پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
معرفی اجزای کولر خودرو به همراه نحوه عیب یابی
معرفی اجزای کولر خودرو به همراه نحوه عیب یابی

معرفی اجزای کولر خودرو به همراه نحوه عیب یابی

تبلیغات
معرفی اجزای کولر خودرو به همراه نحوه عیب یابی
در عصر حاضر ديگر وجود كولر در اتومبيل به‌عنوان يك وسيله لوكس تلقي نمي‌شود. بلكه كولر اتومبيل به عنوان ضرورتي مطرح مي‌گردد كه ضامن استفاده از اتومبيل توام با امنيت و آرامش خاطر است. احتياجي به توضيح نيست كه هنگامي كه اتومبيل شما مجهز به كولر باشد، مي‌توانيد با اعصاب آرامتر و راحت‌تر به رانندگي بپردازيد. زيرا هرگز گرماي طاقت فرسا، گازهاي خطرناك، گرد و غبار و سر و صدا به داخل اتومبيل شما راه نخواهد يافت. سيستم كولر اتومبيل در واقع از مجموعه قطعاتي تشكيل شده است كه پس از نصب بر روي اتومبيل، براي فضاي داخل كابين توليد برودت دلخواه را مي‌نمايند. كولر اتومبيل با كاهش حرارت و رطوبت داخل كابين به ما كمك مي‌نمايد تا رانندگي راحت‌تري داشته و در طول مسير از آرامش كافي برخوردار باشيم. کولر خودرو از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی مختصر هر یک و وظایف آنها می‌پردازیم:

كمپرسور

کولر خودرو - عیب یابیکولر خودرو - عیب یابیکولر خودرو - عیب یابیکولر خودرو - عیب یابی

دستگاه حركت دهنده گاز مبرد در كولر اتومبيل مي‌باشد. كمپرسور با گرداندن گاز در اجزاء سيستم در واقع شبيه به قلب مجموعه عمل مي‌نمايد. همچنين كمپرسور فشار و در نتيجه دماي گاز كم فشار خارج شده از اواپراتور را نيز افزايش مي‌دهد.
كمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به داخل كندانسور و سپس به كپسول خشك كننده و مجدداً به داخل اواپراتور سوق مي‌دهد. كمپرسورهايي كه در سيستم‌هاي كولر اتومبيل بكار برده مي‌شوند، مي‌بايست داراي خواصي از قبيل وزن و حجم متناسب با قدرت موتور باشند تا هنگام نصب به راحتي در محل مورد نظر قابل جايگذاري بوده و بار اضافي بر موتور اتومبيل تحميل ننمايند.

کندانسور

کولر خودرو - عیب یابیکولر خودرو - عیب یابیکولر خودرو - عیب یابی

يكي از اجزائي است كه وظيفه تبادل حرارت را بر عهده دارد. كندانسور گرماي جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سيستم را به هواي محيط خارج از كابين اتومبيل انتقال مي‌دهد. به زبان ساده تر کندانسور همان رادیاتور کولر می باشد!

کپسول خشک کننده

کولر خودرو - عیب یابیکولر خودرو - عیب یابیکولر خودرو - عیب یابی

كپسول خشك كننده به عنوان منبع ذخيره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل مي‌نمايد. معمولاً اين كپسول داراي يك سوئيچ ايمني مي‌باشد تا در مواقعي كه فشار گاز از حد تعريف شده كمتر يا بيشتر شود، به طور خودكار جريان برق كمپرسور را قطع ‌نمايد. همچنين بر روي اين كپسول، شيشه‌اي جهت رؤيت گاز وجود دارد. شيشه رؤيت به ما اين امكان را مي‌دهد تا بتوانيم گردش و ميزان گاز موجود در سيستم را كنترل نماييم.

شیر انبساط

کولر خودرو - عیب یابیکولر خودرو - عیب یابیکولر خودرو - عیب یابی

شير انبساط، تعيين كننده ميزان صحيح گاز وارد شونده از كندانسور به داخل اواپراتور از طريق يك فيلتر است.
همچنين اين قطعه فشار مبرد را بطور ناگهاني كاهش مي‌دهد. هنگامي ‌كه كمپرسور شروع به كار مي‌نمايد، شير انبساط باز شده و مبرد مايع با عبور از صافي مربوط به ورودي مايع پرفشار به گاز پر فشار تبديل مي‌گردد.
زماني كه اواپراتور ميزان بيشتري مبرد را طلب مي‌نمايد، شير انبساط اجازه مي‌دهد تا مبرد كم فشار مورد نياز به داخل كويل اواپراتور وارد گردد. شير انبساط برقرار كننده تعادل ميان بار گرما و خنك كنندگي بهينه اواپراتور مي‌باشد.

اواپراتور

کولر خودرو - عیب یابیکولر خودرو - عیب یابی

يكي ديگر از قطعات اصلي سيستم كولر اتومبيل اواپراتور است. اواپراتور مجموعه‌اي از قطعات است كه وظيفه كاهش گرماي هواي كابين اتومبيل را بر عهده دارد. يكي ديگر از وظايف مهم اين قطعه، جذب رطوبت از هواي داخل كابين مي‌باشد.
جريان سريع هواي ايجاد شده توسط فن الكتريكي با عبور از سطح كويل اواپراتور، برودت ايجاد شده توسط كويل را از طريق كانال‌ها و دريچه‌هاي هدايت هوا به داخل كابين اتومبيل انتقال مي‌دهد. عمل ايجاد برودت توسط كويل اواپراتور باعث تقطير رطوبت ایده‌آل كابين گشته و قطرات آب ايجاد شده از طريق لوله مخصوصي به خارج از كابين اتومبيل منتقل مي‌گردد.
سيستم كولر اتومبيل داراي دو سوئيچ كنترلي است كه يكي از آنها زماني كه فشار گاز كم يا زياد باشد، كمپرسور را از مدار خارج نموده و ديگري از ايجاد يخ در داخل محفظه اواپراتور جلوگيري مي‌نمايد. عدم كاركرد مناسب هر يك از اين دو سوئيچ مي‌تواند باعث از كار افتادن كل سيستم گردد. محل نصب اواپراتور معمولاً پشت کنسول وسط خودرو می باشد.

مجموعه لوله و شلنگ ها

کولر خودرو - عیب یابیکولر خودرو - عیب یابی

در سيستم تهويه مطبوع خودرو وظيفه ايجاد ارتباط بين اجزاء مختلف سيستم را بر عهده دارد، به‌گونه‌اي كه اجزاء سيستم بتوانند در تمام شرايط كاري، بخوبي انجام وظيفه كنند. اين شلنگ‌ها به دليل شرايط كاري خاص بايستي مطابق با استانداردهاي بين‌المللي نظير SAE (انجمن خودروسازان امريكا) ساخته شوند.
لايه داخلي شلنگ كه از نفوذ مبرد جلوگيري مي‌كند و ثبات فيزيكي و شيميايي بسيار خوبي در دامنه -30°Cتا120°C دارد.
قسمت مياني شلنگ كه از يك سري الياف بافته شده منسوج تشكيل شده است تا باعث افزايش مقاومت شلنگ در فشار‌هايي بالاتر از 175 atm شود.
لايه بيروني كه از موادي با مقاومت بالا در برابر عدم نفوذ رطوبت ساخته شده است.
اتصالاتي كه در اجزاء مختلف شلنگ‌ها بكار مي‌روند متناسب با نحوه اتصالات اجزای شلنگ به ساير قطعات سيستم کولر خودرو، انتخاب مي‌شوند كه بر همین اصل مهم‌ترين انواع آن، فيتينگ‌هاي اتصال سریع (QUICK CONNECTION) و فيتينگ‌هاي اورينگ دار (o-ring fitting)‌ مي‌باشند.
اين اصل مهم را همواره بايد در نظر گرفت كه اتصالات مي‌بايست به راحتي و به سرعت قابل وصل باشند و در عين حال آب‌بندي خود را در تمام شرايط كاري حفظ كنند.

کلید کنترل فشار

کولر خودرو - عیب یابیکولر خودرو - عیب یابی

كليد کنترل فشار كه معمولاً آن را مانوستات (MANOSTAT) مي‌نامند، داراي دو وظيفه مهم مي‌باشد: اول محافظت از اجزاء سيستم در برابر خرابی‌های ناشي از تغييرات فشار و دوم كنترل تغييرات فشار كندانسور. اين سوييچ به سه نوع اصلي تقسیم مي‌شود:

كليد کنترل فشار پايين كليد کنترل فشار بالا و كليد کنترل فشار سه مرحله ای

کلید A/C

کولر خودرو - عیب یابیکولر خودرو - عیب یابی

این قطعه در سیستم کولر خودرو وظیفه خاموش و روشن نمودن کولر را بر عهده دارد که با شکل‌های متفاوت در خودروهای مختلف وجود دارد. معمولا یک LED وظیفه نمایش حالت روشن یا خاموش این سوئیچ را نمایش می‌دهد. لازم بذکر است در بعضی از خودروهای روز دنیا این قطعه حذف گردیده و سیستم تهویه همراه با روشن نمودن خودرو به حالت فعال در می‌آید و فقط دما بایستی تنظیم گردد.

سیم‌کشی کولر

کولر خودرو - عیب یابیکولر خودرو - عیب یابی

وظیفه انتقال فرمان‌های اجزای مرتبط با مجموعه کولر خودرو و نیز برق‌رسانی به این اجزا بر عهده درخت سیم کولر می‌باشد. لازم بذکر است در خودروهای جدید معمولا تمام فرامین توسط ECU و بوسیله درخت سیم اصلی خودرو انتقال داده می‌شوند.

فن

کولر خودرو - عیب یابیکولر خودرو - عیب یابی

وقتي‌كه فن الكتريكي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، مي‌توان آن را روي كندانسور يا رادياتور نصب كرد. اگر فن كندانسور جلوتر از رادياتور ماشين نصب شده باشد، در اين حالت فن بگونه‌ای نصب مي‌شود كه هوا را از بيرون مكيده و روي سطح كندانسور مي‌‌دمد (وضعيت رانشي). در صورتي كه فن در پشت كندانسور و در مقابل موتور نصب شود، هوا را از روي سطح كندانسور مكيده و به سمت موتور مي‌دمد.
شرايط استفاده از فن الكتريكي نسبت به شرايط بكارگيري آنها متفاوت است. در صورتي‌كه يك سوئيچ فشار سه وضعيتي در سيستم وجود داشته باشد فن الكتريكي با افزايش و يا كاهش فشار قطع و وصل خواهد شد، در غير اين‌ صورت فن بصورت دائم كار و همراه با استارت سيستم تهويه مطبوع وارد مدار مي‌شود.
در بعضي حالات فن كندانسور توسط يك سوئيچ حرارتي (thermistor) كنترل مي‌شود. بدين صورت كه با فن موتور همزمان روشن و خاموش می‌شود و در واقع تابعی از شرایط حرارتی موتور است.

عیب یابی

کولر خودرو و تمامی‌قطعات آن سه دشمن اصلی دارند که شامل رطوبت، گرد و غبار و هوا است. یکی از بزرگ‌ترین و عمومی‌ترین عیوب کولر یک خودرو عدم خنک‌کردن آن است و درست کارنکردن کمپرسور می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد.

- در مرحله اول ممکن است تسمه آن شل بوده و کمپرسور کمتر از میزان معمول مبرد را پمپ می‌کند.

روش اصلاح: در این حالت سرویس کار یا تسمه را عوض می‌کند یا آن را سفت کرده و تا حد مجاز کشش تسمه را کنترل می‌کند. انجام چنین کاری چندان هزینه‌ای ندارد. تسمه کولر نیز قیمتی نداشته و تنظیم و سفت کردن آن هم زمان و هزینه نمی‌برد.

- گاهی عدم کار کردن کمپرسور از کلاچ یا همان بوبین آن بوده که نیرو را به درستی انتقال نمی‌دهد.

روش اصلاح: در این مواقع نیز کلاچ یا تعویض شده و یا تعمیر می‌شود.کلاچ کولر چندان سیستم پیچیده‌ای نبوده و یک کلاچ مغناطیسی است که با جریان برق آهن‌ربا شده و نیرو را منتقل می‌کند. حال ممکن است در این جریان یا نحوه آهن‌ربا شدن این سیستم مشکلی به وجود آمده باشد که رفع آن چندان مشکل نیست.
اما در بسیاری از مواقع شما در شتابگیری احساس می‌کنید که کولر خنک نمی‌کند. در حقیقت این عیب نبوده و در خودروهایی که همه چیز تحت کنترل ECU است این اتفاق می‌افتد. زمانی که شما قصد شتابگیری دارید یقیناً به تمامی‌قوای موتور نیاز دارید در نتیجه باید تمامی‌مصرف‌کننده‌ها برای همان چند لحظه‌ای که شتاب می‌گیرید قطع شوند.
یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌ها همین کمپرسور کولر بوده که باید در این مواقع قطع شود. قطع کردن کمپرسور کولر و از مدار خارج کردن آن در این شرایط کاملاً بر عهده ECU بوده و به صورت خودکار این اتفاق رخ می‌دهد تا تمامی‌توان موتور در این‌گونه مواقع در اختیار شما باشد.

- گاهی اشکال از فن است. در بسیاری مواقع فن روشن نمی‌شود تا دما را پایین بیاورد.

روش اصلاح: در این شرایط باید دلایل عدم روشن شدن فن را کنترل کنید تا این عیب رفع شود. گاهی خود فن مشکل داشته و روشن نمی‌شود. گاهی فرمان روشن شدن آن داده نمی‌شود. گاهی هم در جریان فن مشکلی به وجود آمده است.
کنترل روشن شدن فن می‌تواند توسط مالک خودرو انجام شود اما بررسی مشکل آن بهتر است توسط متخصص انجام شود تا از هزینه‌های اضافی جلوگیری شود.

- یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است باعث عدم خنک‌کاری مناسب کولر خودرو باشد، کثیف بودن پره‌های کندانسور است.

روش اصلاح: در این مواقع فشار باد راه حل مشکل است. با فشار هوا کندانسور را تمیز کنید تا مشکل برطرف شود.

- یکی دیگر از عیوب شایع، نوسان دور موتور در زمان استفاده از کولر است.

روش اصلاح: این عیب دلایل زیادی نداشته ولی در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری کاملاً متفاوت است. در تمامی‌خودروها در زمان گرفتن کولر دور موتور کمی‌افزایش پیدا می‌کند تا بتواند افزایش بار بر روی موتور ناشی از اتصال کمپرسور به موتور را جبران کند.
در حالت عادی دور موتور خودروی شما در حد ۸۰۰ بوده که دور آرام است. زمانی که کولر را روشن می‌کنید این دور کاهش پیدا می‌کند. اما باید عاملی این دور موتور را افزایش دهد تا افت قدرت جبران شود. در خودروهای انژکتوری این افت قدرت توسط استپر موتور و کمی‌تغییر زاویه دریچه گاز جبران می‌شود. در اصطلاح استپر کمی‌به خودرو گاز می‌دهد. اما در خودروهای کاربراتوری این جبران افت قدرت توسط یک شیلنگ وکیوم جبران شده که دریچه گاز را تغییر حالت می‌دهد.
اگر خودروی کاربراتوری دارید و در زمان استفاده از کولر دور موتور نوسان دارد حتماً موتور و کاربراتور خودروی خود را تنظیم کنید. اما اگر خودرویتان انژکتوری است باید دیاگ زده شود تا نحوه کار استپر موتور یا همان موتور پله‌ای کنترل شود. گاهی کثیف شدن موتور پله‌ای و تمیز کردن و شست‌وشوی آن این مشکل را برطرف می‌کند. گاهی تعمیرکاران موتور پله‌ای را عوض می‌کنند که چندان هم کم هزینه نیست‌. دقت کنید در بسیاری مواقع تمیز کردن و کنترل جریان استپر این مشکل را برطرف می‌کند.

- عیب دیگری که معمولاً در خودروهایی با موتور کم بازده‌تر و ضعیف‌تر به وجود می‌آید بالا رفتن آمپر آب است.

بالا رفتن آمپر آب نشان‌دهنده بالا رفتن دمای موتور است. این وضعیت می‌تواند عیوب بسیار زیادی را به وجود آورد. اولین عیبی که بسیار نزدیک است سوختن واشر سرسیلندر است. همچنین خرابی سایر قطعات حساس به گرما از عوارض این عیب است.
روش اصلاح: برای رفع این مشکل باید دو بخش از سیستم خنک‌کننده را کنترل کنید، یکی رادیاتور و دیگری فن خنک‌کننده.اگر رادیاتور کثیف بوده نتواند به درستی تبادل حرارتی را انجام دهد و گرما را دفع کند این عیب حاصل می‌شود.
برای رفع آن رادیاتور و مجاری آن باز شده و شسته می‌شود. مجاری آن باز شده و آب به درستی تبادل حرارت دارد. گاهی رادیاتور درست بوده ولی فن خودرو دچار مشکل شده نمی‌تواند به درستی هوا را بدمد. هر دو فن در خودرو بسیار با اهمیت هستند که دور گردش آنها نیز موثر است. باز هم برای این کار باید فن کنترل و چک شود. رله فن نیز در کارکرد آن بسیار موثر است. سوختن آن باعث از کار افتادن فن می‌شود.

- گاهی کولر روشن است ولی ماشین گرم شده و آمپر آب بالا می‌رود. با تمام این شرایط فن‌ها در دور آرام کار می‌کنند.

روش اصلاح: باید علت را در فشنگی سر کپسول جست‌وجو کرد.

- در بعضی مواقع اواپراتور یخ می‌زند.

روش اصلاح: این مشکل کمی‌رایج بوده که باید برای رفع آن ترموستات را کنترل کرد تا معلوم شود درست کار می‌کند یا نه. در این مواقع ابتدا اوپراتور را کنترل کرده و هوای خروجی آن چک می‌کنیم. علت این مساله جمع شدن ذرات ریزی در لابه‌لای پره‌های اوپراتور است. تمیز کردن اوپراتور با فشار باد راه حل این مشکل است. گاهی این بوی بد ناشی از جلبک‌های ریزی بوده که در لابه‌لای پره‌های اوپراتور رشد کرده‌اند. برای از بین بردن آنها باید اوپراتور با مواد مخصوصی شسته شود تا کاملاً تمیز شود.

- کولر را در دورهای بالا روشن نکنید.

روش اصلاح: اگر دور موتور بالا است، کلاچ بگیرید سپس کولر را روشن کنید. روشن کردن کولر در دورهای بالا سبب میشود تا بلبرینگ کلاچ آن تسمه و حتی پولی آن خراب شود.در زمستان نیز کولر را روشن کنید تا سیستم فرسوده نشود. در همان لحظه که کولر را روشن کردید پنجره‌ها را بالا ندهید. بگذارید چند دقیقه کولر کار کند تا هوای اولیه خارج شود.

- هواي خروجي از كانال هاي كولر به اندازه كافي خنك نيست :

۱- دريچه ورودي هواي خارج خودرو باز است. روش اصلاح: دريچه را ببنديد.

۲- تسمه كمپرسور خوب سفت نيست و لغزش دارد . روش اصلاح: یا تسمه را تعويض كنيد و يا اگر سالم است آنرا به اندازه كافي سفت كنيد.

۳- شير آب رادياتور بخاري باز است. روش اصلاح: شير آب بخاري را ببنديد و در صورتي كه در خودرو شيري به اين منظور پيش بيني نشده شيلنگ آب بخاري را با پوسته موتور يكسره كنيد .

۴- دريچه بخاري باز است. روش اصلاح: دريچه بخاري را ببنديد.

۵- پره هاي كندانسور توسط ذرات ريز مسدود گشته. روش اصلاح: كندانسور را با فشار هوا تغيير كنيد.

۶- مايع مبرد (گاز مبرد) در محلي از كولر به بيرون نشت كرده. روش اصلاح: سيستم را از نظر نشتي چك كنيد و نشتي را بر طرف كنيد.

۷- خشك كن بر عكس نصب شده. روش اصلاح: خشك كن را باز كرده و به نحو صحيح مونتاژ كنيد.

۸- خشك كن مسدود است روش اصلاح: خشك كن تعويض گردد.

۹- اواپراتور مسدود است. روش اصلاح: محل گرفتگي اواپراتور را تميز كنيد.

۱۰-سطح اواپراتور يخ زده است. روش اصلاح: ترموستات را كنترل كنيد

تبلیغات
برچسب ها
منابع
نویسنده
رضا وجدانی
رضا وجدانی عضو تیم استپ هلپ

نا مشخص
مجموع پست ها: 21 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 0
مطالب مرتبط
تبلیغات
سایر آموزش های اتومبیل
پرسش و پاسخ
۰ پاسخ
۰ امتیاز
اضافه کردن آفتامات استارت
آشنایی با آفتامات (رله) چراغ های بزرگ و اتوماتیک راهنمای خودرو
۰ پاسخ
۰ امتیاز
کمک در مورد اتومات استارت
آموزش باز کردن، بستن و تعمیر استارت خودروی پراید
۰ پاسخ
۱ امتیاز
۰ پاسخ
۲ امتیاز
سوالتان را بپرسید
تبلیغات
محصولات آموزشی
فروشگاه