پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
آموزش تصویری باز کردن و تعمیر پیستون خودرو
آموزش تصویری باز کردن و تعمیر پیستون خودرو

آموزش تصویری باز کردن و تعمیر پیستون خودرو

تبلیغات
آموزش تصویری باز کردن و تعمیر پیستون خودرو
از سری آموزش های بخش خودرو این بار مرحله به مرحله با راهنمای تصویری باز کردن و تعمیر پیستون خودرو ، با هم همراه می شویم تا پیاده و سوار کردن و عیب یابی و تعمیر پیستون خودرو و رینگ های آن آشنا شویم.

    پیش از مشاهده این آموزش، جهت آشنایی بیشتر با پیستون ۲ مقاله زیر را مطالعه فرمایید:

    شناخت پیستون موتور خودرو، انواع و کاربرد آنها

    آشنایی با رینگ پیستون خودرو، انواع و کاربرد آن

    همچنین پیش از باز کردن پیستون و تعمیر آن، نیاز با نحوه باز کردن سر سیلندر آشنا شوید که به راهنمای زیر مراجعه فرمایید:

    راهنمای تصویری باز و بسته کردن و تعمیر سر سیلندر خودرو


    ابزارهای مورد نیاز : ابزارهای عمومی سنبه چکش پلاستیکی لاستیک محافظ پیچ رینگ جمع کن روغن دان ترک متر


    نکات ایمنی

    • برای جا زدن و در آوردن پیستون، هیچ گاه از اهرم های فلزی استفاده نکنید.
    • توصیه شده است پس از باز کردن شاتون، مهره های آن تعویض گردد.

    برای خارج کردن مجموعه پیستون و انجام عیب یابی روی آن به روش زیر عمل کنید :

    مرحله ۱

    در صورتی که شاتون ها علامت و شماره ندارند، روی آن ها در یک طرف شماره بزنید بهتر است روی پیستون نیز شماره گذاری شود.

    شماره گذاری پیستون و شاتون

    توجه کنید که روی سیلندر ها بوش بند نصب شده است.

    مرحله ۲

    پیستون مورد نظر را در نقطه ی مرگ پایین قرار دهید. مهره های روی کپه یاتاقان را ابتدا شل و سپس باز کنید.

    مهره های روی کپه یاتاقان

    اگر کپه خارج نمی شود، توسط چکش پلاستیکی چند ضربه آرام بزنید تا کپه خارج گردد.
    توجه

    برای جلوگیری از خط افتادن به سیلندر، روی پیچ های شاتون را با لاستیک بپوشانید.

    خط افتادن سیلندر

    مرحله ۳

    در حالی که با دست توسط دسته ی چکش، شاتون را فشار می دهید با دست دیگر پیستون را بگیرید تا به پایین نیفتد.

    پیستون

    مرحله ۴ موقتاً کپه را روی شاتون قرار دهید و مجموعه ی پیستون را در محل مناسبی بگذارید.

    مرحله ۵

    برای سرعت کار بیش تر، پیستون سیلندر متقابل را، که در نقطه ی مرگ پایین قرار دارد، به همین روش باز کنید.

    مرحله ۶

    سپس میل لنگ را نیم دور بچرخانید و پیستون را پیاده نمائید.

    میل لنگ پیستون

    نکته

    در این موتور ها، که سیلندر از بلوکه جدا می شود، پیستون را می توان به همراه سیلندر از موتور خارج نمود. در صورت نیاز، برای انجام این عمل ابتدا بوش بند ها را باز و سپس مجموعه ی هر سیلندر را به همراه پیستون خارج کنید.

    خارج کردن پیستون

    پس از عیب یابی و رفع عیب برای سوار کردن پیستون و شاتون به روش زیر عمل کنید:


    نکته

    توجه داشته باشید که پیستون و سیلندر از یک گروه A یا B باشند. دهانه ی رینگ های پیستون را تحت زاویه ی ۱۲۰ درجه نسبت به یکدیگر مطابق آنچه در اینجا ذکر شد، تنظیم نمائید. دهانه رینگ پیستون

    مرحله ۷

    به محل رینگ ها، روغن بزنید و پیستون را داخل رینگ جمع کن محکم ببندید. به یاتاقان متحرک، گژن پین و دیواره ی سیلندر روغن بزنید.

    روغن کاری پیستون

    مرحله ۸

    با توجه به علامت روی پیستون، آن را داخل سیلندر جا بزنید. علامت فلش باید به طرف جلوی موتور باشد.

    جاگذاری پیستون در سیلندر

    مراقب باشید که شاتون به دیواره ی سیلندر و محور میل لنگ برخورد نکند.

    مرحله ۹

    هنگامی که شاتون روی محور میل لنگ تکیه کرد، کپه ها را روغن بزنید و روی آن قرار دهید.

    شاتون روی محور میل لنگ

    مرحله ۱۰

    مهره های کپه را ببندید و آن ها را توسط ترک متر تا گشتاور لازم محکم کنید. پس از نصب هر مجموعه ی پیستون، میل لنگ را یک دور بگردانید تا از روان بودن آن مطمئن شوید.

    توجه

    معمولاً کارشناسان توصیه می کنند، پیچ و مهره های شاتون تعویض گردند.

    مرحله ۱۱

    به همین ترتیب تمام مجموعه ی پیستون ها را نصب کنید.

    مرحله ۱۲

    لقی جانبی شاتون را به وسیله فیلر کنترل نمائید.

    لقی جانبی شاتون

    نکته

    علامت پیستون ها باید به طرف جلوی موتور باشد ( علامت به صورت فلش، نقطه و یا مثلث است ). روی پیستون ها معمولاً سایز آن و همچنین نوع گروه (A ، B یا C) حک می شود.

    سایز پیستون

    عیوب پیستون

    برخی از عیوب پیستون به صورت ظاهری در آن پدیدار می شود. مهمترین عواملی که موجب بروز این عیوب می شوند عبارت اند از : شکستن رینگ، چسبندگی رینگ، احتراق همراه خودسوزی، احتراق پیش رس، کج بودن گژن پین و شاتون، خارج شدن خار گژن پین، نرسیدن روغن به پیستون و نفوذ ذرات ناخالصی به موتور اینک به شرح پاره ای از عیوب یاد شده می پردازیم: شکستن رینگ به تخریب قسمت سر پیستون و محل رینگ ها منجر می شود.

    شکستن رینگ پیستون

    چسبندگی رینگ باعث سوختن دیواره ی پیستون می گردد. در نهایت شکستن رینگ را موجب می شود.

    شکستن رینگ پیستون

    احتراق همراه خودسوزی موجب شکستن سر پیستون می گردد.

    شکستن سر پیستون

    احتراق پیش رس باعث سوراخ شدن پیستون می شود.

    سوراخ شدن پیستون

    کج بودن گژن پین و شاتون موجب سایش غیر یک نواخت در پیستون می گردد.

    سایش پیستون

    نفوذ ذرات ناخالصی به موتور، باعث خراش دیدگی روی پیستون و سیلندر می گردد.

    خراشیدگی پیستون

    در اثر کارکرد و بار زیاد روی پیستون، ممکن است دیواره ی آن ترک بردارد.

    ترک دیواره پیستون

    خارج شدن خار حلقوی، به دامنه ی پیستون صدمه وارد می آورد.

    خار حلقوی پیستون

    در تمام موارد فوق ضمن تعویض پیستون، نسبت به رفع عوامل به وجود آورنده ی این عیوب نیز باید اقدام نمود .

    دستورالعمل عیب یابی و رفع عیب پیستون ها و رینگ ها

    ابزارهای مورد نیاز: رینگ بازکن فیلر میکرومتر اندازه گیر تلسکوپی و یا ساعت اندازه گیر


    هشدار!

    • موقع خارج کردن رینگ مراقب باشید روی پیستون خط نیفتد.
    • هنگام استفاده از ساعت یا اندازه گیر تلسکوپی، از قائم بودن آن مطمئن شوید.


    پس از باز کردن مجموعه ی پیستون ها از داخل سیلندر باید نسبت به عیب یابی و رفع عیب آن ها اقدام نمود: برای عیب یابی مجموعه، ابتدا باید رینگ ها را از روی پیستون پیاده نمود. اگر ابزار رینگ باز کن در اختیار دارید توسط آن رینگ ها را به ترتیب از روی پیستون خارج کنید. این ابزار ضمن سهولت کار، از صدمه دیدن پیستون و رینگ های آن جلوگیری می کند.

    ابزار رینگ باز کن پیستون

    در صورتی که رینگ باز کن در اختیار ندارید، با پارچه ای دو سر رینگ را به طور یکنواخت از یک دیگر باز کنید و سپس از پیستون بیرون آورید.

    باز کردن رینگ پیستون

    این عمل را توسط فشار انگشتان دست نیز می توان انجام داد ولی بیرون کشیدن غیر یکنواخت رینگ موجب شکستن یا تاب برداشتن آن و یا ایجاد صدمه به پیستون می شود.

    توجه

    ابتدا رینگ کمپرس بالا، سپس رینگ کمپرس پائین و در نهایت رینگ روغن را خارج کنید.
    در صورتی که رینگ روغن یک پارچه باشد آن را مشابه رینگ کمپرس خارج نمائید. اما برای خارج کردن رینگ روغن سه پارچه، ابتدا رینگ نازک بالا، سپس رینگ نازک پائین و در آخر فنر انبساط دهنده ی میانی را بیرون آورید.

    رینگ روغن پیستون

    ترتیب بستن رینگ ها عکس مرحله ی خارج کردن آن هاست.

    عیب یابی رینگ

    مقرون به صرفه است که در هر بار تعمیر اساسی، یک دست رینگ نو تهیه گردد. اما عیب یابی یا آزمایش آن ها برای رینگ های نو هم صورت می گیرد. برای آزمایش رینگ در داخل سیلندر ابتدا رینگ کمپرس پیستون مورد نظر را، با توجه به جهت صحیح، داخل سیلندر قرار دهید. برای اطمینان از افقی بودن آن، توسط یک پیستون رینگ را به اندازه ی حدود ۱۵ میلی متر به داخل سیلندر پائین هدایت کنید.

    عیب یابی رینگ پیستون

    سپس توسط فیلر دهانه ی آن را اندازه بگیرید. رینگ در قسمت بالای سیلندر فرسوده، دهانه ی بازتری نسبت به پائین آن دارد. بنابراین، بهتر است دهانه ی رینگ در پائین سیلندر نیز ( قبل از نقطه ی مرگ پائین ) اندازه گیری شود.

    عیب یابی رینگ پیستون

    با این عمل حداکثر و حداقل دهانه ی رینگ به دست می آید.

    اگر فیلر مربوطه از میزان عدد کاتالوگ بیشتر بود حالت های زیر به وجود می آید: کهنه بودن رینگ، نشانه ی سائیدگی آن است. در صورت نو بودن رینگ و فرسوده بودن سیلندر، احتمالاً سیلندر سائیده شده است و با اندازه گیری قطر آن، عیب مشخص می شود. در صورت نو بودن رینگ و تراش سیلندر، نشانه ی اشتباه در اندازه ی رینگ یا مقدار تراش سیلندر است. ( در موتورهای بوش جدا نشدنی ). اگر دهانه ی رینگ از حد استاندارد کمتر باشد موجب گریپاژ خواهد شد. بنابراین، اختلاف ناچیز را می توان توسط سوهان زدن سر رینگ بر طرف نمود.

    عیب یابی رینگ پیستون

    آزمایش فوق را برای تمام رینگ های کمپرس، در سیلندر های مربوط به خود انجام دهید. برای اندازه گیری لقی شیار رینگ ابتدا پیستون را تمیز و سطوح آن را رسوب زدایی کنید. این عمل را با رینگ کهنه یا برس سیمی، فقط در قسمت سر پیستون انجام دهید.

    اندازه گیری شیار رینگ پیستون

    مراقب باشید روی پیستون خط نیفتد. شیار رینگ ها را با دقت به وسیله ی رینگ کهنه یا توسط ابزار مخصوص، کربن زدایی کنید مانند تصویر های زیر.

    کربن زدایی شیارهای رینگ پیستون

    کربن زدایی شیارهای رینگ پیستون

    سپس رینگ را از پهلو داخل شیار خود قرار دهید و توسط فیلر لقی جانبی آن را اندازه بگیرید. در صورتی که لقی بیش از عدد استاندارد باشد، نشانه ی فرسودگی شیار روی پیستون است و باید پیستون ها را تعویض نمود.

    عیب یابی رینگ پیستون

    اگر لقی کمتر از حد باشد، ضمن تمیز کردن مجدد شیار پیستون، اندازه ی رینگ یا نوع آن را کنترل کنید.

    توجه

    منظور از نوع رینگ، یعنی رینگ بالا یا پائین است. زیرا آن ها از نظر ضخامت با یکدیگر متفاوت اند.
    این عمل را برای تمام رینگ ها در روی شیار پیستون های مربوطه انجام دهید.

    عیب یابی پیستون

    عیوب ظاهری پیستون را بررسی کنید و در صورت وجود ترک، حفره یا خوردگی، پیستون را تعویض کنید. در غیر این صورت قطر پیستون را در قسمت زیر محور گژن پین توسط میکرومتر اندازه گیری کنید و با عدد کاتالوگ مقایسه نمائید.

    تعمیر پیستون

    در صورت سائیده شدن زیاد، پیستون را تعویض کنید. از دیگر موارد کنترل پیستون، تعیین مقدار لقی آن در سیلندر است. به این منظور چند روش وجود دارد :

    اندازه گیری قطر : در این روش، همان طور که اشاره شد، قطر پیستون را اندازه گیری کنید. سپس قطر داخلی سیلندر را به وسیله ی میکرومتر داخلی یا اندازه گیر تلسکوپی در چند نقطه تعیین نمائید. اختلاف قطر سیلندر با پیستون مقدار لقی آن ها را نشان می دهد.

    اندازه گیری قطر پیستون

    استفاده از فیلر : در این روش پیستون را داخل سیلندر قرار دهید و فیلری مناسب انتخاب نمائید که با سختی کمی در کنار پیستون حرکت کند. برای تعیین میزان سفتی فیلر، از نیرو سنج استفاده کنید. مقدار نیروی کشش فیلر بین ۲۵ تا ۵۰ نیوتن است. هرگاه نیروی کششی بیش از ۵۰ نیوتن باشد فیلر نازک تر و اگر کم تر از ۲۵ نیوتن باشد فیلر ضخیم تر به کار ببرید.

    استفاده از فیلر در پیستون

    فیلر هایی که در این اندازه گیری از آن ها استفاده می شود دارای طول های بلندی ( حدود ۳۰ سانتی متر ) هستند. زیرا این اندازه گیری را برای قسمت پائین سیلندر نیز انجام می دهند. یاد آوری می شود در این آزمایش، پیستون ثابت است و فقط فیلر حرکت می کند. در هر حالت لقی بیش از حد موجب کوبیدن پیستون و هم چنین روغن سوزی موتور خواهد شد. بنابراین، اگر پیستون فرسوده است آن را تعویض کنید.

    تعمیر پیستون

    پیستون نو را مورد آزمایش قرار دهید. اگر لقی بیش از حد باشد، سیلندر را بسته به نوع موتور، اصلاح یا تعویض نمائید.

    تبلیغات
    برچسب ها
    منابع
    نویسنده
    فرهنگ نصیری
    فرهنگ نصیری

    فرهنگ در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده و در تیم تولید محتوا فعالیت می کند. زمان آزادش را صرف یادگیری مطالب آموزشی در زمینه استراتژی محتوا و بازاریابی آنلاین می کند.
    مجموع پست ها: 281 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 1
    مطالب مرتبط
    تبلیغات
    سایر آموزش های اتومبیل
    پرسش و پاسخ
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    اضافه کردن آفتامات استارت
    آشنایی با آفتامات (رله) چراغ های بزرگ و اتوماتیک راهنمای خودرو
    ۰ پاسخ
    ۱ امتیاز
    کمک در مورد اتومات استارت
    آموزش باز کردن، بستن و تعمیر استارت خودروی پراید
    ۰ پاسخ
    ۱ امتیاز
    ۰ پاسخ
    ۲ امتیاز
    سوالتان را بپرسید
    تبلیغات
    محصولات آموزشی
    فروشگاه