پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
راهنمای تعمیرات و اطلاعات تخصصی موتور پژو TU5-1600CC
راهنمای تعمیرات و اطلاعات تخصصی موتور پژو TU5-1600CC

راهنمای تعمیرات و اطلاعات تخصصی موتور پژو TU5-1600CC

تبلیغات
راهنمای تعمیرات و اطلاعات تخصصی موتور پژو TU5-1600CC
موتور TU5 با حجم دقیق ۱۵۸۷ سی سی توسط شرکت خودروسازی ایران خودرو در خانواده تولیدی پژو مورد استفاده قرار گرفته است . در ابتدا این موتور با خانواده ۲۰۶ به ایرانیان معرفی شد که بعدها در دیگر محصولات ایرانخودرو نیز مورد استفاده قرار گرفت. از نکات مثبت قابل ذکر برای این موتور میتوان به صدای کم، قدرت مناسب، استاندارد آلایندگی بالا، شتاب بالا و قیمت رقابتی اشاره کرد. بعد از استقبال از این موتور مدرن، شرکت ایرانخودرو با سرمایه گذاری مناسب این موتور را بومی کرد و در خودرو های ۴۰۵ ، پارس ، رانا ، ۲۰۶ اس دی و نوع صادراتی سمند LX به کار برد.

    ویژگی ها :

    • ۴ سیلندر خطی (۱۶ سوپاپ)
    • دارای دو میل بادامک (یک میل بادامک هوا و یک میل بادامک دود می باشد) حرکت توسط تسمه تایمینگ دندانه دار
    • سیستم تزریق چند نقطه ای (Multi-Point)
    • دسته موتور واقع در مرکز تسمه تایمینگ

    TU5Eng2

    ۱- محل پلاک شناسه موتور (DATA IDENTIFICATION) : اطلاعات مربوط به کد موتور، شماره سفارش ساخت و hellip; بر روی پلاک موتور نوشـته شـده اسـت کـه ایـن پـلاک نزدیک فیلتر روغن نصب شده است.

    مشخصات موتور

    مشخصات موتور TU5

    تشریح اجزاء موتور TU5JP4

    2-بلوک سیلندر

    ۲-بلوک سیلندر

    ۳-محل نصب پایه فیلتر روغن موتور (Fixings for oil filter brackets)

    * فشنگی فشار روغن برروی پایه فیلتر روغن نصب می شود.

    میل لنگ

    ۴-میل لنگ

    ۵-رینگ پیستون (رینگ آب بندی بالا (ضخامت ۱،۲mm) )

    ۶-رینگ پیستون ( رینگ کمپرس دوم ضخامت ۱.۵ mm)

    ۷-رینگ پیستون (رینگ روغن ضخامت ۲.۵ mm)

    ۸-پیستون

    ۹-Gudgeon pins (گژن پین)

    ۱۰-شاتون

    ۱۱-یاتاقان

    ۱۲-بغل یاتاقانی

    (A)-در موتور TU5بر روی شاتون سوراخ روغن نداریم و به جای آن بر روی بلوکه سیلندر، اویل جت ها نصب شده اند.

    جنس میل لنگ : فولاد ریخته گری شده است

    تعداد یاطاقان اصلی : ۵ عدد

    میل لنگ TU5

    استاندارد

    تعمیر اول

    تعمیر دوم

    تعمیر سوم

    phi;A

    ۸۵ mm

    ۸۴.۸ mm

    mdash;

    mdash;

    phi;C

    ۴۵ mm

    ۴۴.۷ mm

    mdash;

    mdash;

    phi;D

    ۴۴.۹۸۱ mm

    ۴۴.۶۸۱ mm

    mdash;

    mdash;

    B

    ۲۳.۶ mm

    ۲۳.۸ mm

    ۲۳.۹ mm

    ۲۴ mm

    ابعاد انتهای میل لنگ، هزار خار شفت ورودی

    هزار خار شفت ورودی
    ابعاد انتهای میل لنگ مربوط به موتور TU5JP4 EURO3 (L4)

    در تصویر بالا، مقادیر اندازه های مربوط به سوراخ انتهای میل لنگ دیده می شود. مقادیر فوق فقط برای میل لنگ TU5 معتبر می باشد.

    14- علامات مربوط به قطر میل لنگ

    ۱۳-بارکد مورد استفاده در کارخانه

    ۱۴-علامات مربوط به قطر میل لنگ

    ۱۵-علامت های یاطاقان اصلی برروی بلوک سیلندر ( Factory markings )

    15- علامت های یاطاقان اصلی برروی بلوک سیلندر ( Factory markings )

    سرسیلندر CYLINDER HEAD ASSEMBLY

    CYLINDER HEAD ASSEMBLY

    سرسیلندر TU5

    جنس سرسیلندر TU5 آلیاژ آلومینیوم است

    • ارتفاع سرسیلندر استاندارد = ۰.۰۱ plusmn; ۱۳۵.۸ mm
    • ارتفاع سرسیلندر تعمیری = ۱۳۵.۶ mm

    نحوه بستن پیچ های کپی های میل سوپاپ موتور TU5

    • روش بستن پیج های کپی میل سوپاپ به روش حلزونی از داخل به خارج می باشد.
    • ابتدا پیچ ها را ۲N.m سفت می نماییم.
    • در مرحله دوم، پیچ ها را ۸N.m مجددا سفت می نماییم.

    نحوه بستن پیچ های کپی های میل سوپاپ

    میزان گشـتاور مجـاز پـیچ هـای سـرسیلندر در موتور TU5 برابر است با :۲daN.m 260 deg; (۱۳۰ deg; ۱۳۰ deg;)

    پیچ های سرسیلندر

    • طول استاندارد پیچ سرسیلندر برابر است با : ۱۲۲ plusmn;۰.۳mm
    • حداکثر طول مجاز پیچ سرسیلندر برابر است با : ۱۲۲.۶ mm

    پیچ سرسیلندر

    تاب مجاز سرسیلندر در موتور TU5

    • مقــدار تــاب مجــاز ســرســیلندر برابــر اســت با = ۰.۰۵mm

    تاب مجاز سرسیلندر TU5

    میل سوپاپ TU5

    ۱۶-اگر زائده نزدیک به سمت تسمه تایم باشد میل سوپاپ هواست.

    ۱۷-اگر زائده نزدیک به سمت Fly Wheelباشد میل سوپاپ دود است.

    قاب تسمه تایم

    • تنظیم میزان سفتی (تنش) تسمه تایم توسط غلتک تسمه سفت کن خودکار است.
    • تعداد دندانه های تسمه تایم TU5 : 134 دندانه می باشد.
    • عمر تسمه تایم TU5 : 60000 کیلومتر می باشد.

    ۱۸-(C)-محل شناسایی قطعه (میل سوپاپ)

    محل شناسایی قطعه (میل سوپاپ)محل شناسایی قطعه

    سوپاپ موتور TU5

    سوپاپ TU5

    سوپاپ دود

    سوپاپ هوا

    ابعاد به میلیمتر

    ۵٫٩٨mm

    ۵.۹۸ mm

    phi;A ( 0, -0.015)

    ۲۴.۵ mm

    ۳۱.۳ mm

    phi;B ( plusmn;۰.۱)

    ۱۰۳.۸ mm

    ۱۰۳.۸ mm

    C ( plusmn;۰.۰۸۵)

    deg;٩٠

    deg;٩٠

    alpha;

    تشخیص رنگ فنر سوپاپ (فرانسوی)

    • رنگ فنر زرد و سفید زرد و آبی

    فنر سوپاپفنر سوپاپ TU5

    فنرسوپاپ

    TU5

    قطر مفتول A

    ۳.۲ mm

    قطر B

    ۲۳.۳۵ mm

    ارتفاع آزاد H0

    نیروی F1

    ۲۱.۸ da.N

    نیروی H1

    ۳۴.۲ mm

    نیروی F2

    ۴۵ da.N

    طول H2

    ۲۶ mm

    گاید سوپاپ موتور TU5

    گاید سوپاپ موتور TU5گاید سوپاپ موتور TU5

    در موتورTU5 نیازی به فیلرگیری سوپاپ ها نمی باشد، زیرا به صورت هیدرولیکی فیلرگیری انجام می شود.

    استکان تایپیت هیدرولیکی

    استکان تایپیت هیدرولیکی

    واشر سرسیلندر TU5

    واشر سرسیلندر TU5

    واشر استاندارد TU5

    ضخامت = ۰.۶۶ plusmn;۰.۰۴ mm

    در قسمت Bیک سوراخ وجود دارد

    واشر تعمیری TU5

    ضخامت = ۰.۸۶mm

    در قسمت C دو سوراخ وجود دارد

    نمایی از بلوک سیلندر موتور TU5

    بلوک سیلندر TU5

    • ارتفاع بلوک سیلندر : B=265.23 plusmn;۰.۱mm
    • قطر سیلندر : C=78.5 mm

    ابعاد بلوک سیلندر TU5

    روانکاری در موتور LUBRICATION TU5

    • فیلتر روغن برروی پایه فیلتر، و نزدیک اگزوز موتور نصب شده.
    • ظرفیت روغن :
    • with filter change : 3.25 litre(s)
    • without filter change : 3 litre(s)
    • between min and max : 1.5 litre(s)
    • استاندارد توصیه شده برای روغن موتور TU5JP4 : ACEA A3 standards

    فشار روغن در TU5 :

    Engine

    TU5JP4

    check 1 at 1000 rpm
    minimum pressure (bars)

    ۱.۵

    check 2 at 2000 rpm
    minimum pressure (bars)

    ۳

    check 3 at 4000 rpm
    minimum pressure (bars)

    ۴

    the values given are in bars for an engine which is run in, at an oil temperature of 80 deg; C

    AIR SYSTEMInjectors' supply rail

    ۱۹-ورودی هوا از فیلتر هوا

    ۲۰-ریل سوخت انژکتور

    ۲۱-شیر فشارشکن سوخت

    ۲۲-منیفولد ورودی هوا

    ۲۳-دریچه گاز برقی (در مدلهای جدید ایرانی بصورت سیمی می باشد و این قطعه تبدیل به ۳ قطعه مجزا شده : دریچه گاز، سنسور وضعیت دریچه گاز و استپر موتور)

    ۲۴-سوزن انژکتور

    ۲۵-سنسور فشار هوای منیفولد

    FUEL SUPPLY SYSTEMFUEL SUPPLY SYSTEM2

    ۲۶-ریل سوخت انژکتور

    ۲۷-کنیستر

    ۲۸-فیلتر بنزین

    ۲۹-شیر فشارشکن سوخت

    ۳۰-لوله برگشت بنزین

    ۳۱-کانکتور سوخت

    ۳۲-لوله بخار بنزین

    ۳۳-لوله بنزین

    ۳۴-رگولاتور فشار سوخت

    ۳۵-پمپ بنزین غوطه ور درسوخت داخل باک

    • فشار ایجاد شده توسط پمپ بنزین : ۳.۵ بار می باشد.

    • ماژول فیلتر داخل پمپ بنزین باک ، مقادیر ناخالصی ۱۵ تا ۲۰ میکرون را تصفیه می کند.

    منیفولد اگزوز

    EXHAUST MANIFOLD TU5

    • منیفولد اگزوز TU5 از یک مدل خاص می باشد که مبدل کاتالیست مستقیماً به منیفولد اگزوز متصل شده (موازی با جلوی موتور).
    • منیفولد اگزوز دارای یک سپر حرارتی ، جهت محافظت از فیلتر روغن می باشد.

    سیستم خنک کننده COOLING SYSTEM TU5

    COOLING SYSTEM TU5

    ۳۶-پیچ هواگیری

    ۳۷-محفظه انبساط

    ۳۸-پمپ آب (هوزینگ واترپمپ)

    ۳۹-رادیاتور بخاری

    ۴۰-رادیاتور آب

    ۴۱-پوسته ترموستات

    ۴۲-جعبه دنده (گیربکس)

    ۴۳-موتور(بلوک سیلندر)

    ۴۴-خنک کننده گیربکس (درمدل های مجهزبه گیربکس اتوماتیک)

    • محفظه انبساط از رادیاتور جدا می باشد.
    • ترموستات در ۸۹ درجه سانتیگراد باز می شود.
    • درجه حرارت آستانه هشدار ۱۱۸ درجه سانتیگراد می باشد.

    دینام (Alternator) و سیستم فرمان هیدرولیک و تهویه مطبوع

    POWER STEERING AIR CONDITIONING

    ۵۸-غلتک تسمه سفت کن

    ۵۹-دینام

    ۶۰-تسمه سفت کن

    ۶۱-پولی سر میل لنگ

    ۶۲-کمپرسور کولر

    ۶۳-پمپ هیدرولیک

    سیستم انژکتور INJECTION SYSTEM

    • مدل : BOSCH ME7.4.4 or 7.4.5 ، در مدل های جدید ایرانی به زیمنس و کانتینانتال تغییر کرده.
    • سیستم تزریق پی در پی در چند نقطه (MPI)

    206ECU206SDECU

    سیستم جرقه زنی (IGNITION)

    IGNITION COILS TU5

    • کویل (۶۴) بصورت یکپارچه می باشد.

    مشخصات شمع استاندارد موتور TU5 :

    • مدل : SAGEM-EYQUEM RFN58LZ
    • مدل : BOSCH-SUPER BNA R13-318
    • فاصله (فیلر) الکترود شمع (Electrode gap) : 0.9 mm plusmn; ۰.۵
    • گشتاور سفت کردن شمع : ۰.۲۸ da.Nm
    تبلیغات
    برچسب ها
    منابع
    نویسنده
    رضا وجدانی
    رضا وجدانی عضو تیم استپ هلپ

    نا مشخص
    مجموع پست ها: 21 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 0
    مطالب مرتبط
    تبلیغات
    سایر آموزش های اتومبیل
    پرسش و پاسخ
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    ۰ پاسخ
    ۱ امتیاز
    من تمام پیچ ها و اتصالات رو باز کردم چطور کویل 206 تیپ 5 رو در بیارم ؟
    آموزش تعویض شمع موتور TU5 خودروهای پژو ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    روشن نشدن نور بالا سمت چپ ۲۰۶
    آموزش تعویض فیوزهای خودروی پژو ۲۰۶
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    اضافه کردن آفتامات استارت
    آشنایی با آفتامات (رله) چراغ های بزرگ و اتوماتیک راهنمای خودرو
    سوالتان را بپرسید
    تبلیغات
    محصولات آموزشی
    فروشگاه