پنل کاربر سبد خرید
ورود / عضویت



ورود
عضویت
بازیابی رمز
ورود / عضویت
۰
آشنایی با چراغ های داخلی و خارجی خودروهای سواری
آشنایی با چراغ های داخلی و خارجی خودروهای سواری

آشنایی با چراغ های داخلی و خارجی خودروهای سواری

تبلیغات
آشنایی با چراغ های داخلی و خارجی خودروهای سواری
در سیستم روشنایی خودروهای سواری از چراغ های گوناگون و متعددی استفاده شده است، هر کدام از این چراغ ها به منظور خاصی در بدنه خودرو نصب می شوند. شکل ظاهری چراغ های روشنایی متنوع اند و بر مبنای طراحی کارخانه سازنده بر روی خودرو تعبیه می شوند. در این مطلب با انواع چراغ های خودرو آشنا می شویم. با اِستپ هِلپ همراه باشید.

چراغ های روی بدنه خودرو

سیستم روشنایی خودروسیستم روشنایی خودروسیستم روشنایی خودرو

• چراغ های بزرگ جلو.
• چراغ های مه شکن.
• چراغ های کوچک جلو.
• چراغ های خطر.
• چراغ های ترمز.
• چراغ های دنده عقب.
• چراغ های راهنما.
• چراغ های پلاک خودرو.
• چراغ های جانبی (پارک).

چراغ های داخل اتاق خودرو

سیستم روشنایی خودروسیستم روشنایی خودروسیستم روشنایی خودرو

• چراغ های نقشه خوانی (سقف).
• چراغ های صفحه نشان دهنده ها و پنل جلوی راننده.
• چراغ جعبه داشبورد.
• چراغ صندوق عقب.
• چراغ مطالعه سرنشین عقب.

چراغ های بزرگ جلوی خودرو

سیستم روشنایی خودروسیستم روشنایی خودروسیستم روشنایی خودروسیستم روشنایی خودرو

از چراغ های بزرگ جلو برای تامین روشنایی مسیر حرکت خودرو در هنگام شب و تاریک بودن هوا استفاده می شود. شکل و اندازه این چراغ ها متناسب با فرم بدنه خودرو طراحی و ساخته شده و از جایگاه ویژه ای در زیبایی جلوی خودرو برخوردار است. تعداد چراغ های بزرگ جلو دو یا چهار عدد هستند و در دو طرف جلوی خودرو نصب می شوند.

کاسه ی چراغ

سیستم روشنایی خودروسیستم روشنایی خودرو

کاسه ی چراغ کروی شکل طراحی و ساخته می شود و سطح آن را به منظور انعکاس نور لامپ، جیوه اندود می کنند. مرکز کاسه ی چراغ محل نصب لامپ است و برای ثابت کردن لامپ در روی کاسه چراغ از فنر یا حلقه ی نگه دارنده پلاستیکی استفاده می شود.

بلوری یا عدسی چراغ

سیستم روشنایی خودروسیستم روشنایی خودرو

بلوری یا عدسی در روی کاسه ی چراغ قرار گرفته و به وسیله چسب مخصوصی با کاسه یکپارچه می شود تا از ورود گرد و خاک و آب به داخل کاسه ی چراغ جلوگیری شود. سطح عدسی دارای منشورهای بلورین است و این منشورها، برای هدایت پرتو های نور لامپ چراغ های بزرگ در روی عدسی، ایجاد می گردد.

چراغ مه شکن

سیستم روشنایی خودروسیستم روشنایی خودروسیستم روشنایی خودرو

با توجه به اینکه در هوای مه آلود، به دلیل غلظت و تراکم ذرات بخار آب و همچنین به هنگام بارش شدید برف، از شعاع دید راننده کاسته می شود و قدرت تشخیص جاده مختل می گردد، لازم است برای روشن نمودن سطح جاده از چراغ مه شکن استفاده شود. تعداد چراغ های مه شکن دو عدد هستند و در قسمت جلوی خودرو در کنار چراغ های بزرگ، در یک مجموعه ساخته شده و در روی خودرو، نصب می شوند.
تابش نور در این چراغ ها زرد رنگ است و نسبت به نور چراغ های بزرگ خودرو قدرت نفوذ بیشتری دارد، زیرا نور بالای چراغ های بزرگ در برخورد با ذرات برف منعکس می شود و در روشن کردن مسیر حرکت تاثیری ندارد و نور پایین چراغ ها نیز آن چنان موثر نیست.

برای ایجاد نور زرد رنگ در چراغ های مه شکن به دو روش عمل می شود

سیستم روشنایی خودروسیستم روشنایی خودروسیستم روشنایی خودرو

الف) استفاده از عدسی یا بلوری زرد رنگ در ساختمان چراغ.
ب) استفاده از حباب زرد رنگ در روی لامپ چراغ.
در خودروهایی که سیستم روشنایی آن فاقد چراغ مه شکن است، می توان از چراغ های مه شکن موجود در بازار که معمولاً به شکل گرد یا چهارگوش ساخته می شود استفاده نمود. طراحی این چراغ ها به گونه ای است که خط قطع نور تیزی داشته و مسیر حرکت خودرو را به خوبی روشن می کند.
در بعضی از خودروها، برای افزایش روشنایی مسیر حرکت، از چراغ های نور افکن که در روی سپر خودرو یا محل مناسب دیگری در روی قسمت جلوی بدنه تعبیه می گردد، استفاده می شود. فرم این چراغ ها مانند چراغ های مه شکن است و تنها تفاوت آن ها سفید رنگ بودن تابش نور چراغ است.

هشدار

سیستم روشنایی خودروسیستم روشنایی خودرو

هشدار
هنگام رانندگی در شب، به کار بردن نور بالای چراغ های بزرگ و نور افکن ها باعث خیرگی و کاسته شدن دید راننده ی خودروی مقابل می شود و حادثه آفرین است. برای ایجاد امنیت در رانندگی، باید استفاده از نور پایین چراغ ها، بستن کمربند ایمنی، رعایت حقوق شهروندی و احترام به مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی را مد نظر قرار داد و دیگران را نیز از عوامل اصلی کاهش تصادفات آگاه کرد.

چراغ روی سپر

سیستم روشنایی خودروسیستم روشنایی خودرو

اکثر خودروهای جدید دو عدد چراغ در قسمت جلوی خودرو طراحی و نصب شده است. مدار الکتریکی این دو چراغ از مدار چراغ های بزرگ جلو و چراغ های پارک مستقل است و با سوئیچ تعبیه شده در پنل جلوی راننده روشن و خاموش می شود. این چراغ ها نیز وظیفه روشن نمودن مسیر حرکت خودرو را بر عهده دارند.

چراغ های خطر

سیستم روشنایی خودروسیستم روشنایی خودرو

چراغ های خطر، به منظور هشدار و هم چنین مشخص نمودن موقعیت خودرو در محیط کم نور، هوای مه آلود و نیز تاریکی هوا طراحی، در قسمت عقب خودرو در روی بدنه نصب می گردد. تعداد چراغ های خطر به تعداد حداقل یک عدد در هر سمت بدنه است، که در بعضی از خودروها دارای کاسه چراغ مستقل از دیگر چراغ های عقب است و در بعضی دیگر به همراه چراغ ترمز به طور مشترک در یک کاسه ی چراغ قرار می گیرند.
تلق چراغ های خطر قرمز رنگ است و در صورتی که در ساختمان چراغ از تلق بی رنگ استفاده شده باشد روی لامپ را با حباب قرمز می پوشانند. بر مبنای طراحی کارخانه ی سازنده، تلق چراغ های عقب در بعضی از خودرو ها یکپارچه است و در بعضی دیگر هر کدام از چراغ ها تلق جداگانه ای دارند.

چراغ های ترمز

سیستم روشنایی خودروسیستم روشنایی خودروسیستم روشنایی خودرو

چراغ های ترمز نیز از نوع چراغ های هشدار دهنده و اعلام خطر در خودرو است. روشن شدن چراغ های ترمز به مفهوم اعلام کاهش سرعت و توقف و یا وضعیت جدید برای خودرو ها است. این چراغ ها از لحظه ی شروع ترمز قرمز هستند و تا خاتمه ی آن روشن می مانند.
چراغ ترمز در قسمت عقب خودرو نصب می شود و تعداد آن در هر طرف یک یا دو عدد است. تلق یا عدسی روی این چراغ قرمز رنگ است و در صورتی که در طرح چراغ از تلق شفاف بی رنگ استفاده شده باشد، لامپ درون کاسه ی چراغ حباب قرمز رنگ خواهد داشت.
در مدار الکتریکی ترمز اکثر خودرو های جدید، چراغ ترمز دیگری پیش بینی می کنند و آن را روی سینی زیر شیشه ای عقب قرار می دهند به طوری که همراه با چراغ های ترمز روی بدنه روشن می گردد. طرح ظاهری این چراغ ها یکسان نیست و بر حسب نظر کارخانه ی سازنده با یکدیگر متفاوت اند.

چراغ های دنده عقب

سیستم روشنایی خودروسیستم روشنایی خودرو

چراغ های دنده عقب به منظور روشن کردن فضای عقب خودرو و آگاهی سایرین از جهت حرکت خودرو طراحی و ساخته شده است. این چراغ ها که دو عدد هستند و در کنار چراغ های خطر، ترمز و راهنما در روی بدنه تعبیه می شوند. تلق یا عدسی چراغ های دنده عقب بی رنگ و شفاف انتخاب شده اند و دارای برجستگی هایی است که پرتو های نور لامپ را در محیط پخش می کند. این چراغ ها به صورت مجزا و یا همراه با سایر چراغ ها در قسمت عقب خورو نصب می گردد.

چراغ های راهنما

سیستم روشنایی خودروسیستم روشنایی خودروسیستم روشنایی خودرو

• هنگام تغییر مسیر حرکت خودرو در چرخش به سمت راست و یا سمت چپ برای اطلاع سایر راننده ها از چراغ های راهنما استفاده می شود. تعداد چراغ های راهنما در خودرو ها حداقل چهار عدد هستند، دو عدد از آن ها در قسمت جلوی خودرو و دوتای دیگر در قسمت عقب در روی بدنه نصب می شوند.
• برای افزایش توجه به تغییر مسیر خودرو چراغ های راهنما را به صورت چشمک زن طراحی می کنند و به همین منظور لامپ چراغ ها را به صورت منقطع روشن و خاموش می شود. عدسی یا تلق روی چراغ راهنما زرد رنگ است و در خودرو هایی که تلق چراغ از نوع بی رنگ و شفاف انتخاب شده باشد روی لامپ چراغ راهنما را با حباب زرد رنگ پوشش می دهند.
• کاسه چراغ راهنما در بعضی از خودرو ها به صورت واحد و مستقل از سایر چراغ های روشنایی ساخته می شود و در تعدادی دیگر همراه با مجموعه چراغ های بزرگ جلو و یا عقب خودرو طراحی و در روی بدنه نصب می گردد. در برخی از خودرو ها از چراغ های راهنمای دیگری نیز استفاده می شود، که معمولاً در روی گلگیر ها و آینه های جانبی نصب می شوند و هم زمان با چراغ های راهنمای جلو و عقب روشن می گردند.
• به دلیل اهمیت چراغ های راهنما و جایگاه ویژه آن در سیستم روشنایی خودرو، محل نصب چراغ ها در روی بدنه به گونه ای انتخاب می شود که کاملاً در معرض دید قرار گیرد. در تصویر دوم این چراغ ها، که روی بدنه (گل گیر) و داخل مجموعه چراغ های جلوی یک نوع خودرو طراحی و نصب شده اند، دیده می شود.

چراغ های پلاک خودرو

سیستم روشنایی خودروسیستم روشنایی خودرو

در خودرو های سواری برای روشن کردن فضای محل نصب پلاک شناسایی، از مدار چراغ های پلاک استفاده می شود. به طوری که با این طرح محل نصب پلاک روشن می شود و رویت و قرائت مندرجات روی صفحه ی پلاک شناسایی به هنگام شب و تاریک بودن هوا امکان پذیر می گردد. این چراغ ها معمولاً به تعداد دو عدد و در قسمت بالا یا دو طرف پلاک عقب خودرو نصب می شود.

چراغ های جانبی (پارک)

سیستم روشنایی خودروسیستم روشنایی خودرو

• هنگامی که راننده ی خودرو سوئیچ چراغ های روشنایی را در وضعیت مرحله ی اول سوئیچ قرار می دهد، جریان الکتریکی مدار تعدادی از چراغ های روشنایی روی بدنه و داخل اتاق خودرو برقرار می گردد. چراغ هایی که روی بدنه قرار داشته و روشن می شوند به چراغ های جانبی (پارک) معروف اند. این چراغ ها عبارتند از:
چراغ های کوچک روی سپر یا بدنه ی جلوی خودرو و چراغ های خطر که محدوده ی خودرو را در تاریکی شب یا در هوای مه آلود مشخص می سازند. در بعضی خودرو ها چراغ جانبی (پارک) در داخل کاسه ی چراغ بزرگ جلو خودرو طراحی و نصب می شود.

تبلیغات
برچسب ها
منابع
نویسنده
امیرحسین رضازاده
امیرحسین رضازاده عضو تیم استپ هلپ

علاقه مند به برنامه نویسی و خودرو
مجموع پست ها: 223 مجموع سوالات: 0 مجموع پاسخ ها: 0
مطالب مرتبط
تبلیغات
سایر آموزش های اتومبیل
پرسش و پاسخ
۰ پاسخ
۰ امتیاز
۰ پاسخ
۱ امتیاز
من تمام پیچ ها و اتصالات رو باز کردم چطور کویل 206 تیپ 5 رو در بیارم ؟
آموزش تعویض شمع موتور TU5 خودروهای پژو ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا
۰ پاسخ
۰ امتیاز
روشن نشدن نور بالا سمت چپ ۲۰۶
آموزش تعویض فیوزهای خودروی پژو ۲۰۶
۰ پاسخ
۰ امتیاز
اضافه کردن آفتامات استارت
آشنایی با آفتامات (رله) چراغ های بزرگ و اتوماتیک راهنمای خودرو
سوالتان را بپرسید
تبلیغات
محصولات آموزشی
فروشگاه