پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
شناخت واشر سرسیلندر خودرو، انواع و کاربرد آن
شناخت واشر سرسیلندر خودرو، انواع و کاربرد آن

شناخت واشر سرسیلندر خودرو، انواع و کاربرد آن

تبلیغات
شناخت واشر سرسیلندر خودرو، انواع و کاربرد آن
از سری آموزش های بخش تعمیر و نگهداری خودرو سایت این بار شناخت واشر سرسیلندر خودرو، انواع و کاربرد آن با هم همراه می شویم تا با انواع مختلف واشر سرسیلندر آشنا شویم.

    هر مقدار سطح بلوکه و سر سیلندر صاف و صیقلی باشد باز هم فشار تراکم و احتراق ) که میزانش بالاست( ، باعث می شود که گاز قطعاً از اتاق به مجاری آب و روغن یا به خارج موتور نشت کند. بنابراین برای آب بندی کامل این قسمت، ناگزیریم از واشر برای سر سیلندر استفاده کنیم .واشر خصوصیات مهمی به شرح زیر دارد :

    ضریب حرارتی بالا: واشر سر سیلندر مطلوب باید دارای ضریب انتقال حرارتی بالا باشد، تا حرارت را به خوبی انتقال دهد و نسوزد.

    واشر سرسیلندر خودرو

    تراکم پذیری : واشر باید پستی و بلندی های سطوح سر سیلندر و بلوکه را بپوشاند و با بستن پیچ های سر سیلندر، عمل تراکم پذیری را به خوبی انجام دهد تا نشت بندی کاملی صورت گیرد. واشر سر سیلندر از جنس مس علاوه بر تراکم پذیری، حرارت را نیز به خوبی انتقال می دهد، لیکن عیب آن، گران بودن قیمت آن ( واشر ) است.

    واشر سرسیلندر خودرو

    ارزان بودن: چون با هر بار باز شدن سر سیلندر، واشر آن نیز تعویض می شود بنابراین واشر های آسبستی به دلیل ارزان بودن و داشتن خاصیت تراکم پذیری مناسب کاربرد بیشتری دارد.

    مقاومت در برابر فشار: امروزه بلوکه ی سیلندر ها سبک تر و قابل انعطاف تر از قبل ساخته می شود. در برخی از موتورها از بلوکه و سر سیلندر آلومینیم و در بعضی دیگر از سر سیلندر آلومینیم و بلوکه ی چدن یا فولادی و بالعکس استفاده می گردد. موتور های یاد شده را بی متالی می گویند. در چنین موتور هایی به دلیل این که مقدار انبساط فولاد و آلومینیم متفاوت است، نقش واشر آب بندی اهمیت ویژه ای دارد.

    واشر سرسیلندر خودرو

    اگر به سر سیلندر حرارت بیش از حد برسد به پیچ های آن فشار وارد می شود و در نتیجه واشر صدمه می بیند. بنابراین جنس واشر باید تحمل انبساط غیر همگون را نیز داشته باشد. برای آن که عمر واشرها افزایش یابد از انواع ترکیبی آن ها استفاده می شود. پیش از این از واشرهایی چون آسبستی - مسی، آسبستی - فولادی و آسبستی با حلقه های فولادی بسیار استفاده می شده است.

    واشر سرسیلندر خودرو

    واشر های مدرن امروزی از لایه ای فولادی به همراه پوششی از گرافیت، تفلون، سیلیکون یا مولیبدن ساخته می شوند.

    مزایای واشر گرافیتی عبارت اند از : حرارت را به خوبی انتقال می دهد، آب بندی به صورت عالی انجام می گیرد، روی بلوکه و سر سیلندر نمی چسبد، این واشر نسبت به نوع آسبستی قیمت بالاتری دارد، ولی کلیه ی خواص یک واشر خوب را به همراه دارد.

    واشر سرسیلندر خودرو

    واشر های تفلونی ( تفلون، سیلیکون یا مولیبدن ) چون پوشش ضد اصطکاکی دارند عیوب سطح سر سیلندر و بلوکه را به خوبی می پوشانند و هیچ گاه به این قطعات نمی چسبند. نکته ی قابل ذکر آن که اگر در موتور های بی متالی واشر به سر سیلندر یا بلوکه بچسبد، امکان بریده شدن آن وجود دارد. این واشرها، در موتور های چدنی و فولادی به جای داشتن پوشش کامل تفلون، در اطراف مجاری آب و روغن حلقه ایی از سیلیکون دارند مانند تصویر زیر.

    واشر سرسیلندر خودرو

    در خودرو های سنگین از واشر های چند لایه استفاده می شود، به طوری که ورقه های فولادی آن ها را با لایه هایی از لاستیک می پوشانند و دو طرف مجموعه را با پلیمر پوشش می دهند مانند تصویر زیر.

    واشر سرسیلندر خودرو

    تبلیغات
    برچسب ها
    منابع
    نویسنده
    فرهنگ نصیری
    فرهنگ نصیری

    فرهنگ در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده و در تیم تولید محتوا فعالیت می کند. زمان آزادش را صرف یادگیری مطالب آموزشی در زمینه استراتژی محتوا و بازاریابی آنلاین می کند.
    مجموع پست ها: 281 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 1
    مطالب مرتبط
    تبلیغات
    سایر آموزش های اتومبیل
    پرسش و پاسخ
    ۰ پاسخ
    ۰ امتیاز
    اضافه کردن آفتامات استارت
    آشنایی با آفتامات (رله) چراغ های بزرگ و اتوماتیک راهنمای خودرو
    ۰ پاسخ
    ۱ امتیاز
    کمک در مورد اتومات استارت
    آموزش باز کردن، بستن و تعمیر استارت خودروی پراید
    ۰ پاسخ
    ۱ امتیاز
    ۰ پاسخ
    ۲ امتیاز
    سوالتان را بپرسید
    تبلیغات
    محصولات آموزشی
    فروشگاه