سوراخ ها متفاوت باشد تا به خوبی داخل سر سیلندر قفل گردند.


    پس از انجام این عملیات، توسط چکش یا قلم پنوماتیکی کلیه ی پیچ ها را می کوبند و در آخر به وسیله ی سنگ زدن، سر سیلندر را اصلاح می نمایند.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    جوشکاری سر سیلندر فولادی که با مفتول نیکل دار صورت می گیرد، کاری بسیار تخصصی است و به دلیل احتمال افزایش ترک، از این روش کمتر استفاده می شود. جوشکاری برای سر سیلندر چدنی به وسیله ی پاشش پودر فلزات انجام می گیرد ولی روش اول پرکاربرد تر است .اما در سر سیلندر آلومینیمی، ترک را جوش می دهند و بعد سطح آن را به وسیله ی تراش اصلاح می کنند.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    وجود حفره در سر سیلندر : وجود حفره یا خوردگی در سطح سر سیلندر از جمله مواردی است که به سوختن واشر آن منجر می شود برای رفع این عیب باید سطح سر سیلندر را کف تراشی نمود ( سنگ زدن ).

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    تاب برداشتن یا پیچیدگی سر سیلندر نیز یک عیب محسوب می شود و برای رفع آن سر سیلندر را کف تراشی می کنند .اگر مقدار یا پیچیدگی بیش از حد مجاز تراش باشد، به طوری که پس از سنگ زدن عیب بر طرف نگردد، باید سر سیلندر را تعویض نمود.


    دستورالعمل عیب یابی و رفع عیب سر سیلندر


    ابزار های مورد نیاز : دستگاه تست ترک محلول رنگی خط کش فیلر برس سیمی دستگاه سند بلاست

    نکات ایمنی :

    • هنگام کربن گیری سر سیلندر، مراقب باشید روی آن خراش وارد نشود.
    • قبل از جوشکاری سر سیلندر ترک خورده، آن را حرارت دهید تا گرم شود.


    توسط یکی از امکانات در دسترس، یعنی دستگاه سند بلاست، برس سیمی یا حتی دستگاه شست و شو، سر سیلندر را کربن زدایی و تمیز کنید و سپس با کمپرس باد آن را خشک نمائید. به ترتیب زیر برای عیب یابی سر سیلندر اقدام کنید : سطح سر سیلندر را، از نظر وجود ترک با دقت زیاد بررسی کنید.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    در صورت مشاهده ی ترک در سر سیلندر های فولادی یا چدنی، به یکی از روش هایی که در بخش قبل ذکر شد عمل کنید. اگر ترک با چشم مشاهده نشد می توان، با استفاده از وسایلی سر سیلندر را تست نمود. یکی از روش ها استفاده از دستگاه ترک سنج ( تست ترک ) است که مطابق تصویر زیر روی سر سیلندر آهنی نصب می شود.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    در سر سیلندر آلومینیمی می توان از محلول های رنگین استفاده نمود .به این صورت که محلول را به سطوح سر سیلندر بپاشید و بعد از پنج دقیقه آن را توسط پارچه ای تمیز خشک کنید مانند تصویر زیر.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    در صورت وجود ترک یا حفره محل آن مشخص خواهد بود.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    درصورت مشاهده ی ترک در سر سیلندر آلومینیمی به وسیله ی جوش آلومینیم ترک را برطرف کنید و سطوح آسیب دیده را تراش دهید .

    وجود حفره یا خوردگی در سر سیلندر را بررسی کنید . همان طور که اشاره شد به منظور بر طرف کردن حفره در سر سیلندر، آن را کف تراشی می کنند .برای کف تراشی و سنگ زدن از دستگاه های دقیق و اتوماتیک استفاده می شود تا براده برداری یک نواخت صورت گیرد مانند تصویر زیر.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    در مقدار تراش سر سیلندر محدودیت وجود دارد، زیرا با هر بار تراش، اتاق احتراق کوچک تر می شود و نسبت تراکم افزایش می یابد. در نتیجه ممکن است به احتراق همراه با خودسوزی منجر شود .کارشناسان برای هر موتوری در دفترچه ی تعمیراتی آن حد مجاز تراش سر سیلندر را مشخص می کنند ( معمولاً این مقدار حدود ۰٫۲ الی ۰٫۲۵ میلی متر است). سطح سر سیلندر را از نظر پیچیدگی به وسیله ی خط کشی صاف و با فیلر در چند جهت کنترل کنید ( طولی، عرضی و قطری ) که در تصویر های زیر مشاهده می کنید.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    در صورتی که مقادیر فیلر بیش از عدد کاتالوگ ( حدودا ۰٫۱۵ میلی متر ) باشد، سر سیلندر معیوب است و باید تراشکاری شود. اگر پیچیدگی از مقدار مجاز تراش هم بیشتر باشد، سر سیلندر را عوض کنید.


    عوامل موثر در معیوب شدن سرسیلندر موتور و متعلقات آن


    برخی از عواملی که در به وجود آمدن عیوب در سر سیلندر موتور موثرند عبارتند از :

    ترک برداشتن لبه ی قطعات : معمولاً در اثر یک نواخت باز و بسته نشدن پیچ های متعلقات سر سیلندر، لبه ی آن ها ترک بر می دارد و می شکند. به خصوص اگر جنس آن قطعه از آلومینیم یا مواد مصنوعی ( مانند مانی فولد گاز و در پوش ترموستات ) باشد.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    ترک در سر سیلندر : همانطور که اشاره شد، خنک کاری غلط، که ناشی از رسوب گرفتگی مجاری آب خنک کاری است، موجب می شود تنش های حرارتی شدیدی در سر سیلندر بروز کند در نتیجه به ترک برداشتن آن منجر می گردد. استفاده نکردن از ترموستات، مخصوصاً در جاده های شیب دار، گاهی باعث می شود که سر سیلندر ترک بردارد مانند تصویر زیر.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    وارد کردن بار بیش از حد به موتور در مدتی طولانی، هم چنین استفاده نکردن از ضد یخ در زمستان نیز چنین عیبی پدید می آورد .

    حفره و خراش در سر سیلندر : عوامل به وجود آورنده حفره عبارت اند از :

    • فرسودگی قطعات و سر سیلندر
    • استفاده نکردن از سوخت مناسب یا کار کردن در شرایط جوّی نا مساعد
    • استفاده از واشر سر سیلندر نامناسب
    • بی دقتی در حمل سر سیلندر، موجب خراش در سطح آن می شود.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    پیچیدگی سر سیلندر: عوامل زیر موجب تاب برداشتن سرسیلندر می شود: نا هماهنگ بستن پیچ های سر سیلندر باز کردن سر سیلندر داغ از روی موتور وارد آوردن بار زیاد به موتور و داغ کردن بیش از حد آن.


    دستورالعمل بستن سر سیلندر


    ابزار های مورد نیاز : ابزار های عمومی ترک متر بوکس ستاره ای آلن چسب آب بندی

    نکات ایمنی :

    • به پیچ های سر سیلندر، مطابق توصیه ی شرکت، چسب آب بندی بزنید.
    • مقدار و ترتیب سفت کردن پیچ ها را رعایت کنید.
    • از وارد کردن نیروی اضافی به پیچ ها خودداری کنید.


    پس از رفع عیوب به وجود آمده باید سر سیلندر را مجدداً با حلاّلی مناسب شست و شو داد و آن را توسط کمپرس باد خشک نمود. برای نصب ( بستن ) سر سیلندر به ترتیب زیر عمل کنید :

    مرحله ۱

    به وسیله ی پارچه ای سطح سر سیلندر و بلوکه را کاملاً تمیز نمائید.

    مرحله ۲

    به مجاری آب، روغن و سوراخ پیچ ها دقت کنید تا ذرات ناخالصی داخل آن ها باقی نمانده باشد.

    مرحله ۳

    مجموعه ی متعلقات سوپاپ را سوار کنید.

    مرحله ۴

    اگر سر سیلندر تراش نخورده است، از واشر استاندارد استفاده کنید، ولی در صورتی که سر سیلندر کف تراشی شده باشد، واشر نوع تعمیری که ضخیم تر است به کار ببرید.

    مرحله ۵

    به جهت دهی واشر سر سیلندر یعنی به طرف بالا ( کلمه یTOP ) دقت کنید.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    اخطار

    هرگز به واشر سر سیلندر چسب نزنید.


    مرحله ۶

    واشر را روی بلوکه قرار دهید و از هماهنگ بودن تمامی مجاری آن ها ( بلوکه و واشر ) مطمئن شوید. مرحله ۷ سر سیلندر را به وسیله ی پین راهنمای روی بلوکه، در جای خود قرار دهید و پیچ های آن را با دست ببندید.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    نکته

    پیچ روی پوسته ی واتر پمپ دارای بوش واسطه است، آن را فراموش نکنید.

    تعمیر سر سیلندر خودرو



    مرحله ۸

    به روش حلزونی و با استفاده از ترک متر پیچ ها را ببندید.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    دقت کنید

    بیش از حد سفت کردن پیچ ها باعث تاب برداشتن سر سیلندر و کمتر از حد سفت کردن موجب نشتی و سوختن واشر می گردد.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    مرحله ۹

    در سر سیلندر آلومینیمی پس از روشن کردن و گرم شدن موتور ( فن خنک کاری با دور تند شروع به کار کند )، آن را خاموش کنید و اجازه دهید تا سرد شود ( حدود ۲ ساعت ). آن گاه مجدداً پیچ های سر سیلندر را با ترک متر تا گشتاور لازم آچارکشی نمائید.

    نکته

    در هر بار باز کردن سر سلیندر واشر آن تعویض می گردد.


    ملحقات سر سیلندر، انواع و کاربرد آن ها


    پیش از این با متعلقات و برخی از ملحقات سر سیلندر آشنا شده اید .می دانید که سوپاپ های بسیاری از موتور های بنزینی روی سر سیلندر نصب می شوند به هر سیلندر، حداقل دو سوپاپ ورودی و خروجی اختصاص می یابد. سوپاپ ورودی را هوا یا گاز و سوپاپ خروجی را دود می گویند.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    هر سوپاپ به صورت یک مجموعه، به همراه اجزایش رویسر سیلندر نصب می گردد .اجزای مجموعه عبارت اند از : سوپاپ، سیت،گاید، لاستیک آب بندی، فنر، پولک زیر فنر ) در سر سیلندر آلومینیمی (بشقابک روی فنر و خار

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    سیت محل نشت سوپاپ است، که روی سر سیلندر پرس می گردد. گاید نیز محل حرکت ساق سوپاپ است و به صورت راهنما معمولاً در سر سیلندر پرس می شود. لاستیک آب بندی، روی گاید سوار می شود و از نشت روغن به اتاق احتراق جلوگیری می کند. فنر، پولک زیر آن، بشقابک روی فنر و خارها وظیفه ی نگه داشتن سوپاپ روی سر سیلندر را به عهده دارند.

    تعمیر سر سیلندر خودرو

    امروزه با افزایش تعداد سوپاپ، ساخت سر سیلندر پیچیده تر شده است برای مثال در موتوری ۱۶ سوپاپه، ۱۶ گاید و ۱۶ سیت پرس می گردد.

    تبلیغات
    برچسب ها
    منابع
    نویسنده
    فرهنگ نصیری
    فرهنگ نصیری

    فرهنگ در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده و در تیم تولید محتوا فعالیت می کند. زمان آزادش را صرف یادگیری مطالب آموزشی در زمینه استراتژی محتوا و بازاریابی آنلاین می کند.
    مجموع پست ها: 281 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 1
    مطالب مرتبط
    تبلیغات
    سایر آموزش های اتومبیل
    پرسش و پاسخ
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    اضافه کردن آفتامات استارت
    آشنایی با آفتامات (رله) چراغ های بزرگ و اتوماتیک راهنمای خودرو
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    کمک در مورد اتومات استارت
    آموزش باز کردن، بستن و تعمیر استارت خودروی پراید
    ۰ پاسخ
    ۱ امتیاز
    ۰ پاسخ
    ۲ امتیاز
    سوالتان را بپرسید
    تبلیغات
    محصولات آموزشی
    فروشگاه