پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
آموزش تعمیر کلاچ خودرو
تبلیغات
آموزش تعمیر کلاچ خودرو
صفحه کلاچ به راننده اجازه می‌دهد خودرو را از حالت سکون به حرکت در بیاورد و دنده‌ها را عوض کند. این قطعه روکشی سخت دارد ولی هر چند وقت یک‌ بار ساییده و فرسوده می‌شود و باید آن را تعویض کرد. در این آموزش قصد داریم مرحله به مرحله نحوه تعویض کلاچ خودرو را به شما بیاموزیم. با اِستپ هِلپ همراه باشید.

نکته

نکته
سیستم کلاچ خودرو بعد از گذشت 50 الی 60 هزار کیلومتر نسبت به نوع رانندگی باید تعویض و یا در حد امکان رگلاژ شود. همان‌طور که گفته شد این موضوع بستگی به نوع رانندگی شما دارد.

مرحله 1

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

جعبه دنده را از روی خودرو پیاده کنید. روی پوسته ی صفحه ی فشاری (دیسک) و فلایویل علامت تطبیق بزنید و ابزار هم مرکز کننده‌ی صفحه کلاچ را نصب کنید.

مرحله 2

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

برای جلوگیری از چرخش موتور، فلایویل را با استفاده از ابزار مخصوص ثابت کنید.

مرحله 3

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

پیچ های اتصال صفحه ی فشاری به فلایویل را در سه مرحله (مطابق شماره های مشخص شده در شکل) باز کنید.
مجموعه ی صفحه کلاچ و صفحه ی فشاری را از محل نصب شده خارج کنید.

کلیه ی قطعات باز شده به غیر از صفحه کلاچ را قبل از بازرسی با مایع شوینده ی مناسب به طور کامل از مواد آلاینده پاک و با هوای فشرده خشک کنید.

مرحله 4 - بازرسی ظاهری صفحه کلاچ

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

مجموعه ی کلاچ از صفحه کلاچ، صفحه ی فشار و فلایویل تشکیل شده است و به بازدید ظاهری و بازرسی توسط ابزار دقیق نیاز دارد، که برای بازرسی ظاهری صفحه کلاچ به ترتیب زیر عمل کنید:
صفحه کلاچ را از نظر ساییدگی و روغنی شدن لنت، شل شدن پرچ ها و فنر، وجود ترک یا شکستن اجزا بررسی کنید.

مرحله 5

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

اگر لنت ها روغنی هستند صفحه کلاچ باید تعویض گردد. در این حالت محل نشت روغن را مشخص و کاسه نمد، واشر و … را تعمیر کنید.
اگر لنت ترک داشته یا شکسته باشد و هم چنین پرچ ها و فنرها شل شده باشند صفحه کلاچ را تعویض کنید.

مرحله 6 - صفحه کلاچ را از نظر ابعادی به ترتیب زیر بازرسی کنید

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

مقدار سایش لنت را با استفاده از کولیس اندازه گیری کنید. حداقل مقدار عمق محل پرچ 0.3 میلی متر است.

مرحله 7

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

اگر مقدار ضخامت صفحه کلاچ از حد مجاز کم تر شود آن را تعویض کنید. با استفاده از ساعت اندازه گیر مقدار تاب داشتن صفحه کلاچ را اندازه گیری کنید.
حداکثر مقدار تاب داشتن 0.7 میلی متر است. اگر مقدار لنگی پیرامونی بیش از حد استاندارد باشد صفحه کلاچ را تعویض کنید.

مرحله 8

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

هزار خارتوپی صفحه کلاچ را از نظر سایش بررسی کنید و بعد از تمیز کردن شفت ورودی جعبه دنده، صفحه کلاچ را روی آن نصب و یا جلو و عقب کردن حرکت آرام و نرم صفحه کلاچ را بررسی نمایید.

مرحله 9

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

مقدار لقی صفحه کلاچ روی شفت را اندازه گیری کنید. حداکثر مقدار لقی 0.4 میلی متر است.
اگر مقدار لقی بیش از حد استاندارد باشد و شفت ورودی جعبه دنده معیوب نباشد، صفحه کلاچ را تعویض کنید.

مرحله 10 - صفحه فشاری کلاچ (دیسک)

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

سطوح تماس صفحه ی فشاری با صفحه کلاچ را از نظر سایش، شکستگی، ایجاد شیار و تغییر رنگ مورد بررسی قرار دهید.

مرحله 11

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

اگر در سطح خط افتادگی و یا شیار عمیق وجود داشته باشد دیسک را تعویض کنید. مقدار تاب داشتن صفحه ی فشاری را با استفاده از فیلر و گونیا اندازه گیری کنید.

مرحله 12

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

اگر مقدار تغییر شکل صفحه ی فشار بیش تر از حد مجاز باشد آن را تعویض کنید. سطح تماس بلبرینگ کلاچ با فنر دیافراگمی را از نظر ساییدگی بازرسی کنید. اگر ساییدگی بیش از حد باشد، صفحه ی فشاری را تعویض کنید.

مرحله 13 - بازرسی فلایویل

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

سطح تماس فلایویل با صفحه کلاچ را از نظر سایش، شکستگی، ایجاد شیار و تغییر رنگ مورد بررسی قرار دهید. اگر در سطح تماس خط افتادگی یا شیار عمیق وجود داشته باشد فلایویل را ماشین کاری یا تعویض کنید.

مرحله 14

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

ساعت اندازه گیر را مطابق تصویر روی فلایویل نصب کنید و موتور را یک دور به آرامی بچرخانید تا مقدار تاب داشتن فلایویل مشخص گردد. حداکثر مقدار تاب داشتن 0.2 میلی متر است.

مرحله 15 - تعمیر یا تعویض فلایویل

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

فلایویل را با استفاده از ابزار مخصوص ثابت کنید. پیچ های فلایویل را برای جلوگیری از تاب برداشتن از محل اتصال به میل لنگ و خرابی پیچ های آن، به روش ضربدری باز کنید. حداکثر مقدار مجاز ماشین کاری فلایویل 0.5 میلی متر است.

مرحله 16

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

در هنگام عیب یابی و تعمیر مجموعه ی کلاچ، یکی از قطعاتی که به بررسی نیاز دارد رول برینگ انتهای میل لنگ است، که برای پی بردن به صحت عملکرد آن با استفاده از نیروی دست رول برینگ را مطابق شکل زیر به حرکت درآورید. اگر در مقابل حرکت مقاومت یا چسبندگی داشته باشد باید تعویض گردد.

مرحله 17

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

با استفاده از بلبرینگ کش رول برینگ را از محل نصب شده خارج کنید.

مرحله 18

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

رول برینگ جدید را با استفاده از ابزار مخصوص روی فلایویل نصب کنید.

مرحله 19

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

فلایویل جدید یا ماشین کاری شده را با استفاده از مواد شوینده ی مناسب از مواد آلاینده پاک و با هوای فشرده خشک کنید. روش نصب فلایویل برعکس مراحل پیاده کردن آن است.
قبل از نصب دقت نمایید تا سطح تماس صفحه ی فشاری و فلایویل با صفحه کلاچ، ابزارها و دست های تعمیرکار از مواد آلاینده و روغن کاملاً پاک باشد.

مرحله 20 - نصب مجموعه کلاچ

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

در ابتدا شفت ورودی گیربکس را تمیز کنید و هزار خار جعبه دنده را با لایه ی نازکی از گریس نوع لینیوم یا مشابه آن بپوشانید. صفحه کلاچ را روی شفت جا بزنید و چند بار آن را به طرف عقب و جلو حرکت دهید.

مرحله 21

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

گریس اضافی را که در اثر حرکت صفحه کلاچ روی توپی آن جمع شده است، پاک کنید و دقت نمایید تا لنت ها به گریس آغشته نگردند. صفحه کلاچ را در جهت صحیح قرار دهید.

مرحله 22

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

هم مرکز کننده را روی صفحه کلاچ سوار کرده و صفحه کلاچ و هم مرکز کننده را با هم روی فلایویل سوار کنید.

مرحله 23

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

علامت تطبیق صفحه ی فشاری و فلایویل را رو به روی یکدیگر قرار دهید و صفحه ی فشاری را روی محل قرار گرفتن آن نصب کنید.
از قرار گرفتن هم مرکز کننده در رول برینگ انتهای میل لنگ اطمینان پیدا کنید.

مرحله 24

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

برای سهولت در نصب ابتدا دو عدد از پیچ های اتصال که مقابل یکدیگر قرار دارند را با دست تا انتها سفت کنید. پیچ های اتصال صفحه ی فشاری به فلایویل را در سه مرحله و مطابق شماره های مشخص شده در شکل تا گشتاور مجاز سفت کنید و هم مرکز کننده را خارج کنید.

مرحله 25 - فنرهای دیافراگمی

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

ساعت اندازه گیر یا پایه غلتک دار را مطابق تصویر روی رأس فنرهای دیافراگم قرار دهید و موتور را به آرامی یک دور بچرخانید تا اختلاف ارتفاع مابین فنرها مشخص گردد. حداکثر اختلاف 0.5 میلی متر است.
در صورت تنظیم نبودن با استفاده از ابزار مخصوص، رأس فنرها را تنظیم کنید.

مرحله 26 - بلبرینگ کلاچ

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

بلبرینگ کلاچ را از محل نصب شده روی جعبه دنده پیاده کنید. بلبرینگ را مطابق جهت های مشخص شده در تصویر به چرخش درآورید و به آن نیروی محوری وارد کنید. بلبرینگی که در مقابل حرکت دَوَرانی مقاومت یا چسبندگی داشته باشد باید تعویض گردد.

مرحله 27

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

سطح تماس بلبرینگ با فنر دیافراگمی و دوشاخه کلاچ را بررسی کنید. بلبرینگ کلاچ دارای گریس مخصوص است و نیاز به روغن کاری و تمیز کردن ندارد.
بلبرینگ را روی جعبه دنده نصب کنید و سهولت حرکت آن را بررسی نمایید. در صورت بروز هر عیبی بلبرینگ کلاچ را تعویض کنید.

مرحله 28 - دوشاخه کلاچ

تعمیر کلاچ خودروتعمیر کلاچ خودرو

دوشاخه ی کلاچ را به ترتیب زیر مورد بررسی قرار دهید:
♦ محل تماس با بلبرینگ کلاچ.
♦ محل تماس با جعبه دنده.
در صورت بروز هر عیبی دو شاخه ی کلاچ را تعویض کنید. محل های مشخص شده در شکل را به گریس لینیوم یا مشابه آن آغشته کنید و بلبرینگ کلاچ را نصب نمایید. بعد از اجرای مراحل قبل و انجام تعمیر و تعویض قطعات، می توانید جعبه دنده را روی خودرو نصب کنید.
برای کنترل صحت عملکرد مجموعه کلاچ و خط انتقال قدرت آزمایش های زیر را انجام دهید.
♦ مجموعه کلاچ.
♦ چگونگی تعویض دنده.

جدول عیب یابی سیستم کلاچ

نوع عیب

علت احتمالی

روش رفع عیب

تعویض دنده به سختی انجام می شود یا صورت نمی گیرد.خلاصی زیاد پدال کلاچ

معیوب بودن سیم کلاچ

هوا داشتن مدار هیدرولیک کلاچ

خراب بودن سیلندر اصلی

معیوب بودن صفحه ی فشاری

خراب بودن سیلندر پایین کلاچ

معیوب بودن دو شاخه ی کلاچ

پدال را تنظیم کنید.

سیم کلاچ را تعویض کنید.

سیم هیدرولیک کلاچ را هواگیری کنید.

سیلندر اصلی را تعمیر یا تعویض کنید.

صفحه ی فشاری را تعمیر یا تعویض کنید.

سیلندر پایین کلاچ را تعمیر یا تعویض کنید.

دو شاخه ی کلاچ را تعمیر یا تعویض کنید.

کلاچ بکسواد می کند.خلاصی بیش از حد پدال کلاچ

روغنی شدن صفحه کلاچ

سائیدگی بیش از حد صفحه کلاچ


خراب بودن صفحه ی فشاری

معیوب بودن سیم کلاچ

سائیدگی بیش از حد فلایویل

پدال کلاچ را تعمیر یا تنظیم کنید.

صفحه کلاچ را تعویض کنید.

صفحه کلاچ را تعویض کنید.

صفحه ی فشاری را تعویض کنید.

سیم کلاچ را تعویض کنید.

فلایویل را تعویض کنید.

عمل درگیری کلاچ توأم با ارزش و ضربه است.روغنی شدن صفحه کلاچ

معیوب بودن فنرهای مارپیچ صفحه کلاچ

تاب داشتن صفحه کلاچ

معیوب شدن فنر دیافراگمی

تاب داشتن صفحه ی فشاری

تاب داشتن فلایویل

شل یا معیوب بودن دسته موتور

صفحه کلاچ را تعویض کنید.

صفحه کلاچ را تعویض کنید.

صفحه فشاری را تعویض کنید.

صفحه فشاری را تعویض کنید.

فلایویل را تعمیر یا تعویض کنید.

پیچ های دسته موتور را سفت یا آن را تعویض کنید.

عمل کلاچ گیری و آزاد کردن توأم با ایجاد صدا است.معیوب بودن بلبرینگ کلاچ

معیوب بودن دو شاخه ی کلاچ

معیوب بودن فنرهای مارپیچ صفحه کلاچ

معیوبودن صفحه کلاچ

معیوب بودن صفحه ی فشاری

معیوب بودن فلایو یل

بلبرینگ کلاچ را تعویض کنید.

دوشاخه ی کلاچ را تعویض کنید.

صفحه کلاچ را تعویض کنید.

صفحه کلاچ را تعویض کنید.

صفحه ی فشاری را تعمیر یا تعویض کنید.

فلایویل را تعمیر یا تعویض کنید.

تبلیغات
برچسب ها
منابع
نویسنده
مهران ابن الدین
مهران ابن الدین عضو تیم استپ هلپ

دغدغه ایجاد منبع آموزشی که راهگشای بسیاری از مشکلات روزمره مردم و تاثیرگذار در ایجاد و توسعه کسب و کارهای فنی و تجربی باشد، ایده StepHelp و راه اندازی آن را سبب شد. هدفی که هر روز برای بهبود و اثربخشی بهتر آن تلاش می کنم.
مجموع پست ها: 338 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 5
مطالب مرتبط
تبلیغات
سایر آموزش های اتومبیل
پرسش و پاسخ
۰ پاسخ
۰ امتیاز
اضافه کردن آفتامات استارت
آشنایی با آفتامات (رله) چراغ های بزرگ و اتوماتیک راهنمای خودرو
۰ پاسخ
۰ امتیاز
کمک در مورد اتومات استارت
آموزش باز کردن، بستن و تعمیر استارت خودروی پراید
۰ پاسخ
۱ امتیاز
۰ پاسخ
۲ امتیاز
سوالتان را بپرسید
تبلیغات
محصولات آموزشی
فروشگاه